Orbea Alma or Giant XTC or Merida Big Nine ...?

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Triple-T
Mountainbiker
Berichten: 804
Lid geworden op: vr 15 okt 2004 21:03
Rijdt met: Orbea Alma

Orbea Alma or Giant XTC or Merida Big Nine ...?

Bericht door Triple-T »

Mijn werkgever heeft een fietsplan gelanceerd.
Dit houdt in dat je bij bepaalde winkels die geregistreerd zijn bij B2Bike.be een fiets kunt bestellen.
Je betaalt de fiets af op 36 maanden maar de werkgever legt zowat 40% of meer bij =D>

Ideale mogelijkheid dus om mijn 26" met 3x9 speed op pensioen te sturen

Ik ben een beetje beperkt tot de merken die de winkels in mijn regio verkopen.
Canyon, Rose, ea internet merken vallen dus al af maar dat is een luxe probleem

Budget is ongeveer €2500, dan heb je wel wat keuze
Na eliminatie blijven volgende nog over

Orbea ALMA M30 - €2.567

Afbeelding

https://www.orbea.com/be-nl/fietsen/alma-29-m30-xt-18

Onderdelen
FOX 32 Float vork (+Optie)
Mix XT groep met SLX shifters, cassette (Xt shifter is +optie)
Mach 1 wielen met tubeless Maxxis Ikon banden en boost naven
Gewicht : ?

Giant XTC Advanced 1.5 GE - €2.599
Afbeelding

https://www.giant-bicycles.com/be/xtc-a ... r-1dot5-ge

Onderdelen
FOX 32 Float vork
Full XT groep (SLX cassette)
Giant XC-1 wielen met tubeless Maxxis Ikon banden en boost naven
11.15Kg

MERIDA Big Nine XT Carbon - €2.399

Afbeelding

https://www.merida.nl/mountainbike/hard ... reen/2018/

Onderdelen
FOX 32 Float vork
Full XT groep
Merida Expert CC wielen met tubeless Maxxis Ikon banden en Deore boost naven
10.6kg


Qua onderdelen en prijs zitten ze ongeveer op hetzelfde niveau.
Alle 3 frames hebben interne kabels.
De Giant heeft wel een heel knap frame met mooi verborgen zadelpen en makkelijk aanpasbaar naar single speed en 27+ wielen
De Orbea Alma ziet er ook wel een top Frame uit, ook verkrijgbaar in het fluo groen
Het Merida frame is minst speciaal, ook verkrijgbaar in zwart-witte uitvoering

Heb enkel nog maar de Giant gezien, de Merida en Orbea hebben ze bij de dealers in mijn regio niet binnen.
Hebben jullie positieve of negatieve ervaringen met bovenstaande fietsen?
Triple-T
Mountainbiker
Berichten: 804
Lid geworden op: vr 15 okt 2004 21:03
Rijdt met: Orbea Alma

Re: Orbea Alma or Giant XTC or Merida Big Nine ...?

Bericht door Triple-T »

Niemand ervaring met deze fietsen of keuze advies?
Gebruikersavatar
PhilippeBiker
Mountainbiker
Berichten: 922
Lid geworden op: ma 19 apr 2010 09:03
Rijdt met: Scott Spark 900

Re: Orbea Alma or Giant XTC or Merida Big Nine ...?

Bericht door PhilippeBiker »

Beste,wat is de vraag ga je hem enkel ww verkeerd gebruiken of ook MTb tripjes,alle 3 zijn zeer goede mtb's maar de voorkeur zou bij mij gaan naar de Orbea.
De giant ga je niet gebruiken om naar single speed en 27.5 over te gaan vrees ik .Alle frames hebben boost dus das voor de toekomst verzekerd.
De Maxx wielen zijn TLR ready dus voldoende maar zou nog een setje bijkopen zoals ik doe,wielset met goedlopende mtb/baanbandjes zodat je makkelijk kan switchen.
Ik doe het ook zo naar werk met Scott Spark.
Voor WW verkeerd leg ik conti speed king 2.25 op(2bar), en in bos Maxxis Aspen of ikons of andere bandjes met meer profiel naargelang de weersomstandigheden,gaat prefect zo.
Wat je wel moet weten dat Fox vorken iets duurder zijn in onderhoud dan Rockshox vorken ,kwaliteit is op bijna hetzelfde niveau...afhankelijk hoe je zelf de fiets onderhoud natuurlijk(vorkbenen regelmatig reinigen enz.).
Alle 3 zijn goede keuze..je moet hem zelf ook nog graag zien natuurlijk.Zou zeggen met alle 3 zeker ne keer testen indien mogelijk.
Triple-T
Mountainbiker
Berichten: 804
Lid geworden op: vr 15 okt 2004 21:03
Rijdt met: Orbea Alma

Re: Orbea Alma or Giant XTC or Merida Big Nine ...?

Bericht door Triple-T »

Bedankt voor je reactie...

Voor woon-werk (30km enkel) gebruik ik altijd de koersfiets, misschien dat ik bij slechtere weersomstandigheden al eens deze mtb zal gebruiken maar bedoeling is om vooral te gebruiken voor TT's en marathons in het vlakke waasland maar ook vlaamse ardennen en occasioneel eens een ardennen rit of alpen tocht op vakantie.

De laatste 2j nog heel weinig op de mtb gezeten maar daar wil ik verandering in brengen.
Wat is dan een betere motivator dan een nieuwe bike... =P~

Ik geloof niet zo in de singlespeed hype dus ombouwen naar single speed zal ik inderdaad niet direct doen.
De brede 27+ banden zijn dan wel interessant. In het Giant frame passen die, weet niet of de andere frames daar ook voor geschikt zijn.

Een testrit maken zal een probleem zijn.
Voor de Giant te zien ben ik naar Nieuwkerken waas moeten rijden.
De Merida heb ik in Lokeren gezien in het zwart/wit, frame is mooi maar kleur spreekt me niet aan.
De orbea hebben ze niet staan, veel Orbea dealers zijn er ook niet rond Lokeren.
Zal IBike in Wilrijk eens contacteren.

Heb intussen al redelijk wat winkels bezocht, alle winkels staan overvol met .... e-bikes
De mtb en koersfietsen staan er meestal in een hoekje :-k , en vaak enkel de goedkopere alu modellen.

Waarom zou je de Orbea kiezen?
Gebruikersavatar
PhilippeBiker
Mountainbiker
Berichten: 922
Lid geworden op: ma 19 apr 2010 09:03
Rijdt met: Scott Spark 900

Re: Orbea Alma or Giant XTC or Merida Big Nine ...?

Bericht door PhilippeBiker »

Ah als je al een koersfiets hebt, handig natuurlijk ,maar bij ons rij je die gewoon kapot op da A12(platte banden),vandaar dat ik dat nu met de mtb doe.
Ik heb al reeds een Orbea Alma 29er gehad(wel alu versie zelf samengesteld) en was er zeer tevreden van zeker kwa comfort (ook belangrijk),de Merida zal ook wel comfort hebben maar minder dan de flex die in de seatstay's zit van de Orbea,stijf zijn ze bijna als je volgas erop gaat staan.
Alles kan je natuurlijk compenseren met andere flex zadelpen maar toch.
Zoals ik ook zij kleuren zijn zeer persoonlijk maar Orbea heeft iets meer keuze daarin.
De remmen van de Orbea zijn goedkoper MT500 met Shimano B01S(Organic resin voor droog weer) (maar voldoen vooral in platte waasland en...remblokjes kosten minder de de XT's van de Merida en Giant).https://www.bike-components.de/de/Shima ... 1S-p37874/.
De XT's gaan iets minder warm worden en slijten (zijn zeer degelijke remmen) als je voluit bergaf gaat ,maar dat ga je niet veel doen zij je ,en dus kan je extra set blokjes aanschaffen.
Als je van Lokeren bent zijn er nog wel enkel betere dealers in de buurt(ik ben voor mijn Orbea ook tegen de Nederlandse grens gereden).http://www.fdbikes.be/.
Heb lang getwijfeld voor mijn volgende mtb maar uiteindelijk voor scott gegaan http://fietsfabriek.be/ en nog geen spijt van al zie je de Obea's minder in onze contrijen.
Triple-T
Mountainbiker
Berichten: 804
Lid geworden op: vr 15 okt 2004 21:03
Rijdt met: Orbea Alma

Re: Orbea Alma or Giant XTC or Merida Big Nine ...?

Bericht door Triple-T »

Geeft dat Orbea frame effectief voelbaar meer flex?
Het frame van de Giant is ook ontworpen om meer flex te geven maar vraag me altijd af of je dat effectief merkt onderweg.

In de prijs van de Orbea €2.567 zit er reeds de upgrade van de vork (Reba=> Fox +€149) en remmen (MT500=> XT M8000 +€119) inbegrepen.
Maar had reeds testen gelezen dat die MT500 remmen ook heel goed remmen.

De Giant en Orbea zijn dus qua prijs en onderdelen bijna identiek, Merida is €200 goedkoper.
Gebruikersavatar
PhilippeBiker
Mountainbiker
Berichten: 922
Lid geworden op: ma 19 apr 2010 09:03
Rijdt met: Scott Spark 900

Re: Orbea Alma or Giant XTC or Merida Big Nine ...?

Bericht door PhilippeBiker »

Geeft merkbaar meer flex(enkel en vooral als je van de ene op de andere zou stappen) vandaar dat ik zeg best toch op meerdere modellen/merken zitten want flex is niet voor iedereen hetzelfde. Heb het ondervonden met verschil frame alu/carbon en zadelpen alu/carbon
Gebruikersavatar
PhilippeBiker
Mountainbiker
Berichten: 922
Lid geworden op: ma 19 apr 2010 09:03
Rijdt met: Scott Spark 900

Re: Orbea Alma or Giant XTC or Merida Big Nine ...?

Bericht door PhilippeBiker »

En de Eagle versie van de Orbea zie je niet zitten voor dezelfe prijs ? https://www.orbea.com/be-nl/fietsen/alm ... 0-eagle-18
Alvast een zorg minder vanvoor en de kans op chainsuck is lager.
Natuurlijk zijn stukken achteraf iets duurder, maar ze gaan langer mee.
En totaalgewicht gaat iets naar beneden (indien je dat zou willen).
Laatst gewijzigd door PhilippeBiker op za 15 sep 2018 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Triple-T
Mountainbiker
Berichten: 804
Lid geworden op: vr 15 okt 2004 21:03
Rijdt met: Orbea Alma

Re: Orbea Alma or Giant XTC or Merida Big Nine ...?

Bericht door Triple-T »

De "kogel is door kerk", het is de ORBEA Alma Xt geworden

Deze dus
Afbeelding

Inc. volgende opties
FOX32 Float vork ipv Reba
Dubbel XT crank 26-36
XT M8000 Brakes ipv MT500

Tijdje geleden kon je nog een upgrade kiezen voor Crossmax wielen, dat was nu jammer genoeg niet meer mogelijk.

Fiets is besteld bij fietsenmaker maar moet nu eerst nog door leasing maatschappij goedgekeurd worden en de HR dienst op het werk enz... dus kan nog even duren

Zal me uiteindelijk nog ongeveer €1.400 kosten inc. omnium en diefstalverzekering voor 3j :-D
Goeie deal vind ik....
Gebruikersavatar
PhilippeBiker
Mountainbiker
Berichten: 922
Lid geworden op: ma 19 apr 2010 09:03
Rijdt met: Scott Spark 900

Re: Orbea Alma or Giant XTC or Merida Big Nine ...?

Bericht door PhilippeBiker »

Prachtig machien en comfortabel genoeg zoals ik vermelde? Veel succes ermee

Velgen kan je nog tubless leggen dus en ineens opties genomen waar je geen spijt van gaat krijgen.
Plaats reactie