Speci Fast track + Renegade combi sworks bevindingen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Hans wynants
Mountainbiker
Berichten: 1640
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 22:32
Rijdt met: NINER

Speci Fast track + Renegade combi sworks bevindingen

Bericht door Hans wynants »

Hallo allen, na lang rijden met maxxis, me nog eens laten kennen en een setje speci banden aangeschaft.

vrijdag gekocht en gemonteerd, ritje op de weg zeer positief bevallen ! extreem weinig rolweerstand.


voor : fast track 29x2.1 s-works
achter renegade 29x2.1 s-works

vandaag ATB cross in Kessel , stoffig parcours ondergrond hard met laagje poeder erover.


de voorband valt vrij smal uit ( crest mk3 ) maar de grip is ok nergens in problemen gekomen . druk 1.8 bar.

de achterband op 2 bar , eerste 2 rondes cava , daarna het gevoel of de band was afgegaan... in elke bocht met grip schoof de band weg. bij aankomst bleek toch de band nog op druk te staan. met het bekijken van de zijflanken viel me direct op dat de aftekening van het geweven gedeelte al hard te zien was in de band... volledige rondom rond...

ik vrees dus dat een s-works versie niet geschikt is als achterband voor mij ( 100kg) ... kon wel geen kwaad hadden ze me bevestigd in de winkel...

heeft iemand zelfde probleem gehad met deze banden? kan ik beter voor de normale, of zelfs voor de GRID gaan achteraan? volgens mij rijd ik deze band op enkele dagen in de vernieling...
Byorka
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: za 25 dec 2004 11:34

Re: Speci Fast track + Renegade combi sworks bevindingen

Bericht door Byorka »

De Renegade is een heerlijk soepel en volumeus bandje.
Maar voor 100 kg heb je wellicht een te lage bandenspanning gebruikt.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Speci Fast track + Renegade combi sworks bevindingen

Bericht door madskatingcow »

Ik begrijp niet dat je met 100kg de smalste versie met weinig volume monteert. Natuurlijk moet je die dan harder zetten dan dezelfde versie in 2.3.

Ik heb ze ook, in 2.3 dan wel. Rijden enorm snel lek : ik 4 weken terug, maat vorige week in Nandrin en vandaag in Profondeville was het de beurt aan een andere maat. Telkens de S-Works Renegade 29x2.3 achterband. Gelukkig mijn plug kit bij, snel weer opweg. De 'gewone' Gripton 29x2.3 versie nooit lek gereden, maar die is ondanks dezelfde maataanduiding toch smaller.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Speci Fast track + Renegade combi sworks bevindingen

Bericht door spaghetti_2 »

Zeer positieve ervaring met de Fast trak als voor- en achterband, nog niet met de Renegade.
Speci banden vallen inderdaad precies wat smaller uit, mijn 2.3 Fast Trak meet exact even breed als een Bontrager XR1 2.2 op dezelfde velg.

Maar inderdaad, ik zou zelf niet meer snel voor een 2.1 band kiezen, zeker niet met jouw gewicht. Persoonlijk kies ik ook nooit voor een band met lichte zijflanken, ok je bespaart gewicht maar je levert heel wat betrouwbaarheid in. Misschien dat je daar mee weg komt als je enkel ATB in de Kempen rijdt maar niet bij onze Franstalige onderburen.
Gebruikersavatar
Hans wynants
Mountainbiker
Berichten: 1640
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 22:32
Rijdt met: NINER

Re: Speci Fast track + Renegade combi sworks bevindingen

Bericht door Hans wynants »

voor alle duidelijkheid, ik rijd normaal altijd met bredere banden . enkel voor de atb crossen waar ik aan deelneem dacht ik van nu eens een smallere band te monteren , de meeste tracks zijn dan ook meer CX dan MTB . dus daar kom je met smaller zeker mee weg. enkel ATB cross in Kessel bleek van een ander caliber te zijn . ik had blijkbaar ook niet als enige last van dit probleem.


daarbovenop had ik op vrijdag de banden gemonteerd , en ritje mee op de baan gereden. ( waar ik versteld stond van de lage rolweerstand) en op zondag naar de atb cross met op gevoel de banden gecheckt. dit had ik beter niet gedaan, heb maandagavond de druk nog gecontroleerd en hier zat toen nog 1.5 bar in... en da's natuurlijk sterk te weinig , zeker met mijn gewicht! volgende week atb cross Olen Teunenberg tweede poging! als ik dan nog last ervaar gaan ze er terug af en ga ik terug met men Aspen banden rijden, die hebben me nog geen enkele keer in de steek gelaten. ik wilde enkel eens wat lichter proberen voor de atb crossen , da's al :drunk:
Gebruikersavatar
Hans wynants
Mountainbiker
Berichten: 1640
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 22:32
Rijdt met: NINER

Re: Speci Fast track + Renegade combi sworks bevindingen

Bericht door Hans wynants »

Ondertussen al enkele weken onderweg met de sworks 2.3 versies nadat ik 30mm interne velgen heb opgespaakt.

Nu valt me op dan de banden wel erg dik uitvallen, de renegade meet 62,5mm dik!

Afgelopen week gaan verkennen voor de ATB cross in Herent dewelke vandaag gereden is, maar met de sworks banden was het gevaarlijk. Zelfs burp gehad ! Is dit ook te wijten aan de zeer dunnezijflanken?

Iemand hier ervaring mee?

Ben ik beter gesteld met de gewone gripton versie ? En is deze gripton versie smaller dan de sworks versie?
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Speci Fast track + Renegade combi sworks bevindingen

Bericht door spaghetti_2 »

Ik rijd met de Gripton versie, Fast Trak voor en Renegade achter. Hiermee doe ik alle marathons in de Ardennen, tenzij het zeer nat ligt. 29x2.3 op velgen van 25 mm intern meet ong. 56 mm bij mij. De Fast Trak heeft nooit gezweet bij mij, de Renegade heeft dit in het begin wel fel gehad (maar nooit burps). Bij de Renegade heb ik na een maand ofzo ook latex moeten bijvullen aangezien deze volledig was opgedroogd. De Renegade weegt ook wel 60-80 g minder en dit zal voor een groot deel door dunnere zijflanken komen vermoed ik. Een Ardennen marathon zijn natuurlijk andere omstandigheden dan een ATB cross maar voor mij zijn dunne zijflanken NOOIT hun gewichtswinst waard.
Gebruikersavatar
Hans wynants
Mountainbiker
Berichten: 1640
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 22:32
Rijdt met: NINER

Re: Speci Fast track + Renegade combi sworks bevindingen

Bericht door Hans wynants »

ik ga morgen achter de gripton versie banden in 2.3 , en ik ga denk ik voor en achter een fast track leggen , al ben ik nog op niet veel plekken in de problemen gekomen met de renegade. ik hoop ok dat de banden dat tikkeltje smaller blijven, de sworks versie verbaast me echt wel hoe dik dat deze worden door de flexibele zijwanden...
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Speci Fast track + Renegade combi sworks bevindingen

Bericht door madskatingcow »

De gewone Gripton versie is 2mm smaller op de velg. Rijd ook veel minder snel lek. Zonet een nieuwe set gemonteerd, Renegade 642g en de Fast Trak 634g, beide Gripton 29x2.3.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Speci Fast track + Renegade combi sworks bevindingen

Bericht door spaghetti_2 »

Gewicht van de Fast Trak is bij mij vooraan de 700g, maar is misschien schrijffoutje? Is zeker niet lichter dan de Renegade.
Plaats reactie