SRAM XX1 / X01 Eagle : 1x12 single chainring groep

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Gebruikersavatar
erwin.91
Mountainbiker
Berichten: 1849
Lid geworden op: zo 26 nov 2006 20:00
Rijdt met: NINER!!!

Re: SRAM XX1 / X01 Eagle : 1x12 single chainring groep

Bericht door erwin.91 »

Hans wynants schreef:
spaghetti_2 schreef:Je zou altijd eens kunnen opzoeken of er een verschil in spacing zit tussen een eagle en 11 speed cassette. Indien niet, dan zou het technisch mogelijk kunnen zijn om een goedkopere 11 speed cassette te monteren. En dan de limiet van je derailleur afstellen zodat je de ketting niet per ongeluk achter de cassette kan laten vallen.

dat is misschien wel eens iets om te overwegen! want zit met zelfd euvel, Eagle gekocht voor de klimritjes die eraan gaan komen , maar al de vlakke ritjes eigenlijk overbodig.
En waarom voor de vlakke ritten niet gewoon een 34 of 36 vooraan?
Gebruikersavatar
Belser
Mountainbiker
Berichten: 74
Lid geworden op: do 07 jan 2010 17:58

Re: SRAM XX1 / X01 Eagle : 1x12 single chainring groep

Bericht door Belser »

ik heb vorig jaar enkele marathons in de Ardennen gereden met een xx1 (11-speed) groep met vooraan een 32 ovaal, nu ga ik binnenkort overschakelen op de xx1 Eagle groep...
Raden jullie aan om bij een 32 te blijven en de 50 achteraan als extra marge te houden of te kiezen voor een 34 vooraan ?
Maw is de verhouding 32x42 vergelijkbaar met 34x50 ?

Iemand al positieve ervaringen met de GX cassette ? Deze best combineren met X01/XX1 ketting voor de duurzaamheid of toch opteren voor een duurdere cassette ?
rubenv
Mountainbiker
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 27 aug 2010 00:22
Rijdt met: santa cruz tallboy3, santa cruz nomad4

Re: SRAM XX1 / X01 Eagle : 1x12 single chainring groep

Bericht door rubenv »

Belser schreef:ik heb vorig jaar enkele marathons in de Ardennen gereden met een xx1 (11-speed) groep met vooraan een 32 ovaal, nu ga ik binnenkort overschakelen op de xx1 Eagle groep...
Raden jullie aan om bij een 32 te blijven en de 50 achteraan als extra marge te houden of te kiezen voor een 34 vooraan ?
Maw is de verhouding 32x42 vergelijkbaar met 34x50 ?

Iemand al positieve ervaringen met de GX cassette ? Deze best combineren met X01/XX1 ketting voor de duurzaamheid of toch opteren voor een duurdere cassette ?
32x42 komt overeen met 36x50. Dus als je een 34 met 10/50cassette monteert, kan je iets lichter en iets zwaarder trappen.
qwan
Mountainbiker
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 09 feb 2004 21:35
Rijdt met: Specialized Stumpjumer FSR

Re: SRAM XX1 / X01 Eagle : 1x12 single chainring groep

Bericht door qwan »

rubenv schreef:
Belser schreef:ik heb vorig jaar enkele marathons in de Ardennen gereden met een xx1 (11-speed) groep met vooraan een 32 ovaal, nu ga ik binnenkort overschakelen op de xx1 Eagle groep...
Raden jullie aan om bij een 32 te blijven en de 50 achteraan als extra marge te houden of te kiezen voor een 34 vooraan ?
Maw is de verhouding 32x42 vergelijkbaar met 34x50 ?

Iemand al positieve ervaringen met de GX cassette ? Deze best combineren met X01/XX1 ketting voor de duurzaamheid of toch opteren voor een duurdere cassette ?
32x42 komt overeen met 36x50. Dus als je een 34 met 10/50cassette monteert, kan je iets lichter en iets zwaarder trappen.
32/42*50 = 38,09 dus da's een 38x50
Laatst gewijzigd door qwan op za 13 jan 2018 01:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: SRAM XX1 / X01 Eagle : 1x12 single chainring groep

Bericht door BertG »

Belser schreef:ik heb vorig jaar enkele marathons in de Ardennen gereden met een xx1 (11-speed) groep met vooraan een 32 ovaal, nu ga ik binnenkort overschakelen op de xx1 Eagle groep...
Raden jullie aan om bij een 32 te blijven en de 50 achteraan als extra marge te houden of te kiezen voor een 34 vooraan ?
Maw is de verhouding 32x42 vergelijkbaar met 34x50 ?

Iemand al positieve ervaringen met de GX cassette ? Deze best combineren met X01/XX1 ketting voor de duurzaamheid of toch opteren voor een duurdere cassette ?
zie ook http://www.gear-calculator.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Over de 12 speed GX cassette kan ik nog niet veel zeggen maar de 11 speed is in ieder geval zeer goed qua duurzaamheid. Ketting maakt naar mijn ervaring niet veel uit. Veel beter een goedkopere ketting en regelmatig wisselen dan één dure.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: SRAM XX1 / X01 Eagle : 1x12 single chainring groep

Bericht door chrisper »

nog een ander soort vraag ivm de sram x01 eagle 1x12
(wou hiervoor geen nieuw topic starten)

weet er iemand of ik de sram x01 eagle 1x12 makkelijk kan vervangen door 1x11 xt m8000?
omdat ik een nieuwe fiets wil aankopen die uitgerust is met 1x12 sram eagle X01, maar wil er liever de 1x11 shimano xt m8000 op
(tal van redenen waar ik niet wil over uitwijden)

- ik heb dus nieuwe body op het wiel nodig, denk ik?
- ik moet de cranck lagers ook vervangen?
- uiteraard ook de shifter, cranck, derrie moet ik vervangen
- heb ik speciale tools nodig voor demontage van sram? (heb enkel tools voor de shimano)
- iets speciaal nodig om de xt derrie op frame te monteren? of op bestaande derriepad?


alvast bedankt voor de info
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: SRAM XX1 / X01 Eagle : 1x12 single chainring groep

Bericht door spaghetti_2 »

- ik heb dus nieuwe body op het wiel nodig, denk ik?
ja, de sram XD body moet je vervangen door een Shimano body
- ik moet de cranck lagers ook vervangen?
ja, shimano heeft een crankas van 24mm. Sram ook maar aan de non-drive side vernauwt die tot 22mm indien je een gxp crank hebt. Bij sommige brackets is dit gewoon een insert en kan je een Shimano crank monteren door de insert te verwijderen. Heb je een sram gxp bracket, dan moet je dit wel volledig vervangen
- uiteraard ook de shifter, cranck, derrie moet ik vervangen
- heb ik speciale tools nodig voor demontage van sram? (heb enkel tools voor de shimano)
Voor Sram heb je soms wel Torx sleutels nodig ipv inbussleutels, maar ik vermoed niet dat je dit als 'speciale tools' beschouwt
- iets speciaal nodig om de xt derrie op frame te monteren? of op bestaande derriepad?
Nee, is gewoon via torx of inbus sleutel

En toch vraag ik me af waarom je van Sram Eagle naar Shimano XT 11sp wilt gaan..
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: SRAM XX1 / X01 Eagle : 1x12 single chainring groep

Bericht door Jemp »

Eigenlijk hoef je de crank niet eens te veranderen. Je kan perfect de SRAM cranck behouden voor een Shimano schakelgroep. Lagers kunnen dan ook behouden worden.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: SRAM XX1 / X01 Eagle : 1x12 single chainring groep

Bericht door chrisper »

1 van grotere redenen dat ik naar xt wil is voor mijn eigen gemak. K heb al 2 fietsen met xt m8000. En is handig alles zelfde te hebben. Dan kan ik wat reserve onderdelen in mijn kast leggen, dat vind ik handig. Ik ben ook zeer tevreden van de xt, en de x01 heb ik verschillende klachten van gehoord vooral lagers trapas enz. En ik ben nog niet te kort gekomen met 2x11. Binnenkort proberen met 1x11. En heb verschillende tandbladen liggen 30t 32t en 34t oval. Lijkt me handig de 1x11
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: SRAM XX1 / X01 Eagle : 1x12 single chainring groep

Bericht door aresius »

Dat is inderdaad een goed argument chrisper. Op alle bikes dezelfde setup is inderdaad handig voor vervangstukken of eventueel even enkele stukken van een andere bike gebruiken.
Met een 2x11 zal je zeker niet tekort komen. Als je hier een 1x11 van wil maken zal je een compromis moeten maken tussen vlot klimmen op een relax verzet of +30km/u bijstoempen.

Voor mijn 1x10 hardtail heb ik gekozen voor het soepel klimmen. Mijn knieën zijn geen fan van lang op een te zwaar verzet klimmen. Bijtrappen op saaie afdalingen is voor mij niet nodig, op interessante afdalingen is bijtrappen dan weer niet mogelijk.
De bike is momenteel in "buitenland modus" en uitgerust met een 26t oval vooraan, achteraan is een 10sp 11-42t cassette.
Enkele weken geleden in de Marokkaanse Hoge Atlas (niet de Roc du Maroc) was dit licht verzet zeer aangenaam.
Nog 9x slapen en dan opnieuw naar Marokko voor een tripje door de Anti Atlas (o) :bounce: :-D

PS: ik heb gewoon m'n oude vertrouwde XT crank behouden op m'n fully met Eagle X0, werkt ook perfect met een narrow/wide oneup tandwiel vooraan.
Afbeelding
Plaats reactie