Hoe trainen?

Voor alles wat met All-mountain / Enduro heeft te maken ..
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Hoe trainen?

Bericht door KrisMaes76 »

Zotte Marre schreef:
KrisMaes76 schreef: Maar nu nog volop aan het trainen voor de roc d'azur :)
Daar kan je ook enduro doen he !!!
kweet het, al hard getwijfeld, maar heb al inschrijving voor de trophy, was al duur genoeg. en de marathon is dag erna, is wel vrij zwaar en daar zaten vorig jaar ook 1 of 2 specials (stukken) in :)

als we volgend jaar weer naar daar trekken, dan ga ik wss wel individuele inchrijvingen doen
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: Hoe trainen?

Bericht door PainSosis »

Aeroob en anaeroob trainen.
Wanneer je die termen gaat opzoeken op dit forum en internet ga je al heel wat info vinden.

Fitnesscoaches kunnen u ook verder helpen.
Gebruikersavatar
BlackRaider
Mountainbiker
Berichten: 100
Lid geworden op: za 30 jul 2011 20:50
Rijdt met: YT Jeffsy 29
Contacteer:

Re: Hoe trainen?

Bericht door BlackRaider »

Het is de allereerste keer dat je aan zo'n wedstrijd meedoet. Ik zou het dan ook allemaal niet te wetenschappelijk benaderen..
Gewoon op regelmatige basis gaan mountainbiken maar probeer daarin een mix te vinden tussen conditie en techniek.
Shreddie Mercury
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: do 01 mar 2018 15:35

Re: Hoe trainen?

Bericht door Shreddie Mercury »

BlackRaider schreef:Het is de allereerste keer dat je aan zo'n wedstrijd meedoet. Ik zou het dan ook allemaal niet te wetenschappelijk benaderen..
Gewoon op regelmatige basis gaan mountainbiken maar probeer daarin een mix te vinden tussen conditie en techniek.
Ja, zo voel ik het ook aan, niet te veel spel van maken. Maar op dit moment zien al mijn ritten er een beetje hetzelfde uit. Hoe breng ik de juiste soort afwisseling aan?
Gebruikersavatar
BlackRaider
Mountainbiker
Berichten: 100
Lid geworden op: za 30 jul 2011 20:50
Rijdt met: YT Jeffsy 29
Contacteer:

Re: Hoe trainen?

Bericht door BlackRaider »

Shreddie Mercury schreef: Ja, zo voel ik het ook aan, niet te veel spel van maken. Maar op dit moment zien al mijn ritten er een beetje hetzelfde uit. Hoe breng ik de juiste soort afwisseling aan?
Ga op verschillende plaatsen rijden, technische trails, bike park, dirt spot, freeride spot enz maar ook af en toe eens een lange afstand rit, wat klimwerk, ...
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: Hoe trainen?

Bericht door dennisVO »

Wat zijn je limieten?
Rij je vlotjes 40km met 1200hm's?
Dan zit je wel goed op fysiek vlak.

Mijn grootste tochten zitten rond de 35-50km met 1000hm.
Dus een echte enduro zal voor mij op fysiek vlak op het randje zijn.
Maar dat wil ik dus wel proberen. Als ik "op" ben, stop ik ook gewoon. Maakt niet uit als je de laatste special niet mee rijdt, toch?
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: Hoe trainen?

Bericht door julie »

Onderschat niet hoe fysiek afdalen kan zijn!
Men denkt vaak dat de klimmen het lastigste zijn, maar die bike onder controle houden op hoge snelheid, dat vereist enorm veel kracht in zowel de armen als de benen, je moet gewoon een hele goede conditie hebben, dus eigenlijk gewoon trainen alsof je voor XC/marathon traint, met het verschil dat je dus ook de afdalingen gaat "trainen" dwz op techniek en snelheid.
Als ik in de vogezen rijd, dan ben ik eerder choco na een lange afdaling van 6 min dan door die klim van 30 min daarvoor (ik rijd natuurlijk niet zo hard mogelijk omhoog, maar wel in een goed tempo zonder te stoppen, dus net niet in het rood). Je voelt het goed in de bovenbenen en ook in de armen/handen (remmen) aan het einde van de afdaling en die vermoeiheid kan groot zijn waardoor je eigenlijk niet meer heel goed de bike onder controle weet te houden. Dit geldt vooral voor lange afdalingen (meer dan 5 min).
Shreddie Mercury
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: do 01 mar 2018 15:35

Re: Hoe trainen?

Bericht door Shreddie Mercury »

ok, bedankt voor de reacties alvast, heel interessant.

wat ik me ook afvraag: hoe gaan de liaisons er aan toe? kan je de klim echt op je dooie gemakje doen en zo wat proberen te 'sparen', of moet het echt ook wel vooruit gaan? en zijn de beklimmingen ook technisch moeilijk, of wordt er gewoon gekozen voor een brandweg of iets dergelijks?
Gebruikersavatar
BlackRaider
Mountainbiker
Berichten: 100
Lid geworden op: za 30 jul 2011 20:50
Rijdt met: YT Jeffsy 29
Contacteer:

Re: Hoe trainen?

Bericht door BlackRaider »

Shreddie Mercury schreef:ok, bedankt voor de reacties alvast, heel interessant.

wat ik me ook afvraag: hoe gaan de liaisons er aan toe? kan je de klim echt op je dooie gemakje doen en zo wat proberen te 'sparen', of moet het echt ook wel vooruit gaan? en zijn de beklimmingen ook technisch moeilijk, of wordt er gewoon gekozen voor een brandweg of iets dergelijks?
Liaisons kan je rustig op je eigen tempo doen, er is wel een tijdslimiet waarbinnen je steeds aan de start van de volgende special moet staan maar die zijn meestal vrij ruim. Over het algemeen zijn de liaisons technisch niet te moeilijk (bij de BEC manches zijn dit vaak asfalt-, brand- of veldwegen).
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: Hoe trainen?

Bericht door _alain_ »

Wij hebben ooit voor de lol de hartslagmeter aangedaan in de Alpen.
Alles met de lift omhoog en afdalingen tussen de 20 en 30minuten.

Blijkt dat je bijna constant tegen je overslag pols afdaalt.
Remhendels veel vlakker zetten en stuur heel losjes vasthouden helpt tegen armkrampen,
af en toe wat trappen helpt ook tegen pijnlijke benen..
Plaats reactie