Tubular banden (tubes)

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Courtinue
Mountainbiker
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 29 apr 2013 09:39
Rijdt met: .... Specialized S-Works Epic WC 2014

Tubular banden (tubes)

Bericht door Courtinue »

Hallo forumlezers,
Ik ben nieuw hier, lees wel al geruime tijd mee zo hier en daar... ;-)
Ik heb een paar vraagjes omtrent tubular banden.
Zijn deze op de plaats te herstellen nadat er een klein gaatje in zit (geen scheur)?
Met welk gereedschap doe je dit?
Zijn deze banden geschikt om marathons mee te fietsen?
Op dit moment rij ik tubeless met notubes melk , kan er in deze banden ook notubes melk in?

De reden waarom ik het vraag is omdat ik me een nieuwe fiets (waarop ik nog altijd aan het wachten ben) heb laten samenstellen bij de Lbs met dit soort banden en velgen en omdat ze mij gisteren vertelde op de marathon van Les Cimes de Waimes dat dit niet de ideale type banden zijn om marathons mee te fietsen.
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Tubular banden (tubes)

Bericht door Muntanya »

Erg interessant onderwerp, jammer dat er indertijd geen reactie op kwam...

Ik neem aan dat tubes vooral populair zijn op de weg, dat MTB meer tubeless minded is gezien de aard van de ondergrond.
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: Tubular banden (tubes)

Bericht door Japie carbon »

Eigenlijk zijn tubes alleen geschikt voor wedstrijden. Als je lek raakt dan moet je er een nieuwe band omheen lijmen.

Maar weet je zeker dat je tubes gaat krijgen? Dat wordt niet veel meer gebruikt.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Tubular banden (tubes)

Bericht door Free_ltd »

Dacht dat dit alleen voor wielrennen was. Als ge occasievelgen op het net zoekt, zult ge er enorm veel vinden en zelfs een pak goedkoper als de gewone clinchers. Reden daarvoor is dat iedereen die 2 x lek gereden heeft met tubes, zich van miserie terug clinchers steekt en de tube velgen verkoopt :lol:
Gebruikersavatar
funkstar
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 27 apr 2007 13:58
Contacteer:

Re: Tubular banden (tubes)

Bericht door funkstar »

Japie carbon schreef:Eigenlijk zijn tubes alleen geschikt voor wedstrijden. Als je lek raakt dan moet je er een nieuwe band omheen lijmen.

Maar weet je zeker dat je tubes gaat krijgen? Dat wordt niet veel meer gebruikt.
Laat ons hopen dat ze in het conservatieve wielrennen al van tub tape gehoord hebben ipv lijmen.
Maar in het MTB wereldje is het, net als in 2013, een niche markt. (Al heb ik de dugast mtb tubes altijd wel willen hebben.)
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: Tubular banden (tubes)

Bericht door Japie carbon »

Tape schijnt toch een stuk minder vast te zitten. Veel mensen zweren bij lijm. Al zag ik in de tout bij Sunweb dat ze inderdaad Tape gebruiken.
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Tubular banden (tubes)

Bericht door De Wreter »

funkstar schreef:
Japie carbon schreef:Eigenlijk zijn tubes alleen geschikt voor wedstrijden. Als je lek raakt dan moet je er een nieuwe band omheen lijmen.

Maar weet je zeker dat je tubes gaat krijgen? Dat wordt niet veel meer gebruikt.
Laat ons hopen dat ze in het conservatieve wielrennen al van tub tape gehoord hebben ipv lijmen.
Maar in het MTB wereldje is het, net als in 2013, een niche markt. (Al heb ik de dugast mtb tubes altijd wel willen hebben.)
Als ge het ultieme rijgevoel wilt hebben dan moet je idd maar eens Dugast proberen, heb er al wat zien passeren. Maar praktisch is het natuurlijk niet als je dan een probleem krijgt. Lijmen of tape gebruiken is in principe hetzelfde, enkel kan je bij lijmen het oppervlak waar de lijm contact maakt met de band veel groter maken. Wel 3 laagjes aanbrengen (= 3 dagen).
Gebruikersavatar
funkstar
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 27 apr 2007 13:58
Contacteer:

Re: Tubular banden (tubes)

Bericht door funkstar »

De Wreter schreef:
funkstar schreef:
Japie carbon schreef:Eigenlijk zijn tubes alleen geschikt voor wedstrijden. Als je lek raakt dan moet je er een nieuwe band omheen lijmen.

Maar weet je zeker dat je tubes gaat krijgen? Dat wordt niet veel meer gebruikt.
Laat ons hopen dat ze in het conservatieve wielrennen al van tub tape gehoord hebben ipv lijmen.
Maar in het MTB wereldje is het, net als in 2013, een niche markt. (Al heb ik de dugast mtb tubes altijd wel willen hebben.)
Als ge het ultieme rijgevoel wilt hebben dan moet je idd maar eens Dugast proberen, heb er al wat zien passeren. Maar praktisch is het natuurlijk niet als je dan een probleem krijgt. Lijmen of tape gebruiken is in principe hetzelfde, enkel kan je bij lijmen het oppervlak waar de lijm contact maakt met de band veel groter maken. Wel 3 laagjes aanbrengen (= 3 dagen).
Zou het contact niet even groot zijn? De tape komt net over de velgrand kijken, alleen aan het ventiel is er wat spatie.
Lijm "zou" ook wat hitte gevoeliger zijn bij veel remmen, weliswaar geen vlaams (bij gebrek aan afdalingen) probleem.
En met tape kan je nooit over de oude verf lijmen.
Pro tape dus. :-D
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Tubular banden (tubes)

Bericht door _anonymus_ »

Voor MTB lijkt tubeless mij toch een pak praktischer, aangezien je dan nog de optie hebt om een binnenband te steken onderweg. Anders moet je een volledige tube meesleuren en kleven onderweg.

Ik heb een set tubewielen voor op mijn koersfiets. Ik rij meestal met clinchers, maar ik moet wel zeggen dat die tuben zalig rijden.
Veel comfortabeler en geeft pakken meer vertrouwen in de bochten. Er is ook een reden dat profs enkel op tubes koersen.
Maar als je er mee lek rijdt sta je daar wel natuurlijk.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Tubular banden (tubes)

Bericht door RigolleM »

_anonymus_ schreef:Er is ook een reden dat profs enkel op tubes koersen.
Maar dan ook enkel in wedstrijden, op training rijden ze ook met clinchers want dan is de volgwagen er niet :-)
Plaats reactie