GPS Garmin Oregon 700

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Plaats reactie
Frank Eeman
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 15 jul 2017 09:47

GPS Garmin Oregon 700

Bericht door Frank Eeman »

Hallo Bikers,
Momenteel ontevreden over een Garmin Oregon 700. Toestel gebruikt herlaadbare accu's en als je die er 's avonds insteekt zijn ze alweer plat als je 's ochtends wil starten! Reeds allerlei instelling afgezet om zgz batterijen te sparen.
Ik zoek dus een GPS voor off-road/MTB gebruik. Wil vooral lange tracks (gpx) kunnen downloaden en narijden en de autonomie is van groot belang. Hij moet mij enkele uren kunnen begeleiden bv op een tocht van 50 à 70 km mountainbike. Gedetailleerde TOPO kaarten moeten kunnen worden gebruikt met het toestel. Dus vooral navigatie en minder fietscomputer want heb eigen Polar hartslagmeter.
Wie heeft ervaring en suggesties?
Thanks bij voorbaat.
Gebruikersavatar
Dace93
Mountainbiker
Berichten: 248
Lid geworden op: zo 06 aug 2017 20:44
Rijdt met: CUBE LTD SL 2x blackline 2017

Re: GPS Garmin Oregon 700

Bericht door Dace93 »

Al met andere batterijen geprobeerd?

70 km is niet zo'n grote afstand. Edge 820/1000/1030 zou dat zonder problemen aan moeten kunnen.
Stokke
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 08 jan 2012 02:51

Re: GPS Garmin Oregon 700

Bericht door Stokke »

Probeer eerst eens met andere batterijen zoals hiervoor al aangegeven

Dan kan je eventueel bij je systeem instellingen AA batterijtype kiezen uit bv oplaadbare Nimh,alkaline of lithium ...
Dit zou natuurlijk niks mogen geven aan het leeglopen van de batterij
Maar dit heeft wel belang bij de batterij indicator (blokjes) op uw toestel

Naargelang navigatiebegeleiding schermverlichting temperatuur zou een ritje van 70 km zeker moeten lukken
Heb al een dagtrip gereden met mijn Oregon 650 van meer dan 8 u op een setje batterijen
Frank Eeman
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 15 jul 2017 09:47

Re: GPS Garmin Oregon 700

Bericht door Frank Eeman »

Als jullie ritten van rond de 70 km kunnen rijden wil dat dan ook zeggen dat de GPS gedurende gans de rit blijft aanstaan zodat je de track steeds op scherm in beeld hebt? Ik heb met een Etrex toestel al reizen gedaan en die staat de ganse dag aan om mij over het pad te begeleiden. Het is dan wel enkel een lijn die verschijnt op het scherm maar dat is voldoende, zolang ik maar het spoor kan volgen.
Het zijn recente VARTA herlaadbare batterijen van 2700 Mah in de Oregon 700.
Ik vraag waarschijnlijk veel details, maar dat is omdat ik langs een kant wel overtuigd ben dat mijn toestel veel kan alleen die autonomie en snel ontladen is momenteel een probleem.
Dank voor reacties!!
Stokke
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 08 jan 2012 02:51

Re: GPS Garmin Oregon 700

Bericht door Stokke »

Persoonlijk heb ik verschillende batterijen ook deze van Garmin zelf die je kan opladen in het toestel zelf

Zelfs met een setje van uit de Lidl kan ik +- 4 u een track volgen zonder schermlicht
Laatst nog een Night Right van 54 km gedaan + 24 km erheen en terug

Deze met een setje van GP 2700 met schermverlichting op 30 %

Misschien kan het meerverbruik aan WiFi en Bluetooth verbinding liggen ???
Ik doe maar een gok

Anders zit je wel met een probleem in je toestel zelf indien het niet aan de batterijen licht
Gebruikersavatar
Dace93
Mountainbiker
Berichten: 248
Lid geworden op: zo 06 aug 2017 20:44
Rijdt met: CUBE LTD SL 2x blackline 2017

Re: GPS Garmin Oregon 700

Bericht door Dace93 »

Ik heb enkel een 1000, dus veel kan ik niet vergelijken.
Een maand geleden in de bossen gereden met GPS+GLONASS aan, incl snelheids- en cadanssensor + hartslagmeter + bluetooth gekoppeld aan mijn telefoon.
Na +/- 4u15 kreeg ik ook plot de melding dat de batterij bijna leeg was.
Was wel constant in de bossen, dus toestelletje zal wel afgezien hebben om de locatie te berekenen.
Helderheid stond ergens halverwege.
Ik mag normaliter wel op wat meer autonomier rekenen (makkelijk 5 uur).

Ik heb me voor de zekerheid dit aangeschaft die ik meeneem voor lange ritten.
Laadt zonder problemen mijn GoPro en GPS op!
Frank Eeman
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 15 jul 2017 09:47

Re: GPS Garmin Oregon 700

Bericht door Frank Eeman »

Hallo Stokke,

Wat bedoel jij met zonder schermlicht? Zie je dan nog de track en waar stel je dit in? Ik ben idd startende gebruiken en zou wel eens aan bepaalde instellingen kunnen liggen al denkt mijn verdeler (= Garmin Shop) dat het de accu's kunnen zijn??? In alle geval staat WIFI, Bluetooth en Glonass af.
Zou het kunnen door een te zware TOPO-wereldkaart (overigens van de dealer meegekregen)?

Laat maar komen die tips!!

Al bedankt,

Frank
Stokke
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 08 jan 2012 02:51

Re: GPS Garmin Oregon 700

Bericht door Stokke »

Met schermlicht bedoel ik de achtergrondverlichting

Namelijk je scherm kan je instellen blijft aan uit na 15 seconden 30 seconden enz
Dit wil niet zeggen dat je niks meer ziet enkel de lichtsterkte gaat naar het minimum
Indien je hier voor blijft aan kiest kan je ook nog eens de lichtsterkte kiezen
Indien de achtergrondverlichting volle bak staat gaan je batterijen sneller leeg zijn

Persoonlijk rij ik overdag en naargelang zonder de achtergrondverlichting scherm is voldoende afleesbaar om een track te kunnen volgen

Heb nog eens liggen spelen met mijn Oregon 650
En indien het menu in grote lijnen met uw Oregon 700 overeenkomt

Moet je zeker eens gaan kijken bij stel in >systeem AA-batterijtype>

Indien ik deze bij mij van oplaadbare Nimh naar Lithium zet gaat plots mijn batterij indicator van drie blokjes naar batterij leeg

Aan de Topo kaart zal het niet liggen rij zelf met de Garmin Topo Pro BeNeLux en bij mij staat de batterij besparing zelfs op uit en GPS en Glonass aan en draag een Ant+ hartslagmeter
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: GPS Garmin Oregon 700

Bericht door Beny »

Staan de batterij instellingen juist?
Al eens geprobeerd met een ander setje batterijen?
Plaats reactie