bracket lagers

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: bracket lagers

Bericht door Free_ltd »

spaghetti_2 schreef:Dat is imho het enige wat dat moet doen: modder, water en laterale krachten weerstaan. Die 10 watt en gram die daar bespaard kan worden interesseert mij niet.

Vandaar dus dat ik niet met speciallekes rij. Betaal iets van €14 voor mijn lagers en dus voor 100 Euro kan ik de hele leeftijd van de fiets wel rond komen :lol:
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: bracket lagers

Bericht door madskatingcow »

@spaghetti_2 : ik heb jou toch ooit een nieuwe Chris King verkocht, maar die heb je weer doorverkocht. Anders was je al overtuigd, Ron rijdt er nog altijd mee rond :drunk:

Ik heb ook geen zin om constant lagers in en uit een Press Fit passing te halen. Telkens vergroot je de passing en komen je lagers (minimaal) losser en losser te zitten. Daarom liever een deftig lager, dat slechts sporadisch vervangen hoeft te worden ipv bijna maandelijks.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: bracket lagers

Bericht door spaghetti_2 »

madskatingcow schreef:@spaghetti_2 : ik heb jou toch ooit een nieuwe Chris King verkocht, maar die heb je weer doorverkocht. Anders was je al overtuigd, Ron rijdt er nog altijd mee rond :drunk:
Dat is waar, dat was voor mijn racefiets denk ik, toen had ik nog mijn vorige mtb met BSA bracket. Ik was toen iets teveel aan het uitgeven, vandaar gecompenseerd door de CK te verkopen. Maar ondertussen alweer spijt ;)
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: bracket lagers

Bericht door Free_ltd »

madskatingcow schreef:@spaghetti_2 : ik heb jou toch ooit een nieuwe Chris King verkocht, maar die heb je weer doorverkocht. Anders was je al overtuigd, Ron rijdt er nog altijd mee rond :drunk:

Ik heb ook geen zin om constant lagers in en uit een Press Fit passing te halen. Telkens vergroot je de passing en komen je lagers (minimaal) losser en losser te zitten. Daarom liever een deftig lager, dat slechts sporadisch vervangen hoeft te worden ipv bijna maandelijks.

Awel, bij mijne vorige trek is deze ooit vervangen, omdat ik er met HDR op gezeten had. Bij de Spark die nu al een goei 3000 à 3500km heeft, is er zelfs nog geen probleem terwijl ik regelmatig in de modder zit te dabben en de fiets meestal gewoon afspuit en geen tijd heb voor soppekes. Ik heb sowizo altijd, voor het geval van, een nieuwe klaar liggen voor te vervangen, maar die ligt er al bijna een jaar in de kast.

Bij mijn 4 andere mederijders is er bij ene een paar maanden terug de lagers vervangen omdat ze wat kraakten. Zij rijden in dezelfde modder als ik.

Dus weet ik niet wat gij ermee doet als ge elke maand die lagers moet vervangen :lol: Ik weet nu niet wanneer de mijn gaan sneuvelen, maar 3000km met een presfittje van €14, vind ik niet slecht. En dan is hij nog niet versleten. Dus kan ik met mijne fiets wel heel veel kms doen voor die €100.

Nu, moest ik niet weten wat met mijn geld te doen, zou ik ze wss ook steken :lol: :lol: :lol: Maar in mijn geval zou het op lange termijn zeker niet goedkoper uit komen.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: bracket lagers

Bericht door BertG »

madskatingcow schreef: Ik heb ook geen zin om constant lagers in en uit een Press Fit passing te halen. Telkens vergroot je de passing en komen je lagers (minimaal) losser en losser te zitten. Daarom liever een deftig lager, dat slechts sporadisch vervangen hoeft te worden ipv bijna maandelijks.
Vandaar dat ik Hope gebruik, lagers kunnen vervangen worden zonder dat de BB zelf verwijderd moet worden, lager eruit tikken en een nieuwe erin persen, 10' werk ook al omdat je ze zelden per twee moet vervangen, meestal is er wel 1 kant die sneller slijt.
Op een ander fietske gebruik ik wel cheapo Shimano BSA BB's, omdat dat kan, voor een PF carbon frame mag het wat meer zijn...
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: bracket lagers

Bericht door spaghetti_2 »

Na een modderige Hallonienne bracket nog eens onderhouden en het was weer triestig.. beide lagers compleet vast door modder en roest, ondanks zeer rijkelijk ingevet de vorige keer. Ik zit momenteel in de situatie dat ik geen enkele modderige rit kan rijden zonder dat er water en modder in mijn bracketlagers zit. En dit al bij mijn derde bracket. Begin me af te vragen of er niet iets structureel mis is.. Bracket niet perfect uitgelijnd? Iemand nog tips of die iets kan bedenken?
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: bracket lagers

Bericht door Free_ltd »

Hetgeen ik wel nog regelmatig doe is de spleet tussen pedaalarm en BB goed invetten zodat er geen water en modder door kan.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: bracket lagers

Bericht door spaghetti_2 »

Het design van Sram bracket en crank is sowieso niet goed volgens mij. Veel te veel open ruimte, links zie je de seal zelfs zo zitten. Ik heb alles goed afgedicht met vet maar het wil dus niet baten. Op mijn racefiets (uiteraard minder veeleisende omstandigheden) heb ik Shimano, daar is de aansluiting van crank op bracket veel nauwer en heb ik nog nooit problemen gehad, en ik ben geen goed-weer-fietser. Toch zijn er veel mountainbikers die Sram crank en bracket hebben zonder de extreme problemen zoals ik ze heb. Het lijkt me logisch dat als de cups niet perfect zitten, de crank dan niet perfect op de bracket lagers aansluit en zo een zwak punt vormt. Maar ik heb ondertussen een Park Tool PF tool, het lijkt me straf dat ik al 4 of 5x de cups verkeerd zou geinstalleerd hebben terwijl dit op mijn andere fiets geen probleem is. Blijft over: de bracket shell van mijn Trek Procaliber die niet perfect uitgelijnd is, maar de kans hierop lijkt me ook redelijk klein?
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: bracket lagers

Bericht door chrisper »

misschien is het een idee om eens te proberen met morgan blue aquaproof pasta??
dit is echt dikker en klevendiger dan gewoon vet
misschien dat dit alles beter buitenhoud?
Pie Mel
Mountainbiker
Berichten: 103
Lid geworden op: do 06 okt 2005 23:46
Rijdt met: Ne snelle

Re: bracket lagers

Bericht door Pie Mel »

2 words : C.H.R.I.S K.I.N.G
Plaats reactie