Ervaringen Komoot?

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door RigolleM »

JOBA schreef:ik vind alleen dat de huidige reeks van fietsGPS toestellen vrij beperkt is voor het geld dat ze kosten.
Explain? Wat verwacht je nog meer van een fietsGPS?
Gebruikersavatar
JOBA
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 13 okt 2010 12:59
Rijdt met: Granville Pulse 29

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door JOBA »

Dat het werkt, en voor die prijs ook kwalitatief goed is, ik ga terug naar wat ik eerder gepost heb in deze thread, bekijk gewoon dit van Shane Miller: " onclick="window.open(this.href);return false;

Of bekijk de comment secties van DC Rainmaker z'n reviews van zo'n toestellen, als ik laat ons zeggen 400€ betaal dan wil ik wel iets dat werkt als GPS, het zal uiteindelijk wel werken, maar traag, of enkel samen met een smarthpone, of dit of dat... het lijkt me gewoon dat die producten die momenteel op de markt zijn nog niet volwassen zijn.
Het is zoiets als smartphones van 10 jaar terug, het werkt wel maar niet snel, of niet gebruiksvriendelijk.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door RigolleM »

Ik heb € 239 betaald voor de Wahoo Fitness Bolt en geen € 400... en als je Futurumshop wat in de gaten houdt kan je het zelfs voor €40 minder, af en toe is er een actie.

Traag? Ik ervaar dit niet op mijn Wahoo Bolt, zelfs niet op mijn Edge 800... In geval van de Wahoo Bolt gebeuren alle instellingen op de smartphone, daarna pas op het toestel, maar tijdens het rijden, druk ik af en toe eens op de volgende pagina om bv. het navigatiescherm te zien, of omgekeerd terug naar mijn gegevensscherm.

De Android fietsGPS'en staan aan de voordeur, maar zijn belange nog niet AF. Ik volg de Karoo community en er zijn nog altijd problemen van instabiele software vaak in combinatie met navigeren en nu lees je vaak dat de stuurhouders afbreken... Zal dus wachten worden op Karoo v2 want ik vind het ook nog een zeer groot toestel vglm Edge 520/820 of Bolt.

Deze vind ik ook een interessante, maar nog niet in produktie, dus ook afwachten.

Ik heb ook lang met dezelfde gedachten rondgelopen, kunnen ze nu niet een beter scherm integreren, toen nog in Garmin only tijdperk. Maar er zijn weinig smartphones die het 10u SOT volhouden en nog eens verbonden zijn met een BT devices (smartphone, hartslag en snelheidssensor) en navigatie... Er is een reden waarom men kiest voor een lagere resolutie en zelfs zwart/wit (Bolt), want autonomie staat als een paal boven water bij een fietsGPS. Als je ergens ten velde bent en er geen huis in de verte te bespeuren valt moet dat ding blijven werken en niet plots uitvallen wegens platte batterij (als je hem opgeladen hebt voor de rit).

Neen, mijn eisen zijn door de jaren heen gemilderd en met de Wahoo Bolt ben ik zeer tevreden, een kleine alleskunner... na jaren Garmin Edge (705/800).
Ik vind de Edge-reeks en Elemnt-reeks zeer volwassen toestellen en de Elemnt is gebruiksvriendelijker dan de Edge, maar na jaren als Edge gebruiker, was ik er zo mee vertrouwd dat deze geen geheimen meer had, en er het maximum heb uitgehaald.
Gebruikersavatar
JOBA
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 13 okt 2010 12:59
Rijdt met: Granville Pulse 29

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door JOBA »

Bedankt voor je samenvatting, ik volg volledig wat je zegt. Ik heb ook een Garmin horloge dus voor mij lijkt het logischer om het bij Garmin te houden, alhoewel ik het soms ook wel gehad heb met hun bugs, soms zelfs in nieuwe release dingen die voorheen werkten en dan weer niet meer maar dat is gewoon eigen aan elk product.
Alhoewel ik de Bolt ook wel interessant vind, het enige echte minpunt voor een fietsgps vind ik daar dat het toestel niet echt "routeert", misschien sta ik daar een beetje huiverachtig tegenover ook door mijn slechte ervaring in het verleden met Garmin. Ik heb zo'n 8 jaar terug zo'n Garmin Extrex gehad, ik parkeerde m'n auto op een parking in de buurt en ik vond via die Etrex zelfs het startpunt van de route niet ](*,) 3x gebruikt en terug verkocht.

Momenteel zou ik zeggen de Garmin 820 spreekt me het meest aan, even afwachten of ze op Eurobike mogelijks met een opvolger komen. En misschien zelfs als ze dan een opvolger aankondingen de 820 aan sterk verminderde prijs kopen 8) . Ook omdat die 820 al routes kan ontvangen van Komoot zonder veel moeite, lijkt me een goeie combinatie.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door RigolleM »

JOBA schreef:Bedankt voor je samenvatting, ik volg volledig wat je zegt. Ik heb ook een Garmin horloge dus voor mij lijkt het logischer om het bij Garmin te houden, alhoewel ik het soms ook wel gehad heb met hun bugs, soms zelfs in nieuwe release dingen die voorheen werkten en dan weer niet meer maar dat is gewoon eigen aan elk product.
Alhoewel ik de Bolt ook wel interessant vind, het enige echte minpunt voor een fietsgps vind ik daar dat het toestel niet echt "routeert", misschien sta ik daar een beetje huiverachtig tegenover ook door mijn slechte ervaring in het verleden met Garmin. Ik heb zo'n 8 jaar terug zo'n Garmin Extrex gehad, ik parkeerde m'n auto op een parking in de buurt en ik vond via die Etrex zelfs het startpunt van de route niet ](*,) 3x gebruikt en terug verkocht.

Momenteel zou ik zeggen de Garmin 820 spreekt me het meest aan, even afwachten of ze op Eurobike mogelijks met een opvolger komen. En misschien zelfs als ze dan een opvolger aankondingen de 820 aan sterk verminderde prijs kopen 8) . Ook omdat die 820 al routes kan ontvangen van Komoot zonder veel moeite, lijkt me een goeie combinatie.
Bolt niet 'echt' routeert, wat bedoel je hiermee?

Dat je het startpunt niet vond, lag niet aan de Etrex hoor... :lol:
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door PainSosis »

Waar is de tijd dat we ons konden boos maken op de stafkaart met vrouw achter :lol:


Ik heb het gevoel dat we niet over slechte hardware of software bezig zijn maar over beperkte mogelijkheden gelinkt aan satelliet in combinatie met kleine offroad baantjes.
En over stoorzenders zoals dichte bebouwing en bomen en traag rijden of wandelen + slechte kaarten.
Een auto gps heeft daar geen of minder lang last van.
Wij verwachten dat zo een dingen detecteren dat we 10 meter verder zijn maar zo simpel is dat niet.
En als dat ding aan het schatten of anticiperen is waar je u bevind kan het moeilijk routeren.

Ik heb weinig ervaring met een adres intypen en verwachten dat het toestel enkel offroad weggelkes gebruikt om er naartoe te routeren.
Want dat is waar we over bezig zijn vermoed ik?
Of zijn we bezig over slechte kaarten?

Allessinds, de kaarten van Komoot zijn de compleetste die ik al gezien heb. En zoveel heb ik er eigenlijk nog niet gezien :)
Die kaarten kunnen gebruiken in een editor die niet uit zichzelf een ander stukje toevoegt en die rit dan op een waterdicht shockproof langlevende batterij, kleurenscherm kunnen toveren met een lieve stem is de perfectie :)

Dat dat toestel de mogelijkheid niet heeft om zelf de zaligste route te routeren is normaal en zal nooit mogelijk zijn.
Tenzij ze artificial intelligence implementeren.
Gebaseerd op de big data van alle gereden ritten met de perfecte randinformatie bij zoals privé of niet, boerenslag of niet, kapotgereden of niet, overbouwd of niet enz.

Misschien in de toekomst...



.
Gebruikersavatar
JOBA
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 13 okt 2010 12:59
Rijdt met: Granville Pulse 29

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door JOBA »

Ivm. de Bolt dat niet routeert bedoelde ik eens je van je weg afgaat hij niet vanzelf automatich een nieuwe route berekent. Het moet altijd via de smartphone.
Trouwens ik heb nog wat commentaar gelezen op DC rainmaker, bij de review van de Edge 820, dat is niet echt positief te noemen. De Bolt lijkt me een beter toestel, maar je het daar niet de automatische routes, het moet altijd via een smartphone.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door RigolleM »

JOBA schreef:Ivm. de Bolt dat niet routeert bedoelde ik eens je van je weg afgaat hij niet vanzelf automatich een nieuwe route berekent. Het moet altijd via de smartphone.
Trouwens ik heb nog wat commentaar gelezen op DC rainmaker, bij de review van de Edge 820, dat is niet echt positief te noemen. De Bolt lijkt me een beter toestel, maar je het daar niet de automatische routes, het moet altijd via een smartphone.
Het gemak van autonavigatie, heb dat eigenlijk nooit actief gebruikt op een fietsGPS. Ik volg altijd het kruimelspoor, kan ik het kruimelspoor niet meer volgen, om één of andere redenen, zoek ik op eigen kracht d.m.v. de kaartgegevens om terug op het kruimelspoor te geraken. Had eigenlijk nooit zo'n goede ervaringen met routering op de Garmin Edge, waardoor ik altijd met een track reed (toon track op kaart). Het duurde altijd een eeuwigheid eer het was herberekend (hoe groter de track des te langer het duurde), en de vooropgestelde nieuwe route was zo bij het haar gerukt, dat je nodeloos aan het omrijden was, terwijl er een beter alternatief was. Daarom dat ik zo tevreden ben met de navigatiemogelijkheden van de Bolt want die baseert zich op het kruimelspoor.
Op de weg kan het wel handig zijn om te routeren, want je wilt uiteindelijk op een bepaald punt geraken, en de manier waarop is minder belangrijk. Op de MTB wil je persé die single track of klimmetje rijden en wil je niet er met een grote bocht omheen rijden.

Ff een voetnoot: de review van DCR over de Edge 820 dateert van voor de grote update, waarbij de Edge 820 nu wel vlotter werkt. Dit staat wat lager in de comments, maar werd niet opgenomen in zijn review.
Gebruikersavatar
viperteam
Mountainbiker
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 01 jan 2018 09:25
Rijdt met: Limburg (Haspengouw )

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door viperteam »

Het duurde altijd een eeuwigheid eer het was herberekend (hoe groter de track des te langer het duurde), en de vooropgestelde nieuwe route was zo bij het haar gerukt, dat je nodeloos aan het omrijden was, terwijl er een beter alternatief was.


U schrijft dat het lang duurde eer de track herberekend was , maar als je ergens een route haalt of krijgt van iemand ,mag je deze nooit laten herberekenen , herberekenen staat bij mij uit .
Gebruikersavatar
JOBA
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 13 okt 2010 12:59
Rijdt met: Granville Pulse 29

Re: Ervaringen Komoot?

Bericht door JOBA »

Ik ga zowieso nog even afwachten, mogelijks nieuwe aankondigingen op Eurobike over een aantal weken. Een Bolt dat wel herberekent wanneer je van je traject afwijkt lijkt me ideaal. Commentaren op de Bolt zijn wat positiever over het algemeen in vergelijking met de Edge.

Over de Edge, bij DC rainmaker, als je helemaal naar beneden scrolt zijn ze ook niet echt positief, kijk ook maar eens naar het garmin forum over de Edge 820.
Plaats reactie