BMC fully 29er build-up

Stel jezelf hier voor. Tevens geven we jullie hier de gelegenheid om je materiaal te showen.
Gebruikersavatar
koenvools
Mountainbiker
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 06 okt 2002 21:42
Rijdt met: GT zaskar pro

BMC fully 29er build-up

Bericht door koenvools »

Na een rustpauze van een drietal jaar heb ik de draad weer opgenomen. Ik heb nog een GT Zaskar 29er staan waarmee ik nu in de winter rijd, maar voor de komende lente en zomer wilde ik toch een fully voor de marathons.

Ik had een aantal fietsen op het oog, maar ofwel pasten ze niet in mijn budget, ofwel was er ergens wel iets wat me niet 100% aanstond. Dus ik besloot om een frame te zoeken en ze volledig naar mijn zin af te monteren, rekening houdende met mijn budget natuurlijk. Ik vind het ook heel erg plezant om online naar onderdelen te zoeken, zaken te vergelijken, tweedehands onderdelen te bekijken,... Ik heb ook wat tijd, dus ik moet niks overhaast beslissen.

Ik was heel dicht bij een Niner Jet 9 carbon frame in orange blaze / yellow dankzij Erwin.91, maar Niner Europe hun stockinformatie klopte helaas niet. Enkel de zwarte was nog voorradig. Zwarte fietsen zijn naar mijn goesting teveel te zien in bos en veld, en daarom haakte ik af.

Vorige week viel mijn oog op onderstaand frame. Na wat opzoekingswerk een bestelling geplaatst op 18 november, en deze middag stond het pakket al voor m'n deur. Sinterklaas is er snel bij dit jaar :-D

Gegevens:
*carbon BMC Speedfox 01 2015, maat small met Fox CTD Kashima 130mm demper (2450 gram, en geen 2210 gram zoals BMC beweert voor een medium... [-X )
*Fox Racing Shox 34 float 29" 130mm FIT4 Factory 2016 (1820 gram)
*Fox transfer dropper post 31.6 (620 gram)
*Niner alu stuur en stuurpen 100mm orange (369 gram samen)
*XT M8000 remset zonder schijven (448 gram)
*Sram GX Eagle 1X12 (1765 gram) (crank 640 - derrie 288 - shifter 121 - cassette 446 - ketting 270)
*Ritchey WCS Trail 30 wielset (1670 gram)
*XT PDM-8000 pedalen (340 gram)
*ESI Chunky orange (55 gram)
*Maxxis Ikon Skinwall 2.20 TR (621 + 640 = 1261 gram)
*Selle Italia Carbonio (125 gram)

Voorlopig totaalgewicht: 10,962 kg

Update zondag 28 januari 2018:

Afbeelding


De Sid Brain vork zal niet gemonteerd worden omdat ze maar 100mm is. Die diende nu gewoon om het frame eens te kunnen laten 'rechtstaan'. Ik heb een 120 of 130mm nodig (bij voorkeur Fox met Kashima coating en CTD)
Afbeelding

Afbeelding

Ik probeer in dit topic m'n ervaringen neer te typen over de fun en frustraties die ik ongetwijfeld zal ondergaan tijdens dit projectje :-D

Weekend van 25-26 november 2017
XT remsetje (dankjewel Black Friday) en Fox Transfer dropper post (dankjewel QM):

Afbeelding

Afbeelding

Maandag 27 november 2017
*De matte zilveren Fox Float 34 Factory vanop mountainbike.nl werd intussen aangekocht, en er zijn nog wat spulletjes onderweg.
*Stuur en stuurpen Niner alu orange (thanks Corragio!)

Dinsdag 05 december 2017
Een voorlopige impressie met de Fox vork erin:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door koenvools op zo 28 jan 2018 21:55, 11 keer totaal gewijzigd.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: BMC fully 29er build-up

Bericht door Free_ltd »

Bangelijk kader. Veel plezier ermee
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: BMC fully 29er build-up

Bericht door Japie carbon »

Dit is denk ik wel een hele gave vork voor deze

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 35752fiets" onclick="window.open(this.href);return false;!
Gebruikersavatar
lange Peter
Mountainbiker
Berichten: 293
Lid geworden op: ma 24 dec 2007 13:45
Rijdt met: bmc 4 cilinder

Re: BMC fully 29er build-up

Bericht door lange Peter »

Deze ga ik volgen.
Dat is al een dikke fiets om zo wat marathon's mee te rijden,fun gegarandeerd :-D
Gebruikersavatar
koenvools
Mountainbiker
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 06 okt 2002 21:42
Rijdt met: GT zaskar pro

Re: BMC fully 29er build-up

Bericht door koenvools »

Japie carbon schreef:Dit is denk ik wel een hele gave vork voor deze

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 35752fiets" onclick="window.open(this.href);return false;!
Merci voor de tip, en om mijn kop zot te maken [-( [-( :-D
Ik heb gisteren een tweedehands Fox CTD 120 aangekocht en het aankoopbedrag overgeschreven. Maar die grijze is 130mm wat beter bij het frame past, en qua looks zal ze zeker mooi passen. Ik ben intussen al tot een deal gekomen met de verkoper ervan :drunk: .

Nu zit ik wel met een Fox 29 CTD 120mm op overschot. Deze staat hier te koop...
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: BMC fully 29er build-up

Bericht door Japie carbon »

Sorry, het spijt me :-D Das je straf dat je die Fox dropper net voor mn neus heb weg gekaapt ;)
Gebruikersavatar
koenvools
Mountainbiker
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 06 okt 2002 21:42
Rijdt met: GT zaskar pro

Re: BMC fully 29er build-up

Bericht door koenvools »

Japie carbon schreef:Sorry, het spijt me :-D Das je straf dat je die Fox dropper net voor mn neus heb weg gekaapt ;)
Oeie, serieus? Sorry... Ja, deze ligt hier al klaar om gemonteerd te worden. Was echt wel een koopje hé, zelfs nog geen montagesporen op. Ik heb nog nooit met een dropper gereden dus het is een gokje. Mocht het voor mij niks worden, ben je de eerste aan wie ik het laat weten. :wink:
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: BMC fully 29er build-up

Bericht door Japie carbon »

Ik vrees dat die dropper er dan niet meer uit gaat. Bij een beetje technisch afdalen is het zoveel fijner.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: BMC fully 29er build-up

Bericht door Free_ltd »

Was het een witte of zwarte 100mm factory CTD geweest, dan had ik interesse :lol:
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: BMC fully 29er build-up

Bericht door Kevin82 »

Japie carbon schreef:Sorry, het spijt me :-D Das je straf dat je die Fox dropper net voor mn neus heb weg gekaapt ;)
Hier hetzelfde geval! Had ook net een PB gestuurd naar de verkoper. Was idd een koopje. Zal wel prachtig staan bij deze bike. Veel succes met de opbouw ervan.
Plaats reactie