Welke fully?

Voor alles wat met All-mountain / Enduro heeft te maken ..
Gebruikersavatar
Supra
Mountainbiker
Berichten: 577
Lid geworden op: zo 09 jul 2006 23:37
Rijdt met: Ridley Ignite; Hope; Sram X.O; DT Swiss; Reba Worldcup; Tune; Ritchey WCS; NoTubes...
Contacteer:

Welke fully?

Bericht door Supra »

Hallo allemaal,

Na een kleine 10 jaar gestopt te zijn wil ik terug op de mountainbike stappen. Maar mijn huidige bike voldoet niet meer en ik wil ook niet meer alleen XC doen. Ik ben dus op zoek naar een nieuwe bike, en het gaat een fully worden.

Gebruik: Lokale trails, soms XC, Nu en dan richting Ardennen, paar keer per jaar bikepark.

Ik ben niet echt meer mee met de huidige stand van zaken maar ik wil wel sowieso een 29'er omdat mijn kameraden dat ook allemaal hebben. Geen zin om achteraan te hinkelen op kleine wielen, ook al is dit beter in een bikepark.

Eigenlijk een beetje do-it-all bike. Budget graag zo beperkt mogelijk maar een tripje naar de lokale fietsenmaker heeft mij al doen beseffen dat dit moeilijk gaat zijn.

De Rocky Mountain Instinct Alloy 50 leek mij wel een leuke. Het verstelbare ride 9 systeem en de Fox dempers staan mij aan.

Graag jullie meningen, adviezen en dergelijke ;)
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Welke fully?

Bericht door KrisMaes76 »

Of je achteraan bengelt of niet heeft meer met het ventje te maken dan met de wielmaat.

Ik denk dat je een bike moet zoeken met ong 140-150mm veerweg, daar kan je ook nog wel XC mee rijden.
Verder zien dat er goeie wielen onder zitten, min 25mm interne velgbreedte als je er ook trail-enduro mee wil doen.
Een dropperpost is dan ook wel een must om technisch deftig te rijden.

Ikzelf rij met een Canyon Spectral, die ik wat heb aangepast om er agressiever mee te rijden, maar ik heb die fiets pas echt ten volle beginnen gebruiken na een enduro clinic :P
Gebruikersavatar
Supra
Mountainbiker
Berichten: 577
Lid geworden op: zo 09 jul 2006 23:37
Rijdt met: Ridley Ignite; Hope; Sram X.O; DT Swiss; Reba Worldcup; Tune; Ritchey WCS; NoTubes...
Contacteer:

Re: Welke fully?

Bericht door Supra »

Bedankt voor het antwoord. Enig idee rond welk budget ik moet denken? Ik koop even graag een basismodel dat ik gaandeweg upgrade om nu wat geld te sparen.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Welke fully?

Bericht door KrisMaes76 »

Supra schreef:Bedankt voor het antwoord. Enig idee rond welk budget ik moet denken? Ik koop even graag een basismodel dat ik gaandeweg upgrade om nu wat geld te sparen.
Je moet toch zorgen dat de basis van je fiets ok is, een vork of demper bvb kost in retail toch al gauw heel wat geld.
Wielen, zadel, aandrijving ed zijn al betaalbaarder om achteraf een upgrade te doen.

Ik denk dat je rond de 3000 euro toch al iets mooi moet vinden, dat dan ook de moeite is om upgrades aan te doen.
Gebruikersavatar
Supra
Mountainbiker
Berichten: 577
Lid geworden op: zo 09 jul 2006 23:37
Rijdt met: Ridley Ignite; Hope; Sram X.O; DT Swiss; Reba Worldcup; Tune; Ritchey WCS; NoTubes...
Contacteer:

Re: Welke fully?

Bericht door Supra »

De Canyon Neuron spreekt mij ook wel aan. De fully neigt wat meer naar XC maar is deze ook geschikt om bijvoorbeeld eens deel te nemen aan een enduro wedstrijd in de Ardennen? Het model al 6.0 is qua prijs nu heel aantrekkelijk!
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Welke fully?

Bericht door aresius »

De Neuron lijkt me een normale trail fully.

Enduro trails rijden is zeker mogelijk maar je zal wel de limieten van de fiets aftasten en zelf veel technische bagage moeten hebben om vlot te rijden.
Als je de wedstrijden wil meedoen voor podium plaatsen zou ik wel een echtere enduro bak zoeken. Daar gaat deze fiets niet op z'n plaats zijn.
Gebruikersavatar
Supra
Mountainbiker
Berichten: 577
Lid geworden op: zo 09 jul 2006 23:37
Rijdt met: Ridley Ignite; Hope; Sram X.O; DT Swiss; Reba Worldcup; Tune; Ritchey WCS; NoTubes...
Contacteer:

Re: Welke fully?

Bericht door Supra »

Ja dat begrijp ik, maar meedoen voor podiumplaatsen zal er toch niet snel in zitten. Ik heb schrik dat ik met een echte enduro bak te beperkt ben in Maasmechelen. Het is niet wekelijks dat ik naar de ardennen of een bikepark ga...

En een fully met een medium afmontage en 29 inch wielen vind je niet snel voor 1600 euro.
Stanneke
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: do 31 mei 2012 10:36
Rijdt met: Specialized RH Pro 2013/Specialized Enduro Comp 2017

Re: Welke fully?

Bericht door Stanneke »

Ik heb vorige jaar een enduro gekocht. Ik dacht ik ga mijn XC fiets houden voor in de regio te blijven rijden. Met "in de regio" bedoel ik dan midden Limburg (Genk en omstreken )en zuid Limburg. De rest of bepaalde freeride spots doe ik dan wel met de enduro.
Realiteit is dat die fiets nu al sindsdien stof staat te pakken in de kelder en ik gewoon overal met de enduro rij omdat het veel fijner fietst dan een XC.
Dus pak gewoon de enduro, daar kun je overal mee komen, omgekeerd met de XC ben je te beperkt.
Gebruikersavatar
Supra
Mountainbiker
Berichten: 577
Lid geworden op: zo 09 jul 2006 23:37
Rijdt met: Ridley Ignite; Hope; Sram X.O; DT Swiss; Reba Worldcup; Tune; Ritchey WCS; NoTubes...
Contacteer:

Re: Welke fully?

Bericht door Supra »

Thx voor de input!

De keuze in 29" en enduro lijkt me zo beperkt.. Ofwel kost het direct veel geld, ofwel is het met 26" wielen.
Gebruikersavatar
BlackRaider
Mountainbiker
Berichten: 100
Lid geworden op: za 30 jul 2011 20:50
Rijdt met: YT Jeffsy 29
Contacteer:

Re: Welke fully?

Bericht door BlackRaider »

Achteraan bengelen vanwege geen 29" wielen ga je niet doen hoor. Denk je dat je daar vanzelf zoveel sneller mee rijdt? Het is ook niet zo dat je met een AM/enduro fiets "beperkt" bent rond Maasmechelen. Dit zijn net heel polyvalente fietsen waar je quasi overal wel mee uit de voeten kan. Het omgekeerde geldt voor de XC hardtails, die botsen direct op de limieten behalve als je ze gebruikt waarvoor ze dienen, namelijk bergop rijden.

Als je zoekt naar betaalbare en veelzijdige 29" fully's zou ik eens kijken naar de YT Jeffsy en de Canyon Spectral.
Plaats reactie