e-MTB (Welke keuze)

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Logger
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 07 feb 2018 21:24

e-MTB (Welke keuze)

Bericht door Logger »

Hey allemaal!

Ik ben op zoek naar een goede e-MTB om zowel woon-werkverkeer mee te doen alsook eens de bossen in te gaan voor het ruwere werk!

Na wat googlen heb ik mijn oog laten vallen op volgende bikes, maar waarvan ik de onderling verschillen naar hardware zoals dempers-versnellingen- motor,... niet volledig begrijp.&Muller delite mountain
Kortom, welke geniet de voorkeur en heeft de betere onderdelen, service, betrouwbaarheid...

Cannondale Moterra LT1
BMC Trailfox AMP Two of Three
ROTWILD_C+FS-275-COMP
Riese&Muller Delite Mountain (2 batterijen)
EN om gek te doen Bultaco (iemand hier ervaringen mee)

bedankt alvast!
Gebruikersavatar
vtteddy
Mountainbiker
Berichten: 381
Lid geworden op: wo 28 jan 2009 22:14
Rijdt met: Rotwild RX 750 ---KTM e-bike macina kapoho LT272

Re: e-MTB (Welke keuze)

Bericht door vtteddy »

Hallo, mijn mening en daarom niet die van een ander of u.
Maar deze e mtb die je vernoemd zijn eerder voor het zwaardere werk ,zoals enduro.
De lijst die jij geeft is eerder de Rotwild die in aanmerking komt.
Maar als het eerder voor woon-werkverkeer dient en af en toe in de bossen .
Dan hebt ge genoeg met 120 à130mm veerweg. en zou ik eerder eens gaan
kijken bij CUBE (stereo hybrid) - KTM (macini lycan) - Haibike (Xduro AllMtn 8.0 of 9.0) -
Lapierre ( Overvolt AM 700I) - Scott (E-Spark 710 of 720 enof E-Genius 710 of 720)
Ik heb een Bosch performance cx -500W van motor en ben daar zeer tevreden over en zeker nu met de e-mtb modus .De andere motoren ken ik niet zo goed maar die van shimano zou ook goed zijn .
Succes met je zoekactie.
Logger
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 07 feb 2018 21:24

Re: e-MTB (Welke keuze)

Bericht door Logger »

Ah oke. Dat is al duidelijker :-)
Er is ook zoveeeel keuze.
De ene zegt dat dit merk de mercedes is onder de fietsen terwijl anderen weer iets anders zeggen.
Maar ik vermoed dan dat elk merk in dezelfde prijsklasse (5000-6500 euro) dan ook wel dezelfde kwaliteit heeft, of zie ik dit verkeerd?

Ook zit ik nog met de schokdempers, zoveel verhalen tussen Fox en RockShox, weerbij men zegt dat Fox de 'vele' betere is.
Gebruikersavatar
vtteddy
Mountainbiker
Berichten: 381
Lid geworden op: wo 28 jan 2009 22:14
Rijdt met: Rotwild RX 750 ---KTM e-bike macina kapoho LT272

Re: e-MTB (Welke keuze)

Bericht door vtteddy »

Nee dat zie je goed . In die prijsklasse hebt je normaal een goed afgemonteerde e- fiets.
Terug voor mezelf . Ik was een cannondale rijder en een Lefty is voor mij nog steeds de beste vork.
Maar wegens medische redenen moeten overschakelen op elektrisch.
Voor mij is de fox 32 of 34 één van de beste vorken .De 36 is voor downhill gebruik.
Voor de demper ook een fox racing shox.
Het merk rockshox is ook niet slecht.
afmontage ( derailleurs en remmen ) van het merk shimano xt of hoger
scram X1 -nx of gx
beide met 11 speed ( geen 8 speed , de overgangen zijn te groot)
Daar moet je toch naar kijken in die prijsklasse die jij opgeeft.
Logger
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 07 feb 2018 21:24

Re: e-MTB (Welke keuze)

Bericht door Logger »

Bedankt al voor uw reacties!

Ik begin er zo een beetje uit te geraken met de gegeven info!

Nu heb ik ook gezien op een review tussen enkele motoren (waaronder Bosch) dat deze wel zeer goed zijn , zeker model 2018 met de e-mtb functie op. Maar ze zeiden ook dat als je fietst tegen het max bereik +-21-22 km/u dat deze steeds opbotst tegen een muur en steeds een beetje terug gaat in snelheid. Blijkbaar noemen ze dit de bosch-wall ofzo.

Heb je daar ook last van omdat ik wel tegen deze snelheid het woon-werkverkeer ga doen.
Tijdens het mountainbiken heb je daar natuurlijk geen last van (<20km/u)

De Brose heeft daar geen last van blijkbaar.
Gebruikersavatar
vtteddy
Mountainbiker
Berichten: 381
Lid geworden op: wo 28 jan 2009 22:14
Rijdt met: Rotwild RX 750 ---KTM e-bike macina kapoho LT272

Re: e-MTB (Welke keuze)

Bericht door vtteddy »

Begrijp niet goed wat je daarmee wil zeggen.
Ik heb meestal een gemidd. tss 22 en 23km/ u , Ik rij meestal aan het maximale 25km/u.
Natuurlijk ,als je daarover gaat ( meestal 27km/u) en in bergop valt de assistentie weg.
En dan hebt ge een terugval ,eens terug de 25km spring de motor terug aan .
Maar op het vlakke als je boven de 27km rijdt valt de motor ook uit ,maar dat wil dan ook zeggen dat je gemakkelijk die snelheid kunt aanhouden zonder assistentie van de motor en zeker in bergaf.
En met de nieuwe e-mtb modus gaat ie van 120 % naar 300 % geleidelijk aan .Deze modus werkt op de kracht die je zelf op de trappers duwt .
https://www.bosch-ebike.com/nl/nieuws/n ... mtb-modus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik hoop dat je daar iets aan hebt.
Logger
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 07 feb 2018 21:24

Re: e-MTB (Welke keuze)

Bericht door Logger »

Dat was een review van een ouder model waarschijnlijk.
Deze konden niet over 25km/u gaan en gaven telkens kleine terugval aan max.

Bij de nieuwe is dat idd niet meer.

Ik ga een van dezer dagen naar een winkel om de knoop door te hakken.
Ik ga uiteraard een winkel in de buurt nemen (service, afstand,...)

Keuze zal wss gaan tussen :

Cannondale Moterra 1
Reise&Muller mountain delight
Moustache Samedi 27 Trail 8 (vooral naar montage motor, afscherming en afwerking batterij en motor en krijgt goede reviews)

In ieder geval ga ik deze al eens bekijken en ritje mee doen, dat geeft al veel beter beeld dan foto en reviews lezen.
Gebruikersavatar
vtteddy
Mountainbiker
Berichten: 381
Lid geworden op: wo 28 jan 2009 22:14
Rijdt met: Rotwild RX 750 ---KTM e-bike macina kapoho LT272

Re: e-MTB (Welke keuze)

Bericht door vtteddy »

Logger schreef:Dat was een review van een ouder model waarschijnlijk.
Deze konden niet over 25km/u gaan en gaven telkens kleine terugval aan max.

Bij de nieuwe is dat idd niet meer.

Ik ga een van dezer dagen naar een winkel om de knoop door te hakken.
Ik ga uiteraard een winkel in de buurt nemen (service, afstand,...)

Keuze zal wss gaan tussen :

Cannondale Moterra 1
Reise&Muller mountain delight
Moustache Samedi 27 Trail 8 (vooral naar montage motor, afscherming en afwerking batterij en motor en krijgt goede reviews)

In ieder geval ga ik deze al eens bekijken en ritje mee doen, dat geeft al veel beter beeld dan foto en reviews lezen.
Je hebt gelijk, maar vooral eerst een testrit mee maken.
Mijn keuze zou naar de Moustache Samedi gaan.
Laat het mij eens weten dewelke het geworden is.
Succes
Logger
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 07 feb 2018 21:24

Re: e-MTB (Welke keuze)

Bericht door Logger »

Ondertussen nog veel slapelozen nachten gehd.
Keuze wat aangepast :-)

Ik heb ondertussen een testrit gedaan met de Trek Powerfly 9 FS (5400 euro)
Dat reed al goed vond ik.

Verder ga ik nog een testrit doen met de specialized levo turbo comp FSR (alu 5199 euro) deze week.

3de keuze (wegens de korting en afmontage) de Ghost Kato FS S8.7+ AL hybrid (4679 euro).
Je hebt ook de nieuwe lector als hardtail hybr S6.7 (4949 euro), ietsje duurder maar carbon frame maar dan weer minder afmontage (denk ik?).
Ghost wel moeilijker om testrit mee te doen (hybride) wegens dat deze niet altijd staat bij leveranciers in Belgie (nog nieuw).
Ik heb wel thuis een gewone Ghost lector 2977 hardtail mtb, ben ik wel tevreden over dus...

Voila weer een ander lijstje, maar denk wel dat ik goed zit met deze modellen.
roderider
Mountainbiker
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 18 jul 2016 08:54

Re: e-MTB (Welke keuze)

Bericht door roderider »

Hey, niet om u keuze nog wat lastiger te maken maar Canyon komt ook met een nieuwe full suspension e-bike. (De spectral:on)
Deze is ook wel eerder enduro gericht
Hij is in België echter nog niet verkrijgbaar.

https://www.canyon.com/mtb/spectral-on/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik veronderstel dat die op de Happy Bike days in Houffalize wel te testen zal zijn.


Logger schreef:Ondertussen nog veel slapelozen nachten gehd.
Keuze wat aangepast :-)

Ik heb ondertussen een testrit gedaan met de Trek Powerfly 9 FS (5400 euro)
Dat reed al goed vond ik.

Verder ga ik nog een testrit doen met de specialized levo turbo comp FSR (alu 5199 euro) deze week.

3de keuze (wegens de korting en afmontage) de Ghost Kato FS S8.7+ AL hybrid (4679 euro).
Je hebt ook de nieuwe lector als hardtail hybr S6.7 (4949 euro), ietsje duurder maar carbon frame maar dan weer minder afmontage (denk ik?).
Ghost wel moeilijker om testrit mee te doen (hybride) wegens dat deze niet altijd staat bij leveranciers in Belgie (nog nieuw).
Ik heb wel thuis een gewone Ghost lector 2977 hardtail mtb, ben ik wel tevreden over dus...

Voila weer een ander lijstje, maar denk wel dat ik goed zit met deze modellen.
Plaats reactie