Forumoverzicht Productinfo Fietsonderdelen XC anno 2018 vs 'trail'

XC anno 2018 vs 'trail'

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.

Moderators: Reflex, Angelo., JanMan


Bericht vr 27 apr 2018 12:24
KrisMaes76 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 721
Mijn bike: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 Stealth 2016

Mn trail bike met 150mm heeft me toch al een paar keer gered op steile technische stukken, zeker op stukken waar je de eerste keer rijdt kan je je wel eens mispakken en blijkt er achter een rots wel plots een ferme drop schuil e gaan. Met mn XC fiets zou ik dan gegarandeerd over kop gegaan zijn, waar die 150mm en slakke balhoofdhoek ervoor gezorgd hebben dat ik redelijk deftig kunnen verder rijden heb.

Zelfs in Gent rij ik veel met die trailbike: springen over de rotsblokken aan het station of trappen op- en afrijden is gewoon een stuk leuker met die bike (ook al omdat er dikke stevige banden opzitten - Minions).

gaan we langere ritten rijden, dan pak ik mn XC fully, die is er op voorzien om minder rolweerstand te hebben en een lager gewicht en op die langere tochten gaan we niet direct zwaar technische stukken doen.

Bois des reves heb ik nog niet geprobeerd met mn XC, aangezien ik niet altijd tijd heb om verre verplaatsingen te maken, wil ik dan ook het onderste uit de kan halen om daar te rijden.

Bericht vr 27 apr 2018 14:26
Free_ltd Mountainbiker

Berichten: 1693
Mijn bike: Niner RKT 9 RDO ‘18
KrisMaes76 schreef:
Mn trail bike met 150mm heeft me toch al een paar keer gered op steile technische stukken, zeker op stukken waar je de eerste keer rijdt kan je je wel eens mispakken en blijkt er achter een rots wel plots een ferme drop schuil e gaan. Met mn XC fiets zou ik dan gegarandeerd over kop gegaan zijn, waar die 150mm en slakke balhoofdhoek ervoor gezorgd hebben dat ik redelijk deftig kunnen verder rijden heb.

Zelfs in Gent rij ik veel met die trailbike: springen over de rotsblokken aan het station of trappen op- en afrijden is gewoon een stuk leuker met die bike (ook al omdat er dikke stevige banden opzitten - Minions).

gaan we langere ritten rijden, dan pak ik mn XC fully, die is er op voorzien om minder rolweerstand te hebben en een lager gewicht en op die langere tochten gaan we niet direct zwaar technische stukken doen.

Bois des reves heb ik nog niet geprobeerd met mn XC, aangezien ik niet altijd tijd heb om verre verplaatsingen te maken, wil ik dan ook het onderste uit de kan halen om daar te rijden.


Voila, denk dat dit een mooie samenvatting is. Elke fiets heeft zijn eigen toepassing. Snelheid en lange tochten, XC. Veel fun, trail of AM.
En als ge het geld hebt, dus beide in huis halen en de juiste fiets op de juiste plaats gebruiken :lol:

Maar denk niet dat ik het thuis nog voor mekaar krijg om nog een 4de fiets in huis te halen. Zit al met een XC Fully, Racefiets en een oude fiets voor naar fuifjes of dergelijke te rijden. Enkel als de moto buiten vliegt, mag ik nog wat bijkopen :lol: Maar zie eerder op termijn de Spark te vervangen door een nieuwe XC Fully.

Bericht vr 27 apr 2018 15:09
dennisVO Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 596
Mijn bike: Canyon Spectral CF 8.0 2017
Vergeet ook niet het verschil in geometrie hé.

met zo'n strakke XC bike met een zadel tot aan je nek en een stuurpen tot halverwege je voorband, zal je ook in de Ardennen kunnen afdalen. maar dat zal niet zo fun zijn als met een trail bike.
en ook niet aangenaam als je 6u op de fiets zit.

ik heb (voorlopig nog) een fully met XC geometrie (Canyon Nerve), die ik een beetje meer trail gericht heb gemaakt door enkele dingen te veranderen.
(maar ben wel aan het uitzien voor een Canyon Spectral)
fun op de 1ste plaats!

en ik denk dat dat hetgene is wat zoveel mensen aanspreekt aan Trail.
focus ligt op fun.
en als je geen wedstrijden rijdt (hetzij XC of Enduro), is een trailbike het ultieme wapen die je overal kan inzetten.

Bericht vr 27 apr 2018 19:35
Shreddie Mercury Mountainbiker

Berichten: 91
dennisVO schreef:
Vergeet ook niet het verschil in geometrie hé.

met zo'n strakke XC bike met een zadel tot aan je nek en een stuurpen tot halverwege je voorband, zal je ook in de Ardennen kunnen afdalen. maar dat zal niet zo fun zijn als met een trail bike.
en ook niet aangenaam als je 6u op de fiets zit.

ik heb (voorlopig nog) een fully met XC geometrie (Canyon Nerve), die ik een beetje meer trail gericht heb gemaakt door enkele dingen te veranderen.
(maar ben wel aan het uitzien voor een Canyon Spectral)
fun op de 1ste plaats!

en ik denk dat dat hetgene is wat zoveel mensen aanspreekt aan Trail.
focus ligt op fun.
en als je geen wedstrijden rijdt (hetzij XC of Enduro), is een trailbike het ultieme wapen die je overal kan inzetten.


Mijn , zeer voorlopige conclusie, is inderdaad dat een up to date XC bike met goeie wielen en banden, met een iets kortere stuurpen, iets bredere riser bar en dropper post al heel ver kan reiken, ook qua fun.

Bericht vr 27 apr 2018 23:29
rubenv Mountainbiker

Berichten: 894
Mijn bike: santa cruz tallboy3, santa cruz nomad4

ik heb de laatste jaren ook wel altijd 2 mtb's. 1 xc/trail mtb en een enduro mtb. Heb een paar jaar geleden een fiets tussenin gehad, maar kon ik niet aan wennen. Kan nu natuurlijk ook met mijn bronson met 150mm veerweg alles rijden. Heb ik nu een paar weken gedaan tot mijn nieuwe xc/trail fiets klaar is. Maar zal toch blij zijn als mijn nieuwe xc/trail fiets klaar is :-D

Bericht za 28 apr 2018 22:33
De Wreter Mountainbiker

Berichten: 1317
Mijn bike: Vanalles
Bij trial ligt de fun echt wel bergaf precies. Ik vind het nog altijd fun om mijn 26" met vaste vork de helling op te laten vliegen, en dan een goed spoor te zoeken om heelhuids onder te raken. Kicken.

Heb met alle soorten types gereden maar bovenstaande vind 'k toch wel het ultieme rijden (hierboven natuurlijk nog de crossfiets (beter in de bochten, ook beter in de afdalingen) en de racefiets (maar dan mag er geen modder zijn of niveauverschillen > 5cm)

Lol hebben ja, maar liefst bergaf en bergop.

Wel in verwachting van een racefully. Een complete HT is goed tot 40 km, daarna is voor je lijf de fun eraf....

Bericht zo 29 apr 2018 17:40
JoeBaloe Mountainbiker

Berichten: 3
Een vraag waar ik ook al enige tijd mee bezig ben... mijn 26" fully is ook aan vervanging toe.
De fietsen wat ik op het oog heb zijn de santa cruz tallboy3 of de santa cruz blur. Persoonlijk denk ik dat de blur eventueel met dropper meer dan voldoende zal zijn

Bericht zo 29 apr 2018 21:10
rubber-12 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 2971
Mijn bike: Véél beter dan het ventje erop.
Ik steek in mijn Spark RC de dikste banden die er nog in passen voor de uitstapjes naar de Alpen. Veerweg mocht wat meer zijn, maar sprongen die de fiets niet aankan durf ik toch niet.

Twee jaar geleden hetzelfde gedaan met een carbon HT. Hans Dampf erin vooraan en gaan met die banaan. Maar bij wat ruigere keienafdalingen zag het klokkenspel toch wel af.

Het ventje wordt ouder, het budget kan een goede fiets wel aan (en een eventuele extra ook).
Maar de eisen komen anders te liggen.

Bericht wo 02 mei 2018 16:05
_anonymus_ Mountainbiker

Berichten: 1547
Mijn bike: big wheels - steel is real
Marketing, ja, maar ook weer niet.
Ik was een early adopter van de 29er. En marketing of niet, een 29er heeft mijn rijden wel naar een hoger niveau gebracht.

Intussen is er weeral een heleboel veranderd, zeker qua geometrie zijn de huidige XC-bikes slacker dan de all-mountain fietsen van pakweg 8 jaar geleden.

Aan de andere kant zijn de parcours voor de doorsnee biker niet echt veranderd. Akkoord, de parcours van de WB-manches XC worden er steeds technischer op, en een enduro-wedstrijd op WB-niveau is tegenwoordig zo extreem dat je er effectief een specifieke enduro-fiets voor nodig hebt.
Maar de gemiddelde Belgische toertochten zijn er niet veel technischer op geworden dan enkele jaren geleden, en marathons in de Ardennen eigenlijk ook niet. Dus het is zeker niet zo dat je met je XC-bike van 10 jaar oud niet meer uit de voeten zou kunnen. Het is wel zo dat met een recente XC-bike technische passages wat makkelijker zullen zijn dan met die XC-bike van 10 jaar oud.

Ik denk dat de huidige XC-fully's veel meer allround inzetbaar zijn dan vroeger.
Je begint trouwens een soort van tussencategorie te zien, die volgens mij de ideale balans is tussen fun en toch snel: de 'light trail' bikes met 110 à 130 mm veerweg. In de pers loven ze constant de stabiliteit bergaf van nieuwe trailbikes met een zeer slacke balhoofdhoek, maar ze vergeten vaak dat er in bepaalde streken (zoals België) ook nog moet worden geklommen en niet naar boven wordt geshutteld. De Ripley van Ibis wordt bijvoorbeeld in twee versies aangeboden: een slacke variant en een iets nerveuzer sturende variant, net omdat ze inzien dat er ook een tussenmarkt is.

Ik heb mijn stalen hardtail door de jaren heen wat trailwaardiger gemaakt: dikkere banden, dropperpost erop en meer veerweg.
Ik mis echter wel de langere 'reach' van de nieuwere modellen: met mijn 100mm stuurpen mis ik in extremere situaties toch wel wat stabiliteit in de bochten. Desalnietemin amuseer ik mij nog altijd te pletter met dat fietsje.

Bericht wo 02 mei 2018 17:32
spaghetti_2 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1434
Mijn bike: Trek Procaliber 9.8, Rose X-Lite
Eigenlijk een beetje off-topic, maar er toch op aansluitend: verschillende trends die je ziet qua geometrie begrijp ik goed qua effect op rijgedrag.

- Een lagere balhoofdhoek (= 'slacker'). Dit biedt meer controle bergaf, een steilere balhoofdhoek stuurt dan weer agressiever in.
- Kortere achtervorken, dit compenseert de langere wielbasis van een 29'er waardoor deze toch nog wendbaar blijft.

- Langere reach en kortere stuurpen: dit zie ik niet meteen in. Waarom geeft dit een stabielere fiets in afdalingen/technische stukken?

VorigeVolgende

Keer terug naar Fietsonderdelen





cron