Onkruid

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Onkruid

Bericht door Muntanya »

De lente heeft ook nadelen. Diverse trails die ik graag doe zijn echt overwoekerd door onkruid.

Hoe pakken we dit best aan? Ik wil gerust zelf de handen uit de mouwen steken voor niet ondersteunde trails (bv de Brugflanken in Kortemark) en met m'n bosmaaier aan de slag gaan, maar:
1) mag dat wel? Ik heb geen zin om een proces-verbaal aan mijn broek te krijgen...
2) één persoon kan dat niet alleen.

Wat met officiële MTB-routes van Bloso (bvb de Singletrack aan de Hillestraat in Torhout)? Wie moet je daar voor aanspreken?

Leven en laten leven is geen optie, tegen dat het gras uit mijn remmen en derailleur was...
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1879
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: Onkruid

Bericht door patje2 »

Op de vaste routes is het de gemeente waar je op dat trail (niet altijd de gemeente van de route) andere trails eigenaar van de grond of gemeente
Luhmann
Mountainbiker
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 15 sep 2017 09:17
Rijdt met: Cube LTD Race

Re: Onkruid

Bericht door Luhmann »

Onlangs kwam ik in de haven van Zeebrugge juist uit de bosjes terwijl er patrioulle langs kwam. Juist op een stukje waar je vanaf de track enkel op de openbare weg terug geraakt door over de vangrail te klimmen. Het gehele havengebeid is in sé 'verboden voor onbevoegden'. Ik zag er niet uit als een illegaal dus reden ze gewoon verder :-D Dat hele stuk wordt trouwens op eigen initiatief onderhouden. Er is daar nu minder vuiligheid dan voordien én omdat er nu opnieuw regelmatig iemand langs komt (naast MTBers zie ik daar wel al eens iemand met z'n hond) veel minder kans op 'kampeerders'.
Meer dan een vaststelling en vragen om weg te gaan kunnen ze op privé terrein trouwens ook niet doen zonder klacht van de eigenaar. Voor al zei weten mag je daar effectief snoeien van de eigenaar.
Gebruikersavatar
sierens
Mountainbiker
Berichten: 262
Lid geworden op: ma 16 jul 2007 12:46
Rijdt met: ktm myroon sonic 12 (airbrush op je bike contact me)

Re: Onkruid

Bericht door sierens »

Ik dacht dat iedere bloso route een zogenaamde "peter" heeft. Deze persoon staat in om de staat van het parcour te controleren. Ik dacht dat hij de gemeente hier dan voor aanspreekt om bepaalde punten in te snoeien.
Hier voor Jabbeke is dit toch zo.
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1879
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: Onkruid

Bericht door patje2 »

sierens schreef:Ik dacht dat iedere bloso route een zogenaamde "peter" heeft. Deze persoon staat in om de staat van het parcour te controleren. Ik dacht dat hij de gemeente hier dan voor aanspreekt om bepaalde punten in te snoeien.
Hier voor Jabbeke is dit toch zo.
Niet elke route heeft een peter in West Vlaanderen is er een route dokter voor de palen en wordt er gesnoeid volgens afspraak let de gemeente BV in Middelkerke doet de peter het en ook een deel door de gemeente In Vlaams Brabant is het de gemeente het die het doet
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Onkruid

Bericht door Free_ltd »

Dan hebben ze in Kortenberg toch gene Peter meer. Op de BLOSO route ontbreken een paar pijltjes ... al jaren. Als ze mij ze opsturen, zou ik ze uit medelijden zelf terug gaan hangen.

Eveneens komen we ook vaak omgevallen bomen tegen op de BLOSO route en 2 maanden later liggen die daar vaak nog. Dit ook op niet ondersteunde routes, maar daar begrijp ik het dan nog enigszins.

Beter zoals in NL. Elke gebruiker van de routes jaarlijks een vergunning laten betalen. Kost €12/jaar en als ik de nederlandse MTB'ers zo hoor, zijn die routes steeds nagenoeg tip top in orde. Daar betaal ik dan graag €12/jaar voor.
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1879
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: Onkruid

Bericht door patje2 »

Free_ltd schreef:Dan hebben ze in Kortenberg toch gene Peter meer. Op de BLOSO route ontbreken een paar pijltjes ... al jaren. Als ze mij ze opsturen, zou ik ze uit medelijden zelf terug gaan hangen.

Eveneens komen we ook vaak omgevallen bomen tegen op de BLOSO route en 2 maanden later liggen die daar vaak nog. Dit ook op niet ondersteunde routes, maar daar begrijp ik het dan nog enigszins.

Beter zoals in NL. Elke gebruiker van de routes jaarlijks een vergunning laten betalen. Kost €12/jaar en als ik de nederlandse MTB'ers zo hoor, zijn die routes steeds nagenoeg tip top in orde. Daar betaal ik dan graag €12/jaar voor.

Inderdaad heb de peter van Kortenberg nog nooit gezien op de vergaderingen van de peters van Vlaams Brabant. Ontbrekende pijlen kan je wel doorgeven via de site van sport Vlaanderen ´´via meld probleem´´ zie link als de gemeente reageert komt het in orde kan max 14 dagen duren anders terug melden zou ik zeggen

https://www.sport.vlaanderen/waar-sport ... ute=189570" onclick="window.open(this.href);return false;

In Nederland moet je niet betalen voor de meeste vaste routes. Enkel op routes die over en beschermt natuurgebied gaan is er een vignet verplicht. En er zijn verschillende vignetten je mag niet met vignet A op route B rijden, elke streek heeft zijn eigen vignet (kan per provincie zijn). Weet wel niet of er controle is op het vignet. Er zijn dan ook nog dag/weekend/week/maand en jaar vignetten
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Onkruid

Bericht door Free_ltd »

Ik zou de route dan eens op mijn gemak moeten doen en het noteren. Maar vermits het een zeer veel bereden route is, heeft niemand het tot nu toe al gemeld. De meesten geraken er door mits GPS. Maar zonder GPS geraakt ge toch in de problemen.

Zal het eens bekijken.

Geen optie om een andere 'peter' aan te duiden voor Kortenberg?
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Onkruid

Bericht door Free_ltd »

Dacht dat het voor NL een algemeen vignet was voor op de vaste routes. Controles heb ik wel al van gehoord. Er lopen geregeld boswachters rond die de vignetten vragen.
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1879
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: Onkruid

Bericht door patje2 »

Free_ltd schreef:Ik zou de route dan eens op mijn gemak moeten doen en het noteren. Maar vermits het een zeer veel bereden route is, heeft niemand het tot nu toe al gemeld. De meesten geraken er door mits GPS. Maar zonder GPS geraakt ge toch in de problemen.

Zal het eens bekijken.

Geen optie om een andere 'peter' aan te duiden voor Kortenberg?
Ga eens langs op de sportdienst en biet u aan als peter je hoeft hiervoor zelf niet in Kortenberg te wonen. Wel handig als je niet te ver af woont. Enkel de route een 8 a 10 X/jaar te rijden en kijken waar er problemen zijn. Deze aan de sportdienst of technische dienst melden en aan sport Vlaanderen. Er is 1X/jaar een vergadering van sport Vlaanderen ergens in de provincie (geen verplichte aanwezigheid) telkens een andere plaats Affligem (2018) Baal(2017) en Hofstade Zemst (2016) waren de laatste 3 jaren aan de beurt.
Plaats reactie