Sankt-Vith

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
alfred
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 09 feb 2004 20:24
Rijdt met: scott

Sankt-Vith

Bericht door alfred »

Deze zomer ga ik voor een week op vakantie naar Sankt - Vith , ik heb gelezen dat daar mountainbike routes zijn , heeft er daar al iemand geweest die mij kan vertellen of ze goed uitgepijld zijn , hoe de ondergrond is bij nat weer , ...
bravho
Mountainbiker
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 24 aug 2003 17:41
Rijdt met: Cube ams 29
Contacteer:

Bericht door bravho »

In de zomer van 2002 ben ik daar een paar dagen gaan biken. Je zorgt best voor een kaart, want toen was het geen evidentie om alleen op de pijltjes af te gaan. Er zijn ook een paar "familie" routes... Maar als je op het echte werk botst is het fun.
Gebruikersavatar
Nielskie
Mountainbiker
Berichten: 611
Lid geworden op: vr 26 sep 2003 20:36
Rijdt met: Fusion Floyd Marathon SL, Thompson Zeus
Contacteer:

Bericht door Nielskie »

in november 2003 ben ik er eens gaan rijden en de bewegwijzering leek me wel in orde, Het was toen vrij vochtig maar was toch goed te doen. In de zomer zal het waarschijnlijk geen problemen geven om er te gaan biken
Gebruikersavatar
scelter
Mountainbiker
Berichten: 1926
Lid geworden op: za 28 aug 2004 21:45
Rijdt met: Canyon Exceed SLX 9.9 & Rose Pro RS SRAM Force

Bericht door scelter »

Ik ben er vorige week route 3 gaan rijden. Het was er op sommige plaatsen vettig, maar nergens was het overdreven ploeteren. Over het algemeen een heel toffe route, maar wel aan de korte kant (30km). Hier en daar opletten met de bewegwijzering. Af en toe zou ik wat meer bevestiging willen, want soms hebt ge het gevoel verkeerd te zitten. Wij zijn vertrokken in Steinebrüg en niet in St. Vith zelf. Dat gaf bij het binnen rijden van st vith wel ff verwarring, want daar hield de route ineens op :p Dit komt omdat de route een stuk over dezelfde weg naar het centrum van St Vith gelegd is. Dus ge moet ffkes terug over dezelfde weg. (+- 1km).
De route is niet zo technisch, op een tweetal passages na dan: eentje in het begin, waar ge over de vettige boomwortels omhoog klimt, en een tweede vlak voor st vith, als ik me goed herinner, met een mooie afdaling door het bos.
Bij aankomst in Steinebrüg nog een 15tal km in Duitsland gereden, richting Ihren. (Om te kunnen zeggen dat we in Duitsland gefietst hadden :p)
Achteraf zijn we dan een fritje gaan eten nabij Galhausen, want daar waren we onderweg een frituur gepasseerd :)

Mocht er iemand een hoogteprofiel hebben van deze route, mag men ze mij altijd bezorgen. Ik hou die dingen graag bij :)
Gebruikersavatar
Gunter
Mountainbiker
Berichten: 201
Lid geworden op: di 11 nov 2003 00:28
Rijdt met: ne witte

Bericht door Gunter »

in het toerismebureau in Malmedy kunt ge van de ganse streek alle mtb-kaarten kopen/bekijken; mijn algemene indruk is dat de tochten zeer mooi zijn (zeker die van Malmedy maar ook die Sankt-Vith) maar dat de bewegwijzering soms hopeloos is (vooral in Butgenbach)

er is ook een gratis folderke waar alle routes kort opstaan

zie ook www.mtbroutes.be voor meer info
Gebruikersavatar
fennek
Mountainbiker
Berichten: 286
Lid geworden op: di 03 aug 2004 10:46
Rijdt met: Thompson Mach 5

Bericht door fennek »

scelter schreef:Ik ben er vorige week route 3 gaan rijden. Het was er op sommige plaatsen vettig, maar nergens was het overdreven ploeteren. Over het algemeen een heel toffe route, maar wel aan de korte kant (30km). Hier en daar opletten met de bewegwijzering. Af en toe zou ik wat meer bevestiging willen, want soms hebt ge het gevoel verkeerd te zitten. Wij zijn vertrokken in Steinebrüg en niet in St. Vith zelf. Dat gaf bij het binnen rijden van st vith wel ff verwarring, want daar hield de route ineens op :p Dit komt omdat de route een stuk over dezelfde weg naar het centrum van St Vith gelegd is. Dus ge moet ffkes terug over dezelfde weg. (+- 1km).
De route is niet zo technisch, op een tweetal passages na dan: eentje in het begin, waar ge over de vettige boomwortels omhoog klimt, en een tweede vlak voor st vith, als ik me goed herinner, met een mooie afdaling door het bos.
Bij aankomst in Steinebrüg nog een 15tal km in Duitsland gereden, richting Ihren. (Om te kunnen zeggen dat we in Duitsland gefietst hadden :p)
Achteraf zijn we dan een fritje gaan eten nabij Galhausen, want daar waren we onderweg een frituur gepasseerd :)

Mocht er iemand een hoogteprofiel hebben van deze route, mag men ze mij altijd bezorgen. Ik hou die dingen graag bij :)
Wij zijn deze gisteren gaan rijden. Door intensief bommen kappen zijn er op een aantal punten pijltjes verdwenen. Gevolg hiervan is dat we meer dan 10 km hebben rond gereden om pijltjes te vinden.

Voor wie binnenkort eens wil gaan rijden:
* Na een afdaling door het bos kom je op een (recent aangelegde?) kiezelweg. Hier staat een pijl naar rechts. Maar daarna volgt er niets meer. Als je de weg blijft volgen kom je uiteindelijk op een brug over de autostrade uit. Maar dan zit je al serieus verkeerd want je moet het eerste (deftige) wegje naar rechts nemen.
* Op een asfaltbeklimming moet je een pad rechts nemen (vlak na een perceel gerooide bomen)
* Wanneer je aan een tunnel uitkomt volg je links het pad het bos in.
willemstom
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 06 aug 2007 16:33
Rijdt met: scott yecuro

sankt vith (waterroute)

Bericht door willemstom »

afgelopen vrijdag heb ik verlof genomen om de waterroute te Sankt Vith te verkennen. Op zich een mooie route, hoewel ik de routes van Malmedy persoonlijk nog een heel stuk mooier en avontuurlijker vind. De route start meteen met een forse klim die je wat angst aanjaagt voor het verder verloop van het traject. Maar ik kan jullie geruststellen, nergens nog kom je nadien zulk n klim tegen.
Het grote nadeel van de route vind ik toch wel de slechte bewijzering. We hebben het risico genomen de route aan te vangen zonder kaart aan te schaffen en zijn toch wel 5 maal de route kwijtgeraakt. Na een half uurtje reeds zijn we verschillende wegen ingereden om volgende pijl te vinden, die zagen we uiteindelijk ergens in het gras liggen (raad maar eens welke richting je uitmoet dan) Nadien was een gans bos weggemaaid door houthakkers, waar zonder twijfel ook een pijl moest voorzien geweest zijn. Even later vind je pijlen terug die totaal verkleurd zijn van ouderdom. Voor ons toch wel het bewijs dat de route niet onderhouden wordt (jammer genoeg) We krijgen zelfs de indruk dat men de route bewust niet onderhoudt, zodat je beslist een kaart zou aanschaffen.

technisch gezien voorziet men 2 sterren. Dit is stemt inderdaad overeen.
Fysiek voorziet men 3 sterren. Persoonlijk vind ik de 32 km tour van Malmedy meer afmattend en daar voorziet men slechts 2 sterren.

De omschrijving wil ook voorzien dat je 2 maal een rivier oversteekt. We hebben ze wel horen kabbelen in de verte, maar een eigenlijk rivier zijn we nooit tegengekomen op onze route!?

Het dorpje Sankt Vith is niet bijzonder gezellig. Je hebt er wel gratis parkeermogelijkheden, net voorbij rotonde na het stadhuis.
Gebruikersavatar
bert bibber
Mountainbiker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 04 dec 2006 20:29
Rijdt met: Giant Cadex, TREK 8500 ( mod 2007 )

Bericht door bert bibber »

zaterdag 22/09/07 tochtje gaan doen.
we hadden gelukkig een hele goede gids met kaart bij want anders waren we hoopeloos verloren gereden. we gingen de blauwe pijl met gele bol volgen.
de route is technische niet zo moeilijk overal brede wegen en zeer goed berijdbaar
wat ook spijtig is dat er geen mogenlijk bestaat om er ons te wassen in een sporthal of zo.

maar algemeen een goede bike dag gehad maar zonder kaart niet aan te raden.

ps : totaal km 72 km gem 17,8
bert
Gebruikersavatar
Nielskie
Mountainbiker
Berichten: 611
Lid geworden op: vr 26 sep 2003 20:36
Rijdt met: Fusion Floyd Marathon SL, Thompson Zeus
Contacteer:

Bericht door Nielskie »

dit kan je nog moeilijk een bewegwijzerde route noemen. Ik ben vandaag de langste route (die met geel bolletje) richting Ouren gaan rijden. Ik denk dat ik de kaart wel een keer of 30 heb bovengehaald tijdens deze route. Op de kruisingen was er heel vaak geen pijltje te zien en wanneer er maar 1 pad was en je niet kon missen hingen er 2 pijltjes tegen de bomen.

De route zelf was wel redelijk pittig. flink wat hoogtemeters, (zeker met een aantal extra klims door het verkeerd rijden.) Er was wel redelijk wat asfalt en de route liep overwegend over brede goed berijdbare paden. Hier en daar was er wel een wortelstrookje of een singletrackje te bespeuren. De streek is wel om van te snoepen, lekker rustig in de bossen.

Als ik er nog eens ga rijden zorg ik voor een kaarthouder op mijn stuur, want telkens stoppen en de kaart uit de rugzak nemen begon na een tijdje serieus mijn kloten uit te hangen.
Maar ik zal eerst eens een klachtje naar de toeristische dienst sturen.
Plaats reactie