Piepende achtervering (nieuwe fiets)

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Piepende achtervering (nieuwe fiets)

Bericht door spaghetti_2 »

Geen paniek, een piepende vering hoeft niet te betekenen dat de vering niet goed functioneert of stuk is. Probeer de schacht van de demper eens wat in te oliën met vorkolie, zoals hierboven beschreven.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Piepende achtervering (nieuwe fiets)

Bericht door aresius »

Misschien de bevestigingspunten van de demper ook eens nakijken.
KennethS
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 08 aug 2017 08:12

Re: Piepende achtervering (nieuwe fiets)

Bericht door KennethS »

Heb al heel erg hard geleerd om kalm te blijven. Alleen dankzij de liefde heb ik dat geleerd. :)

Zal eens wat olie erop doen en kijken hoe het dan gaat. Anders gewoon ff terugfietsen en dan piepen... (hahaha) ze dat wel. ;)
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Piepende achtervering (nieuwe fiets)

Bericht door KrisMaes76 »

Haal de demper eens uit de fiets en beweeg dan de achterkant, als er dan geen gepiep is, dan ben je zeker dat het aan de achterdemper (bevestiging)
ligt.

En ivm decathlon: los van het feit dat het meestal geen hoogwaardige fietsen zijn, als ik zie hoe er moet die fietsen wordt omgegaan door de klanten, dan zou ik schrik hebben om zo een fiets te kopen. Sommige mensen verwarren de decathlon met een speeltuin.
KennethS
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 08 aug 2017 08:12

Re: Piepende achtervering (nieuwe fiets)

Bericht door KennethS »

Sommige mensen verwarren overal met een speeltuin tbh... maar goed offtopic.


Heb de vering gesmeerd gehad heeft even goed gegaan maar na 2 tochten en een wasbeurt piept die weer lichtjes als ik ga rijden. De 3de maal was weliswaar weer in een koudere periode.

Zal wellicht iets blijvends zijn en met de kou te maken hebben?
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Piepende achtervering (nieuwe fiets)

Bericht door KrisMaes76 »

Afhankelijk van de ingestelde rebound en type / merk kan een demper een geluid geven van een vloeistof die ergens doorheen geperst wordt (olie door je shim stack). Maar piepen zou het toch niet mogen doen. Als ie nog in garantie is, dan zou ik die toch terugsturen
KennethS
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 08 aug 2017 08:12

Re: Piepende achtervering (nieuwe fiets)

Bericht door KennethS »

KrisMaes76 schreef:Afhankelijk van de ingestelde rebound en type / merk kan een demper een geluid geven van een vloeistof die ergens doorheen geperst wordt (olie door je shim stack). Maar piepen zou het toch niet mogen doen. Als ie nog in garantie is, dan zou ik die toch terugsturen

https://www.decathlon.be/nl/p/mtb-rockr ... mc=8378294" onclick="window.open(this.href);return false;

Gaat om dit model een goedkopere vering neem ik aan zonder vloeistof.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Piepende achtervering (nieuwe fiets)

Bericht door KrisMaes76 »

KennethS schreef:
KrisMaes76 schreef:Afhankelijk van de ingestelde rebound en type / merk kan een demper een geluid geven van een vloeistof die ergens doorheen geperst wordt (olie door je shim stack). Maar piepen zou het toch niet mogen doen. Als ie nog in garantie is, dan zou ik die toch terugsturen

https://www.decathlon.be/nl/p/mtb-rockr ... mc=8378294" onclick="window.open(this.href);return false;

Gaat om dit model een goedkopere vering neem ik aan zonder vloeistof.
Verwarrende info op de site: ze spreken van een luchtventiel om de achtervering in te stellen en op de foto staat een demper met veer ipv luchtkamer...

Feit blijft dat er bij beide types een hydraulisch dempercircuit inzit, anders zou je nogal misselijk worden want anders zou je vering continue blijven op en neer gaan :-D
Dus mogelijks hoor je dat, maar mogelijks ook niet...
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Piepende achtervering (nieuwe fiets)

Bericht door aresius »

Van welke regio ben je Kenneth?
Misschien dat er iemand eens in het echt naar die fiets kan kijken..
KennethS
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 08 aug 2017 08:12

Re: Piepende achtervering (nieuwe fiets)

Bericht door KennethS »

Ik woon te Geel. :) De vering kun je instellen op gewicht. Misschien bedoelen ze dat.
Plaats reactie