Voorderailleur en stelschroeven

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
rolelael
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: di 03 jul 2018 22:20

Voorderailleur en stelschroeven

Bericht door rolelael »

Hi all, vandaag heel mijn mtb’ke in elkaar gezet ( na bottom bracket, casette, ketting, voortandwielen vervangen te hebben ). Voorderailleur deed t niet zoals hoorde, en met de stelschroeven kreeg ik ook niet de gewenste limieten. Dan maar kabel los, ketting op kleinste blad en met de hand de derailleur tegengehouden en kabel aangespannen. Nu doet hij t redelijk, maar nog niet ok. Wou dan met de L het kleinste blad regelen, maar helaas die doet niets. Hoe zorg ik ervoor dat mijn stelschroeven in een initiele stand staan en dan pas de kabel te bevestigen??
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Voorderailleur en stelschroeven

Bericht door aresius »

Ik weet niet of het per voorderrie verschillend kan zijn, maar bij mijn sram derrie is het los vijzen om het bereik groter te maken.

Deze vijzen stl je het beste in als er geen kabel aan de derrie hangt, eerst op het zicht de buitenste limieten zetten.
De derriekooi moet in principe centraal boven de tandwielen staan.
Achterf kan je het bereik nog wat finetunen.
psychoboarderke
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: di 04 dec 2012 11:07

Re: Voorderailleur en stelschroeven

Bericht door psychoboarderke »

Stelschroeven doe je normaal altijd zonder spanning op de kabel om de limieten in te stellen.
Daarna finetunen, ongeacht merk van derailleur.

Ik kan de filmpjes van Parktool alleen maar aanraden. Naar mijn mening de betere howto fimpjes die online te vinden zijn.

https://www.parktool.com/blog/repair-he ... adjustment
rolelael
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: di 03 jul 2018 22:20

Re: Voorderailleur en stelschroeven

Bericht door rolelael »

Pffff ik heb me nog eens beziggehouden met mijn voorderailleur.op kleinste blad vooraan,achteraan grootste.kabel losgemaakt n eerst d stelschroeven geprobeerd. Die doen niets. Het enigste wat ik kan doen is kabel goed aanspannen , echt hard en dan schakelt hik redelijk, maar kan de limieten niet afstellen.iemand een idee?
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Voorderailleur en stelschroeven

Bericht door _anonymus_ »

Normaal gezien moet je de derailleur echt zien bewegen naar binnen of buiten als je aan de schroeven draait.
Om goed te snappen wat wanneer gebeurt, moet je eerst eens kijken naar de punten waar de stelschroeven tegenaan duwen. Als je bijvoorbeeld de L-schroef in draait, gaat de schroef meer duwen tegen de 'stopper' en ga je daardoor de kooi meer naar buiten zetten. Draai je die schroef weer uit, gaat de kooi meer naar binnen gaan.
Idem voor de H-schroef, maar die kan je enkel instellen wanneer de kabel op spanning staat, zodat de vijs daar tegen de stopper komt. Ga je zonder dat de kabel op spanning staat aan de H-schroef draaien, gaat er inderdaad niks gebeuren omdat de vijs nergens tegen duwt en daardoor ook geen beweging kan veroorzaken.
rolelael
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: di 03 jul 2018 22:20

Re: Voorderailleur en stelschroeven

Bericht door rolelael »

Bedankt voor de tips
Even zonder kabel gekeken wat de schroeven deden. Eerst los gezet dan derailleurnaar binnen geduwd tot aan kleinste blad en schroef erin gedraaid. Derailleur bleef staan na loslaten. Dan fijngeregeld en ok. Groot blad kon ik dan ook bij regelen als uiterste limiet. Alles in orde nu en meteen een nieuwe derailleur kabel gestoken
Plaats reactie