bracket lagers

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

bracket lagers

Bericht door spaghetti_2 »

Ik heb altijd problemen met mijn lagers aan de drive side van het bracket. Bij elke 'vettige' rit komt er water en zand in. Dit in tegenstelling tot de non drive side cup, waarbij de lagers altijd als een zonnetje blijven lopen. Ik dacht eerst dat dit door de gebrekkige kwaliteit van het Sram (PF92) bracket kwam dat origineel op de fiets stond. Dit heb ik recent vervangen door een bracket van Wheels mfg (€50, ik beschouwde het als een upgrade). Maar vanaf rit 1 had ik krakende en schurende lagers door water/modder. Bij het openleggen van de lagers was er duidelijk vuil en water binnengekomen. Op een 7-tal ritten met dit bracket heb ik 3 ritten in echt slechte omstandigheden gehad en telkens had ik problemen na deze ritten.

Alvorens ik veel geld ga uitgeven aan een Hope bracket, is er iets evident dat ik over het hoofd zie? Zowel bracket als crank worden gemonteerd zoals voorgeschreven: cups - dust seal - wave washer - crank. Toch lijkt het alsof de drive side kant zoveel gevoeliger is voor water en vuil. In het Wheels MFG bracket zitten Enduro lagers, die toch redelijk goed staan aangeschreven. Aan de non-drive side heb ik geen enkel probleem dus het lijkt toch echt een kwestie van slechte afdichting ter hoogte van de drive side.
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: bracket lagers

Bericht door Jemp »

Ik heb dezelfde ervaring. Drive side gaat veel sneller kapot. En het jammere is dat de lager onderling niet uitgewisseld kunnen worden.

Van zodra ik ondervind dat het begint te kraken, haal ik ze er uit (lagers uit de hulzen) en haal de dichtingen er van af. Dan mooi reiningen en nieuw vet erin. Het is een beetje werk, maar het verlengt de levensduur behoorlijk.

Mocht er een betere oplossing zijn en betaalbaar, dan ben ik ook geïnteresseerd. ;-)
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: bracket lagers

Bericht door chrisper »

over welke lagers gaat dit?

ik heb een pressfit bracket van xt, de bb-m800pa
rijd er nu ongeveer een jaar mee, en nog nooit gekraak of andere problemen gehad
het is nu niet dat dit top lagers zijn, want kosten slechts 20 euro
vandaar dat dit probleem me een beetje verbaasd
mijn lagers hebben nu ongeveer 8500km op de teller (waarvan 3/4 offroad, en ongeveer een 2500km in modder en natte omstandigheden)
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: bracket lagers

Bericht door spaghetti_2 »

Van de XT brackets heb ik inderdaad ook al positieve zaken gehoord. Ik heb echter een Sram GXP crank dus een Shimano bracket is geen oplossing.

En Jemp: ik onderhoud mijn fiets ook zelf dus af en toe een laagje vet geven vind ik niet erg. Maar het kan niet de bedoeling zijn dat ik na elke modderige rit mijn bracket moet gaan openleggen om gekraak te voorkomen. Als brackets sneller verslijten in de modder dan remblokken, dan klopt er iets niet lijkt me :)
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: bracket lagers

Bericht door Free_ltd »

chrisper schreef:over welke lagers gaat dit?

ik heb een pressfit bracket van xt, de bb-m800pa
rijd er nu ongeveer een jaar mee, en nog nooit gekraak of andere problemen gehad
het is nu niet dat dit top lagers zijn, want kosten slechts 20 euro
vandaar dat dit probleem me een beetje verbaasd
mijn lagers hebben nu ongeveer 8500km op de teller (waarvan 3/4 offroad, en ongeveer een 2500km in modder en natte omstandigheden)
Ik ook XT en zelfde ervaringen als u. Gisteren voel ik ook dat er vuiligheid in zit, maar dan fiets kuisen, en volgende week voel ik da ni meer.

Wat wel goed werkt, is de aansluiting dik invetten. Dus het spleetje tussen lagers en traparm opvullen met vet zidat er minder vuiligheid in kan.
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: bracket lagers

Bericht door Kevin82 »

Ik rij al geruime tijd met C-bear lagers en heb dit probleem ook niet. Ik rij trouwens ook met Sram (Eagle). Op zich valt de prijs nog mee voor C-bear. Ik dacht ergens een 80€ voor het complete bracket. Ik moet zeker niet alles reinigen na elke rit. Ik kan niet zeggen of ik met de originele Sram lagers dit probleem ook zou hebben want wissel deze meteen naar de keramische.
Gebruikersavatar
uncle sam
Mountainbiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: za 30 dec 2006 17:14
Rijdt met: canyon lux
Contacteer:

Re: bracket lagers

Bericht door uncle sam »

Bij mij altijd net andersom, de non-drive side begint als eerste onderhevig te zijn aan modder.
De drive-side blijft lopen als een zonnetje.
Ter info, ik heb ook sram pf92 gxp, standaard lagers van 25eur/set, en vervang ze na 1j gebruik, maar zijn nog niet op dan.
Regelmatig (5x per jaar) herinvetten.
Ben eig zeer tevreden van die gxp lagers:
" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
TimW
Mountainbiker
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 24 jul 2011 15:18

Re: bracket lagers

Bericht door TimW »

Ik heb net dezelfde ervaring.
PF92 met de Sram GXP BB van 25€ op 2 fietsen. Op beide fietsen gaat de drive-side eerst kapot.
De buitenste rode dichting aan de non-drive kant is ook gewoon beter dan die aan de drive-side.
Aan de non-drive zitten 2 dichtingen (1 rode + 1 zwarte) + dan de seal op de lager zelf. Aan de drive-side is dat niet.

Als ik voel dat deze wat korrelig begint te lopen pruts ik de seals er af, WD40 er in, uitblazen en proper vet er in.
Dan gaan die wel efkes mee.

Ik heb 1 seizoen met een C-bear gereden, deze is nooit korrelig beginnen lopen. Perfect afgedichte lagers, in alle omstandigheden.
Maar daar had ik dan een ander probleem. In de binnendiameter lager zit een bus in geperst van een ander (zachter?) materiaal en deze was helemaal uitgesleten, waardoor er speling kwam tussen de BB lager en de crank.
Blijkbaar gebruikt C-bear een standaard formaat lager met een grotere binnendiameter en zet er dan bussen in naargelang de diameter van de crank?

Doe mij die van 25€ van Sram maar. Kapot gaan ze toch allemaal...

Goed om te weten dat die van Wheels Mfg niet veel beter zijn, want die wou ik ook eens proberen.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: bracket lagers

Bericht door spaghetti_2 »

Ik wil Wheels MFG niet helemaal afschrijven, want op internet lees ik er wel zeer positieve zaken over op vlak van duurzaamheid. Maar mijn ervaring is dus minder. Wat ik wel eens kan proberen is een XT press fit bracket met een gxp converter van Hope. Deze blijkt ook voor Shimano brackets te werken (redelijk logisch gezien de dimensies dezelfde moeten zijn). Ik heb heel goede ervaringen met een Hope BSA bracket, die bleef echt jarenlang soepel lopen. Maar een Hope PF bracket + converter kost me al gauw 120€. Daarvoor kan ik al 5j lang een nieuw standaard Sram of Shimano bracket steken.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: bracket lagers

Bericht door KrisMaes76 »

Bij mijn 2 fietsen (Shimano XT pressfit) is altijd de non-drive side er het eerste aan.

Ik vervang dan ook enkel de kapotte kant
Plaats reactie