Mountainbiken op de mijnterril in winterslag

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Plaats reactie
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Mountainbiken op de mijnterril in winterslag

Bericht door jurgen stich »

Hallo allemaal
Ik ben al een tijdje terug aan het mountainbiken en ben zowat alles aan het verkennen wat in de buurt is van diepenbeek (buurgemeente van hasselt).
En zo ging ik vandaag eens verkennen in de buurt van winterslag.
En ik vond er vele mooie singele tracks vooral achter het deppot van ikea te genk op het industrieterrein waren er heel leuke tracks.
Maar mijn topprioriteit was de mijnterril van winterslag verkennen.
Aldaar aangekomen vond ik een ingang tegenover het bedrijf essers. maar er stonden verbodsborden priveterrein ik dus even met mijn iphone de gemeentedienst gebeld en die vertelde mij dat je daar wel mocht rijden op eigen risico .
Dus ik starte de trip en kwam op een oude klinkerbaan terrecht die ik volgde maar even verderop was het hart labeur met twee steile klimmen naar de top.
Maar eenmaal daar vond ik na wat zoekwerk een prachtig aanbod aan single tacks naar beneden.
Nu vraag ik mij wel af wat zijn jullie bevindingen met dit terrien en wie weet er nog andere ingangen die naar de top leiden buiten die tegenover het bedrijfsterrein van essers.
Ik bebrijp trouwens ook niet dat de stad genk niet meer doet om dit meer te promoten of te gebruiken en verder uit te bouwen in hun promo van de stad als sportieve topper voor de liefhebbers.
Of dat de bloso dit terrien niet uitbouwd tot een van hun toppers
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Mountainbiken op de mijnterril in winterslag

Bericht door Wacky-S »

Terril van Winterslag is zover ik weet nog steeds prive eigendom en niet van stad Genk. Normaal mag je daar niet rijden, maar aangezien half Genk en omstreken daar op fietst, wandelt. etc. wordt het oogluikend toegestaan. Er zijn verschillende paden omhoog, maar de mooiste singletracks liggen tussen Essers en aan de brandweer op het onderste gedeelte. Voor de rest, gewoon rondrijden en alle kleine wegjes proberen, er liggen heel mooie maar soms ook serieus technische stukken, dus kijk knal niet zomaar blindelings overal door. Het stuk in het bos aan de zijde voetbalveld is ook de moeite, daar zitten een paar knappe tracks in.
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Mountainbiken op de mijnterril in winterslag

Bericht door jurgen stich »

Oke bedankt voor de info
Gebruikersavatar
frits motaar
Mountainbiker
Berichten: 844
Lid geworden op: di 13 jan 2009 11:59

Re: Mountainbiken op de mijnterril in winterslag

Bericht door frits motaar »

Dat is daar idd privé terrein.
Vroeger werd er 1x per jaar de Roel Pauwels wedstrijd gereden.
Maar dat is nu ook gedaan.Ik kom daar ook 1x per jaar vanuit Meldert-Lummen, en rij dan ook tot op het topje.
Is echt de moeite qua uitzicht daarboven.
Ik rij dan via die oudijzerhandelaar...
Gebruikersavatar
Philippe1
Mountainbiker
Berichten: 178
Lid geworden op: do 12 jan 2012 19:42
Rijdt met: Canyon Nerve 29 & Spectral 27.5

Re: Mountainbiken op de mijnterril in winterslag

Bericht door Philippe1 »

Toch heel wat meer te rijden dan enkel het pad naar de top :-D



" onclick="window.open(this.href);return false;

" onclick="window.open(this.href);return false;

" onclick="window.open(this.href);return false;

" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Philippe1 op zo 01 sep 2019 09:38, 4 keer totaal gewijzigd.
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Mountainbiken op de mijnterril in winterslag

Bericht door jurgen stich »

Ik heb hier ergens gelezen dat er nu controles zijn en dus niet meer oogluikend word toegestaan?
Weet iemand hier meer over ? Want ik was van plan er nog eens een tourtje te doen
Gebruikersavatar
Philippe1
Mountainbiker
Berichten: 178
Lid geworden op: do 12 jan 2012 19:42
Rijdt met: Canyon Nerve 29 & Spectral 27.5

Re: Mountainbiken op de mijnterril in winterslag

Bericht door Philippe1 »

Nog nooit controles gezien, kom er dagelijks, te voet of met de fiets. Ge kunt er wel het Quad team van politie Midlim tegenkomen, die komen er toerkes draaien voor hun opleiding. Terril en omliggende bossen zijn ook jachtgebied, er staan twee hoogzitters voor de jager, maar dat is al jaren zo.
JohanB
Mountainbiker
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 31 jul 2015 12:14
Rijdt met: MTB: Scott Scale 710 27,5"+ Race: ProRace Deamon Custom

Re: Mountainbiken op de mijnterril in winterslag

Bericht door JohanB »

Philippe1 schreef:Nog nooit controles gezien, kom er dagelijks, te voet of met de fiets. Ge kunt er wel het Quad team van politie Midlim tegenkomen, die komen er toerkes draaien voor hun opleiding. Terril en omliggende bossen zijn ook jachtgebied, er staan twee hoogzitters voor de jager, maar dat is al jaren zo.
Hebt gij het nu niet over de terril in Waterschei? Daar ziet ge het quad-team van MidLim geregeld vertoeven, omdat het PLOT daar ook vrij dicht bij ligt.
Daar staan inderdaad hoogzitters her en der, rondom die van Winterslag nog nooit gezien feitelijk.
Het bos waarin de singletracks liggen is overigens zeker geen jachtgebied.

Wat betreft controles: die zijn er niet, iedereen wordt gedoogd, wanderlaar, loper, fietser, maakt allemaal niet uit.
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Mountainbiken op de mijnterril in winterslag

Bericht door jurgen stich »

Oke we kunnen daar dus zorgeloos rondcrossen naar hartelust
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Mountainbiken op de mijnterril in winterslag

Bericht door Wacky-S »

Als je iets aan de hand krijgt, zorg dat je onder naar het fietspad gaat vooraleer te bellen. Anders wordt het een dure rekening als de brandweer naar boven moet. En ge moogt u dan ook aan een boete verwachten :-D
Plaats reactie