XC anno 2018 vs 'trail'

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Shreddie Mercury
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: do 01 mar 2018 15:35

XC anno 2018 vs 'trail'

Bericht door Shreddie Mercury »

Ik geraak steeds meer in de war...

Als je dat parcours bekijkt van de eerste WC manche in Stellenbosch, en de materiaalkeuze van de racers daar, kiezen gigantisch veel gewone mtb'ers (waaronder ikzelf) dan niet veel te snel voor te zware wielen en voor te zware vorken met te veel travel? Zijn onze 'trails', zelfs in de ardennen, niet sowieso softer dan veel van die XC parcoursen van tegenwoordig?

Any thoughts?
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: XC anno 2018 vs 'trail'

Bericht door spaghetti_2 »

Hoe technisch iets is, hangt van twee factoren af: het parcours en de kunde van de rijder. Voor XCO geldt maar één ding: het parcours zo snel mogelijk afleggen. Conditie en techniek van die renners staat op een niveau waar wij nooit gaan geraken. Zet mij op een enduro fiets en MVDP op een hardtail, en hij rijdt mij er bergaf en op technische stukken nog af (en op andere stukken ook :) ). Die fietsen zijn zodanig gemaakt en afgemonteerd dat ze de snelste tijden noteren én toch de technische stukken kunnen afhandelen.

De introductie van trail fietsen in het mark segment is ongetwijfeld grotendeels marketing. Toch zie ik voor veel renners er een voordeel in. Voor veel hobby bikers primeert het fun-gehalte van een fiets en van een tocht boven de gemiddelde snelheid. Dan is het handig een fiets te hebben die niet overdreven zwaar is op de lokale toertocht, maar waarmee je ook in de Alpen en de Ardennen volop je gang kan gaan. Voor mij houdt dit meer steek dan het grammenjagen dat vele pelotons beheerst, ook renners die met een buikje rondrijden of geen minuut competitie rijden op een jaar. Op dat vlak kan ik de komst van bredere banden en velgen, dropper posts etc. alleen maar toejuichen.
Shreddie Mercury
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: do 01 mar 2018 15:35

Re: XC anno 2018 vs 'trail'

Bericht door Shreddie Mercury »

Ik pleit zeker niet voor grammenjagen, Maar het verschil tussen een fiets van 11 kg en een van 14 is toch wel wezenlijk. Laten we ons misschien toch niet al te makkelijk door super mega coole youtube filmpjes aanpraten dat we om cool te zijn in een ‘bepaald segment’ moeten kopen. Ik vraag het me af. We kiezen misschien te gemakkelijk voor de bike die ‘stable at high speed’ is, terwijl we eigenlijk nooit die high speed halen die bedoeld wordt, heb ik de indruk. En dan kopen we bikes die er inderdaad fantastisch utizien en geweldig ‘on the descents’ zijn, maar die descents duren dan gemiddeld 34 seconden en zelfs op het vals plat worden we door geoefende joggers voorbijgestoken, bij wijze van spreken. Soit, ik stel alleen maar wat vragen, ik oordeel over niks, en iedereen moet vooral fun hebben denk ik, maar op een forum mogen we al eens van gedachten wisselnen over de dingen des mtb-levens, toch?
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: XC anno 2018 vs 'trail'

Bericht door spaghetti_2 »

Uiteraard, zoals ik het al zei is het zeker voor een groot deel marketing. Maar op dezelfde manier worden er race-machines verkocht aan mensen die het niet nodig hebben, onder het mom van 'je bent er zeker 5 sec sneller mee in je lokale dreef'. Onlangs heb ik meegedaan met een mtb clinic. Daar stonden twee bikers met een fully S-works, prachtig afgemonteerd (we spreken dan over een prijskaartje van 5000-6000€?). Het eerste wat de instructor hen moest leren was hun remmen af te stellen en hun bandendruk niet zo knalhard te zetten. Van zoiets doet mijn hart pijn en dan denk ik dat er voor een groot deel bikers 130 mm veerweg minder overkill is dan een full carbon race machine. Je hebt veel bikers die elk weekend een TT meepikt in Vlaanderen, en die hebben uiteraard geen trail bike nodig. Maar ik denk dat je het aantal renners niet mag onderschatten die toeleeft naar die jaarlijkse uitstappen naar de Alpen en de Ardennen en daar graag de meer technische trails op zoeken. Het staat iedereen uiteraard nog altijd vrij te kopen wat die wil, en de ene is daar al wat verstandiger in dan de andere.
roderider
Mountainbiker
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 18 jul 2016 08:54

Re: XC anno 2018 vs 'trail'

Bericht door roderider »

Ik denk ook een fully nodig te hebben. En dat is inderdaad door marketing filmpjes. Ik hoop dan als ik eens een bike park passeer ik de grote sprongen ga aandurven die ik met de xc zelf niet aan durf beginnen. Dat dit hooguit 1 keer per jaar zou gebeuren vergeet ik dan wel even.
Langs de andere kant lach ik toch ook altijd eens als je een terrasje doet en een paar mannen met S-works tarmacs of zo ziet toekomen van tegen de 10000€.
(en dat valt veel meer voor dan je zou denken)
Ik vind fietsen eigenlijk toch te duur voor wat je krijgt. Als je vergelijk tov van een auto bijvoorbeeld. Maar ja zolang er genoeg personen zijn die het er aan geven...
rubenv
Mountainbiker
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 27 aug 2010 00:22
Rijdt met: santa cruz tallboy3, santa cruz nomad4

Re: XC anno 2018 vs 'trail'

Bericht door rubenv »

mijn fietsen zijn altijd beter dan mijn conditie en kunnen. Maar ik heb er zeker evenveel plezier van om een mooie fiets of frame te zoeken en op te bouwen naar mijn goesting. Koop veel 2de hands en zit nog dikwijls +5000euro voor mijn fietsen. En kan ook voorbijgereden worden door iemand met een fiets van 500euro. Heb dan de laatste tijd ook te weinig tijd gehad om veel te fietsen. Maar ik heb gewoon graag een deftige fiets en ik verander heel graag :-D
De nieuwe xc fully's kunnen tegenwoordig heel veel aan. Heb een 2017 cannondale scalpel en daarna een 2017 scott spark wc gehad en daar kan je heel veel mee doen. Klimmen gaat natuurlijk super en bergaf gaat hard met veel vertrouwen. Voor een xc fiets dan. Mijn spark woog 9,5kg met pedalen en was een super goede fiets. Maar voor mij was de zithouding iets te diep. Vond de iets rechtere zithouding van mijn santa cruz tallboy 2014 fijner. Was ook met 120mm vork. Daarom nu terug een santa cruz tallboy 2018 aan het opbouwen. Fiets gaat een stuk zwaarder zijn dan de spark en zeker niet zo snel. Maar maakt voor mij niet uit. Op de brede paden rust ik toch liever uit, zodat ik vol gas kan gaan op single tracks
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: XC anno 2018 vs 'trail'

Bericht door Free_ltd »

Ik heb een fully omwille mijne hernia. Niet dat da hielp in het begin, want ik reed pas rugpijnvrij nadat ik met die fully een deftige opmeting en aanpassing heb laten doen.

Rij vooral in Vlaams-Brabant en zie het nut niet in van een trail of meer. Zelf rij ik graag op mijne Spark, dat een XC fully is. We spreken er al vaker van om eens de ardennen in te gaan om daar wat te rijden. Ok, een trail zal daar mss wat beter zijn, maar ben er ook 100% zeker van dat ik met mijn 100mm daar ook wel mijne plan kan trekken.

Oostenrijk of dergelijke zie ik ook wel zitten. En dat zal ook wel gaan met mijne Spark. Ik ken mensen die elk jaar gewoon met hunne oude 26" HT in Oostenrijk gaan rijden en dat gaat ook. Wss wat minder fun, maar het gaat.

Moest ik maandelijks de Ardennen in vliegen en 2 x per jaar de bergen in, dan zou ik mss nog een 2de fiets bij kopen, of toch overstag gaan.

Hier in BE valt het wel goed mee, en zie ik toch merendeel XC's en 29", maar in Nederland heb ik zo de indruk dat ze daar veel zotter zijn van trail's, en dan liefst in 27,5. En dat terwijl die vaker zelfs op vlakkere stukken rijden.

Een vriend van me die al meer dan 10 jaar met de MTB rijdt, heeft zich vorig jaar een Orbea Occam gekocht en vond het spijtig dat het maar 130mm was, want hij had liever 150mm. En die mannen rijden wat in Maastricht, Kanne, Opgrimbie, Lanaken. Daar hebt ge echt gene trail nodig. Dus de redenering van sommigen ontgaat me vaak wel.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: XC anno 2018 vs 'trail'

Bericht door Free_ltd »

rubenv schreef: en daarna een 2017 scott spark wc gehad en daar kan je heel veel mee doen.
Daar kunt ge idd wel wat meer mee doen :lol: :P :P :P
Kulgan
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 26 dec 2011 12:39
Rijdt met: Rocky Mountain Element 2017/Rocky Mountain Instinct

Re: XC anno 2018 vs 'trail'

Bericht door Kulgan »

Voor iemand met een 'gemiddeld' niveau, hangt idd voornamelijk af wat je wil doen met een fiets.
Is het echt om op zondag een toertocht te knallen in het Vlaamse veld, dan heb je idd niet meer nodig dan een XC hardtail/fully met beperkte vering.
Als je regelmatig naar de Ardennen voor het stevigere werk gaat of af en toe eens de bergen in gaat, is een trail iets toch wat 'comfortabeler' en iets vergevender dan een XC fiets.

Ik heb zowel een XC fiets en een trail fiets, waarbij de XC fiets het 'parade' paardje is en echt dient om (in mijn normen) door te rijden. De trail fiets is vrij standaard en is puur voor de 'fun' ritjes en komt ook veel minder buiten dan de XC fiets.
Een voorbeeld is Bois de Reves, ik rij daar zowel met de XC als de trail fiets en rij daar alle drops, bochten,... met beide fietsen.
Maar met de XC fiets is het meer op de limiet en met een vering die wel is durft dicht te slagen, met de trail fiets is het 'gewoon' naar beneden cruisen.
Shreddie Mercury
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: do 01 mar 2018 15:35

Re: XC anno 2018 vs 'trail'

Bericht door Shreddie Mercury »

fijne discussie, thanks!
Plaats reactie