Ervaring afstand woon-werk E-bike

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
Powerflyer
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 08 aug 2018 08:23
Rijdt met: Trek Powerfly FS 9

Re: Ervaring afstand woon-werk E-bike

Bericht door Powerflyer »

dmute schreef:Klopt volledig. Omnium verzekering en jaarlijks onderhoud is incl.
Waarom volstaat jaarlijkse service niet ?
Wat is een jaarlijks onderhoud? Wat houdt dit in? Meestal is dit een standaard onderhoud van een stads (e-)bike en zijn hier geen vervangingsonderdelen bij inbegrepen. Een (e-)MTB vraagt toch een specifieker onderhoud (incl. vering) en je ketting en cassette zal je ook sneller moeten vervangen dan bij een gewone mtb, door de extra kracht van de motor. Ik zou dit zeker navragen!
dmute schreef: Wij hebben een vaste lijst van KBC, dat zijn een 170-tal winkels over heel Vlaanderen
Dan heb je geluk! Als je interesse hebt in Cube zou ik zeker eens langsgaan bij de nieuwe e-bike store van Van Eyck Sport, aan de afrit van E40 in Erpe-Mere. Zij verdelen Cube, Merida & Scott en hebben meestal wel wat testbikes staan en werken samen met KBC. Weet wel niet of ze de nieuwe Cube modellen al binnen hebben..
HPA
Mountainbiker
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 31 jul 2016 15:15

Re: Ervaring afstand woon-werk E-bike

Bericht door HPA »

dmute schreef:
Idd, maar dan zijn we over andere budgetten aan het klappen. Om nog maar te zwijgen van de prijzen van de Stromer enz.
Dat is waar, maar met zo'n fiets ga je graag naar je werk rijden. Met een "normale" e-mtb is dat al een ander verhaal. En ga je die emtb ook gebruiken voor je "gewone" ritten hier in de bossen? Je had het over de jaarlijkse vakantie in de bergen, dat is al iets heel anders dan hier met een emtb rondrijden he.

Ik probeer je dus te overtuigen om meer de fiets te nemen 8)
Zelf heb ik een "gewone" emtb, jaren geleden gekocht voor mijn woon-werk verplaatsingen. Niet zo ver als de jouwe, maar toch ook een 23km enkel. Nadat ik die kocht ging ik veel meer met de fiets werken dan voorheen met de koersfiets. Vooral owv spatborden, een hogere snelheid (zeker bij dagen met veel wind), en de "hulp" bij dagen waarop ik moe was na de shift.
Ik heb deze fiets een paar keer in het bos gebruikt, maar dat is echt wel wennen en daar rij ik veel liever met de gewone mtb. Gevolg: die emtb komt niet meer off-road.
Intussen heb ik me een nieuwe koersfiets aangeschaft en nu blijft de elektrische fiets meestal thuis, vooral omdat ik de extra training wel leuk vind en omdat ik nu ongeveer even snel ben met de koersfiets als met de elektrische (vroeger zat daar toch wel 10 mijn verschil op).
Ik merk ook dat ik het niet fijn meer vind om de auto te nemen, ook al spaart me dat min. 1u rijtijd per dag en nog de omkleedtijd.
Daarom dus: een 45km/h mtb ook al kost ie meer geld, je kan hem voor beide doeleinden gebruiken.
Het nadeel is dat je ook een bedrijfswagen hebt, anders kon je nog eens uitrekenen hoeveel je aan brandstof uitspaart en hoeveel je aan fietsvergoeding zou krijgen. Die fiets zou rap terugverdiend zijn :-)
dmute
Mountainbiker
Berichten: 41
Lid geworden op: di 18 nov 2014 13:53

Re: Ervaring afstand woon-werk E-bike

Bericht door dmute »

Ik snap helemaal wat je wil zeggen maar jouw situatie is toch net iets anders dan de mijne.
Ik ga mezelf niks wijsmaken, zo'n afstanden zie ik mij echt niet meerdere keren per week doen. Dit gaat hoogstens 1x per week zijn in de zomer, en dan nog. Ik moet ook vaak naar klanten (in heel Vlaanderen). En ik heb een (vrij zware) laptop die ik dan de dag ervoor best op het werk moet laten. De puzzel moet dus organisatorisch telkens in mekaar vallen. Het zijn misschien excuses maar ik heb een maand geleden (tijdens het weekend) het bewuste parcours eens getest met mijn gewone MTB (uitgerust met Big Ben banden). Ik moet zeggen dat ik mij niet echt meer fris voelde toen ik toekwam (had wel quasi de hele rit wind tegen). Heeft zeker ook met mijn conditie te maken, maar toch.
Ik heb nu 2 fietsen, die MTB en een basic koersfiets. Als ik voor die e-bike ga dan ga ik hier niet met 3 fietsen blijven zitten. Die MTB wordt dan verkocht.
dmute
Mountainbiker
Berichten: 41
Lid geworden op: di 18 nov 2014 13:53

Re: Ervaring afstand woon-werk E-bike

Bericht door dmute »

Even terugkomen op die snelheid van 25km/h. Eens je boven 25km/u begint te gaan valt de ondersteuning weg. Maar hoe voelt dit dan aan op zo'n e-bike ?
Zijn er wezenlijke verschillen met de diverse motor merken ?
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Ervaring afstand woon-werk E-bike

Bericht door De Wreter »

HPA schreef: Daarom dus: een 45km/h mtb ook al kost ie meer geld, je kan hem voor beide doeleinden gebruiken.
Niet akkoord : waarom moet dat ding 45 km/h gaan ? Ga je ook bij het MTB'en zo hard ?

Als je daar woon-werkverkeer mee doet (tenzij je enkel fietssnelweg hebt) kan je maar beter op de baan rijden want anders ga je dit slechts enkele keren doen :

Een auto die van zijn onoverzichtelijke oprit komt : licht tikje en daar ga je tegen die snelheid. Out voor een maandje of 6.

Bovendien kan je dan maar beter hoffelijk leren zijn want die dingen snorren je voorbij zonder enige verwittiging en daar komt uiteindelijk prul van.
Powerflyer
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 08 aug 2018 08:23
Rijdt met: Trek Powerfly FS 9

Re: Ervaring afstand woon-werk E-bike

Bericht door Powerflyer »

dmute schreef:Even terugkomen op die snelheid van 25km/h. Eens je boven 25km/u begint te gaan valt de ondersteuning weg. Maar hoe voelt dit dan aan op zo'n e-bike ?
Zijn er wezenlijke verschillen met de diverse motor merken ?
Buiten het logische feit dat je, boven de 25km/u, op je eigen kracht aangewezen bent, is er inderdaad wel een verschil merkbaar afhankelijk van welke motor je hebt. Sommige merken ontkoppelen volledig en geven geen extra weerstand (Brose, Shimano), waar anderen toch nog een zekere weerstand geven. Voornamelijk Bosch heeft hier last van en ik dacht ook Yamaha in zekere mate, maar heb hier geen ervaring mee.

Hoe erg is dit bij Bosch? Je voelt die extra weerstand wel, maar het is zeker niet dat je het gevoel hebt dat je met de rem op aan het rijden bent. Ik denk dat geen e-mtb koopt om vooral op verharde wegen +25km/u te gaan rijden. Dan koop je beter een koersfiets. Ik merk bij mezelf dat je op de duur onbewust een snelheid aanhoudt net onder de bovengrens waarbij de ondersteuning wegvalt. Op zich heb je er dan eigenlijk geen last van. Toegegeven, mocht de bovengrens op 30-35km/u liggen, dan zou dit wel iets prettiger rijden op verharde wegen, maar op vlakke trails is 25 meestal wel snel genoeg.

Ik zou de keuze van fiets niet laten afhangen van de motor alleen. Probeer verschillende testritten te doen en kijk wat je het prettigst vindt rijden. Een goeie controller en de manier van ondersteuning is ook belangrijk. Bekijk vooral het totale plaatje, afmontage is even belangrijk alsook de service van je LBS. Ga je veel op locatie rijden (ardennen, buitenland) hou dat ook rekening met het feit dat je sneller een Bosch verdeler zal tegen komen, dan een ander merk.
dmute
Mountainbiker
Berichten: 41
Lid geworden op: di 18 nov 2014 13:53

Re: Ervaring afstand woon-werk E-bike

Bericht door dmute »

Zeer zeker, testen lijkt me absoluut een must. Maar dit gaat niet evident zijn. Ten eerste heb ik nu gezien dat de merkenlijst van KBC gelimiteerd is (Bulls, Merida en Rotwild ontbreken bvb). Ook de dealerlijst is niet onbeperkt, zie hieronder.
https://multimediafiles.kbcgroup.eu/ng/ ... merken.pdf
https://multimediafiles.kbcgroup.eu/ng/ ... ealers.pdf

Het probleem is dat de winkelvoorraad van E-MTB's vaak zeer beperkt is, en als die er al is zijn ze meestal terughoudend om die fietsen te laten proefrijden (of hooguit een rondje op de parking). Dit is althans mijn ervaring toen ik vroeger mijn gewone MTB gekocht heb.
Heb gisteren bvb mijn dichtsbijzijnde LBS gecontacteerd en de boodschap was dat ze geen E-MTB testfietsen hebben. Ik zal die Van Eyck ook eens contacteren, die zit ook in de lijst.
Beurzen zijn ook een goed vertrekpunt maar het fietsbeursseizoen is afgelopen en zal pas begin volgend jaar opnieuw van start gaan.
Gebruikersavatar
Hoegiecat
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: do 12 jul 2012 22:40
Rijdt met: Cube Ltd SL 29""

Re: Ervaring afstand woon-werk E-bike

Bericht door Hoegiecat »

Hallo,
Ik volg dit onderwerp met veel interesse. Ik overweeg om een e-bike (speedelec) aan te schaffen voor woon-werkverkeer- enkele afstand is 50km.
Ik blijf toch met wat vragen zitten. Is dit haalbaar 50 km in +/- 1u30? Eerste deel van het parcours is langs kalme wegen en oude spoorwegbedding, maar laatste 12km is langs drukke steenweg...
Hoelang zal de batterij het uithouden bij hoge gebruiksfrequentie? Volgens Van Eyck een 1000-tal uren... Aan 3 uur per dag zou de batterij dan al na 330 dagen aan vervanging toe zijn...
Is er iemand die ongeveer dezelfde afstand doet op regelmatige basis? ik zou op z'n minst tien à 12 dagen per maand met de e-bike willen rijden.
Grts,
Chris
dmute
Mountainbiker
Berichten: 41
Lid geworden op: di 18 nov 2014 13:53

Re: Ervaring afstand woon-werk E-bike

Bericht door dmute »

Hoegiecat schreef:Hallo,
Ik volg dit onderwerp met veel interesse. Ik overweeg om een e-bike (speedelec) aan te schaffen voor woon-werkverkeer- enkele afstand is 50km.
Ik blijf toch met wat vragen zitten. Is dit haalbaar 50 km in +/- 1u30? Eerste deel van het parcours is langs kalme wegen en oude spoorwegbedding, maar laatste 12km is langs drukke steenweg...
Hoelang zal de batterij het uithouden bij hoge gebruiksfrequentie? Volgens Van Eyck een 1000-tal uren... Aan 3 uur per dag zou de batterij dan al na 330 dagen aan vervanging toe zijn...
Is er iemand die ongeveer dezelfde afstand doet op regelmatige basis? ik zou op z'n minst tien à 12 dagen per maand met de e-bike willen rijden.
Grts,
Chris
50km op 1,5u lijkt me wel heel scherp. Dan moet je al gaan rijden aan een gemiddelde van 35km/u. Met wat kruispunten en verkeerslichten ga je dit volgens mij niet halen.
HPA
Mountainbiker
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 31 jul 2016 15:15

Re: Ervaring afstand woon-werk E-bike

Bericht door HPA »

1,5u op 50 km gaat lukken. Mijn collega rijdt gem. 34 km/u met zijn speedpedelec. Hij heeft geen ideale wegen en moet regelmatig afremmen en zelfs stoppen. Aan dat gemiddelde kom je er. Hij doet 36 km enkel.
330 dagen zijn 330 rijdagen he. Dus dat komt uit op ongeveer 2 jaar. Dat zou wel eens kunnen kloppen. Ikzelf heb met mijn 25km/u batterij 3 jaar kunnen rijden. (+/- 21000 km).
Probeer eens of je ergens een fiets kan testen. Bij Fiets hebben ze me ooit verteld dat ik daar een dag een fiets kon testen. Uiteindelijk heb ik dat wel niet gedaan. Bij een andere fietsenmaker ging dat ook.
Plaats reactie