10.05.2018 - Les Cimes de Waimes

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: 10.05.2018 - Les Cimes de Waimes

Bericht door spaghetti_2 »

Precies de ronde van vlaanderen voor mountainbikers als ik het hier zo lees..
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: 10.05.2018 - Les Cimes de Waimes

Bericht door KrisMaes76 »

JuMa schreef:...
Die achter mij reed was naar die "wandelaars" aan't roepen dat ze beter toertochten konden gaan rijden! :lol:
Da ga ik zelf nooit doen, ik zal wel roepen / vragen om uit de weg te gaan als ze zelf niet het besef hebben om opzij te gaan bij een 'stranding'.
Iedereen heeft het recht om te rijden wat / waar hij wil, maar je moet wel proberen om zo snel mogelijk de weg vrij te maken als je afstapt.

En soms is het een extra technische uitdaging om wandelaars / tragere afdalers te ontwijken. De kudde geest is groot tijdens zulke tochten en als je wat uit je doppen kijkt, dan kan je meestal wel via een drop of extra wortelpassage voorbijsteken, daar waar anderen gewoon in de file aanschuiven. Soms gaat dat mis en dan lig ik wel es op mn bakkes :lol: Of soms merk ik dat ik dan gevolgd wordt en hoor ik ze vloeken of stuiken achter mij omdat ze niet verwachten dat ik een moeilijkere weg pak 8)

Als het stevige wortelpassages zijn en ik kan voldoende snelheid halen, dan spring ik meestal over een serie wortels per keer en als die achter je dat niet op tijd beseft, dan is het soms wel es prijs...
Gebruikersavatar
EG6
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 04 aug 2013 18:35
Rijdt met: Cube LTD Pro 2017

Re: 10.05.2018 - Les Cimes de Waimes

Bericht door EG6 »

spaghetti_2 schreef:Precies de ronde van vlaanderen voor mountainbikers als ik het hier zo lees..
Zou een afbreuk zijn voor de organisatie. Dat is het zeker niet. En mensen klagen over die 2km (als het zelf zoveel is) wandelen terwijl er 88km kon gereden worden.
Prachtig parcours, perfecte (uitgebreide en gevarieerde) bevoorradingen, ik heb er alleen maar lof voor.
BikerCM29
Mountainbiker
Berichten: 63
Lid geworden op: za 26 aug 2017 16:27

Re: 10.05.2018 - Les Cimes de Waimes

Bericht door BikerCM29 »

Mooi filmke O:)

Waarschijnlijk zal dit érgens al wel eens besproken zijn (ik ga niet heel het forum doorspitten), maar zijn er Ardennenmarathons die er zowat bovenuit steken qua techniciteit, of die juist technisch 'makkelijk' zijn? Ik vraag het -als beperkte Ardennenervaringsdeskundige- maar even tussendoor, dat ik niet meteen de crème de la crème ga rijden en nog eerst wat meer 'skills' op kan doen in de eenvoudigere ritten :wink:
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: 10.05.2018 - Les Cimes de Waimes

Bericht door spaghetti_2 »

De meer technische zijn de Raid des Hautes Fagnes en de Grand Raid Godefroy, vind ik persoonlijk. Langs de andere kant leer je het enkel door te doen, dus mag je er ook geen schrik van hebben. Er zijn toertochten genoeg in de Ardennen die ook afstanden van 80 à 100 km aanbieden en die veel rustiger, gemoedelijker en kleinschaliger zijn. Met mijn RVV-opmerking wil ik geen sneer geven aan de organisatie, verre van. Ik doelde hier op de vaststelling dat toch veel mensen blijven afkomen op die massa events, ook al zijn ze niet geïnteresseerd in het wedstrijd element, terwijl er een mooi aanbod aan veel goedkopere en rustigere ritten is.
BikerCM29
Mountainbiker
Berichten: 63
Lid geworden op: za 26 aug 2017 16:27

Re: 10.05.2018 - Les Cimes de Waimes

Bericht door BikerCM29 »

spaghetti_2 schreef:De meer technische zijn de Raid des Hautes Fagnes en de Grand Raid Godefroy, vind ik persoonlijk. Langs de andere kant leer je het enkel door te doen, dus mag je er ook geen schrik van hebben. Er zijn toertochten genoeg in de Ardennen die ook afstanden van 80 à 100 km aanbieden en die veel rustiger, gemoedelijker en kleinschaliger zijn. Met mijn RVV-opmerking wil ik geen sneer geven aan de organisatie, verre van. Ik doelde hier op de vaststelling dat toch veel mensen blijven afkomen op die massa events, ook al zijn ze niet geïnteresseerd in het wedstrijd element, terwijl er een mooi aanbod aan veel goedkopere en rustigere ritten is.
Nee inderdaad, schrik heb ik niet, gewoon rijden :wink: maar direct de grotere risico's opzoeken hoeft ook weer niet als je nog niet zeker bent van je eigen kunnen, vandaar.

Tja, de naam doet heel veel, net als bij de RVV. Voor mij is dat wedstrijdelement net wel een reden om eens te rijden, een kwestie van je eens te meten met anderen.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: 10.05.2018 - Les Cimes de Waimes

Bericht door spaghetti_2 »

Voor mij ook hoor, ik rij quasi al die marathons, zuiver als wedstrijd. En als je dat echt graag doet, dan koop je voor 60€ per jaar een fun of amateur licentie en mag je altijd bij de eerste 100-150 vooraan starten. Het probleem begint natuurlijk als je pas als 1000e van de 2000 renners mag starten en er dan toch een wedstrijd van wilt maken. Niet dat dat niet mag uiteraard, maar het is daar waar de frustraties tussen snelle en tragere renners ontstaan en dat zijn eigenlijk dingen die je van ver ziet afkomen. Boers gedrag aan het startvak is jammer genoeg van alle tijden. In de BeMC mocht ik in startvak 2 starten, het eerste startvak van de Open categorie. Volgens de reglementen mocht daar hoop en al 30-40 man staan en daar stond minstens 100 man in dat vak te wringen. Behalve de laatste dag, want toen regende het :-k
BikerCM29
Mountainbiker
Berichten: 63
Lid geworden op: za 26 aug 2017 16:27

Re: 10.05.2018 - Les Cimes de Waimes

Bericht door BikerCM29 »

spaghetti_2 schreef:Voor mij ook hoor, ik rij quasi al die marathons, zuiver als wedstrijd. En als je dat echt graag doet, dan koop je voor 60€ per jaar een fun of amateur licentie en mag je altijd bij de eerste 100-150 vooraan starten. Het probleem begint natuurlijk als je pas als 1000e van de 2000 renners mag starten en er dan toch een wedstrijd van wilt maken. Niet dat dat niet mag uiteraard, maar het is daar waar de frustraties tussen snelle en tragere renners ontstaan en dat zijn eigenlijk dingen die je van ver ziet afkomen. Boers gedrag aan het startvak is jammer genoeg van alle tijden. In de BeMC mocht ik in startvak 2 starten, het eerste startvak van de Open categorie. Volgens de reglementen mocht daar hoop en al 30-40 man staan en daar stond minstens 100 man in dat vak te wringen. Behalve de laatste dag, want toen regende het :-k
Dat is mogelijk wel een optie voor in de toekomst, bedankt voor de tip. Voorlopig dus nog die 1000e renner met -hopelijk- niet te veel frustraties :-)

Ja, triestig zoiets. Een paar man die daarmee begint/het verpesten, en dan komt het (natuurlijke) kuddegedrag naar boven hé.
Gebruikersavatar
EG6
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 04 aug 2013 18:35
Rijdt met: Cube LTD Pro 2017

Re: 10.05.2018 - Les Cimes de Waimes

Bericht door EG6 »

BikerCM29 schreef:Mooi filmke O:)

Waarschijnlijk zal dit érgens al wel eens besproken zijn (ik ga niet heel het forum doorspitten), maar zijn er Ardennenmarathons die er zowat bovenuit steken qua techniciteit, of die juist technisch 'makkelijk' zijn?
spaghetti_2 schreef:De meer technische zijn de Raid des Hautes Fagnes en de Grand Raid Godefroy, vind ik persoonlijk. Langs de andere kant leer je het enkel door te doen, dus mag je er ook geen schrik van hebben.
Heb vorig jaar voor de eerste keer de 90km gereden in de RDHF, en dit jaar voor de eerste keer de 90 op de Cimes De Waimes. Ik acht mezelf zeker niet als technisch. Ik heb meer voet aan grond gezet op de Cimes dit jaar dan op de RDHF vorig jaar. Wat niet wil zeggen dat de RDHF makkelijker is.
Veel hangt bij mij persoonlijk af van het moment, flow waar je wel of niet in zit, of je rekening moet houden met iemand voor of achter je.
In de RDHF had ik de indruk dat er veel lange afdalingen zitten, waar je zeer aandachtig moet zijn van begin tot einde. Waar af en toe eens een venijning "dropke" in zit als je niet in het juiste spoor zit. Persoonlijk heb ik die liever dan korte "zwarte pistes" naar beneden.
De toertocht in "Thuin" (in Maart) is voor mij een mooi voorbeeld van plekken waar hier en daar eens een zwarte piste in zit (voor een 'niet technische afdaler' als ik), die verteer ik veel minder goed dan de stenige afdalingen in de Hoge Venen.
lefty29
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: di 07 mei 2013 09:09
Rijdt met: Scott Scale

Re: 10.05.2018 - Les Cimes de Waimes

Bericht door lefty29 »

Misschien wat off topic maar als het om technisch gehalte gaat: is de RHDF qua techniek te vergelijken met de BEMC van dit jaar?
Plaats reactie