27.5+ advies en ervaring

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
scan
Mountainbiker
Berichten: 261
Lid geworden op: za 12 apr 2014 11:02

Re: 27.5+ advies en ervaring

Bericht door scan »

Heb sinds eind vorig jaar ook een 27+ en ben er heel tevreden van. Komt wat trager op gang maar eenmaal aan het rollen. De fiets komt vooral tot zijn recht op technische stukken en singletracks. Klimmen en afdalingen zijn ook geen probleem want hij heeft zeer veel grip.
Wil wel ook een 29 wielset aanschaffen na verloop van tijd. Dan heb je 2 fietsen voor de prijs van één.
Joriski
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: za 31 mar 2018 20:58

Re: 27.5+ advies en ervaring

Bericht door Joriski »

Full suspension lijkt me wel tof, vooral om de lage onderrug een beetje te sparen maar ik denk dat ik dat extra ga voelen in mijn portefeuille.
Aankoopprijs en onderhoud liggen wel tamelijk hoger dan een niet Full Suspension.

@Scan: Welk model heb je gekocht? En mag ik de reden weten waarom je zo één hebt aangeschaft?
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Re: 27.5+ advies en ervaring

Bericht door vedet »

Joriski schreef:Full suspension lijkt me wel tof, vooral om de lage onderrug een beetje te sparen maar ik denk dat ik dat extra ga voelen in mijn portefeuille.
Aankoopprijs en onderhoud liggen wel tamelijk hoger dan een niet Full Suspension.
Als het kan moet je niet gaan besparen op een fiets en gewoon max budget uitgeven, je wordt niet vrolijk als je op je fiets zit en denk had ik dat of dat maar genomen.
Joriski
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: za 31 mar 2018 20:58

Re: 27.5+ advies en ervaring

Bericht door Joriski »

@Vedet:

Het is niet zozeer het budget voor de aankoop maar alle kosten nadien vooral op de achtervering.
Ik heb wat zitten zoeken tussen de verschillende merken en Canyon springt er wel een beetje uit en krijgt goeie recensies.
https://www.canyon.com/en/mtb/spectral/ ... l-6-0.html
Is dit wat? Of beter uitzien naar Trek, Cube, Giant, ... om rond het budget van max 3000 te blijven. ;-)

Is het haalbaar om het onderhoud achteraan zelf te doen?
Ik ben best handig, doe alle fietsen uit ons gezin zelf, maar 'k heb geen kennis van achterveringen.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: 27.5+ advies en ervaring

Bericht door aresius »

Het basisonderhoud van de demper is gelijkaardig aan die van een vork, zelfs iets simpeler aangezien je er geen olie met indoen, behalve dan wat smeersel.
Daarnaast is het een oogje in het zeil houden op de scharnierpunten (lagers of glijbussen).
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Re: 27.5+ advies en ervaring

Bericht door vedet »

Onderhoud van mijn vork is 90€ en 130 voor de demper + verzenden bij Sabma. Ik laat dat om de 2 jaar doen en dat werkt prima.
scan
Mountainbiker
Berichten: 261
Lid geworden op: za 12 apr 2014 11:02

Re: 27.5+ advies en ervaring

Bericht door scan »

Het is een Commencal Meta Ht Am. Ik heb deze gekocht omwille van de 27+ banden. Ik wou nog een 2de fiets maar een ander type als degene die ik had. Een fully vond ik ook wel mooi maar omdat dat duurder in onderhoud is ben ik voor een hardtrail gegaan.
mafel
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 10 jul 2005 20:30
Rijdt met: Orbea Laufey H20

Re: 27.5+ advies en ervaring

Bericht door mafel »

Ik ben een beginner en ben aan het kijken naar de Orbea Loki/Laufey H20 die standaard 27,5+ banden heeft

Al wat opgezocht en vandaag eens gaan kijken in de shop. Als je die banden voor de eerste keer ziet zien ze er wel heel breed en onhandig uit.
Maar ik heb de fiets uitgetest (gewoon op straat) en dat reed zeer vlot.

Dus waarschijnlijk ga ik die wel kopen.
Joriski
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: za 31 mar 2018 20:58

Re: 27.5+ advies en ervaring

Bericht door Joriski »

Dit weekend ook eens op stap geweest voor een fiets. Verschil eens kunnen merken van gewone ht en een 27.5+ en een volgeveerde.
de volgeveerde modellen bieden toch wel extra veel comfort.
Zelfs de 27.5+ modellen moeten er voor onderdoen. Waarschijnlijk is het klimwerk daar wel beter mee te doen maar voor mijn doel denk ik dat een fully perfect is.
blijkbaar passen in sommige 29 fully frames ook 27.5 wielen in en dat tot 3".
Momenteel krijgt de trek top fuel alu een streepje voor. Binnen budget, geen carbon en geen te grote veerweg.
Misschien titel aanpassen
mafel
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 10 jul 2005 20:30
Rijdt met: Orbea Laufey H20

Re: 27.5+ advies en ervaring

Bericht door mafel »

Volgens volgend filmpje heb je met 27,5+ banden meer kans op lek rijden ?

" onclick="window.open(this.href);return false;

Is dit correct ?
Plaats reactie