pinion

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: pinion

Bericht door madskatingcow »

Afgelopen zaterdag heb ik ook is met een Pinion C1.12 kunnen testrijden. De overstap van klassieke aandrijving met ketting-naar Pinion met riemaandrijving was geen enkel probleem. Schakelen onder belasting deed ik toch nooit, maar heb wel gemerkt dat zelfs bij lichte belasting de Pinion niet schakelt. Pas wanneer je stopt met trappen schiet hij vanzelf in de geschakelde versnelling.
Andere vaststelling is dat het lijkt alsof je op grotere versnellingen bij hoge snelheden de tanden van de versnellingsbak in elkaar voelt grijpen, vergezeld van een licht gezoem. Bij steile hellingen op een lichter verzet was dit niet het geval.
De gripshifter is vrij ouderwets en is eigenlijk gewoon een ring die ronddraait op een lager. De 'klikjes' komen door het mechanisme in de versnellingsbak zelf. Vergt toch wel een stevige grip rond de shifter, zeker wanneer het wat natter is of met handschoenen met lange vingers.
Aeromax
Mountainbiker
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 21 okt 2013 10:53
Rijdt met: Scott RockyMountain

Re: pinion

Bericht door Aeromax »

Chris Deverson (gidste bij TransProvence/BenJonesMTB/...) heeft een fiets ontworpen die ook een Pinion gebruikt, deze maand gaat die voorgesteld worden
Gebruikersavatar
K2-er
Test team
Berichten: 3630
Lid geworden op: vr 04 jul 2003 11:35
Rijdt met: Orbea Rallon/Commencal Meta/ Nicolai Helius/Kona Jake the snake
Contacteer:

Re: pinion

Bericht door K2-er »

Aeromax schreef:Chris Deverson (gidste bij TransProvence/BenJonesMTB/...) heeft een fiets ontworpen die ook een Pinion gebruikt, deze maand gaat die voorgesteld worden
Super benieuwd. Heb twee jaar geleden zijn proto gezien, was toen nog aluminium.
Aeromax
Mountainbiker
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 21 okt 2013 10:53
Rijdt met: Scott RockyMountain

Re: pinion

Bericht door Aeromax »

here it izzzzzz:
https://www.pinkbike.com/news/deviate-c ... lease.html" onclick="window.open(this.href);return false;

effe aanhalen: Chris is een ingenieur die oa bij Prodrive heeft gewerkt (team waar Colin McRae reed)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Traxer
Kerstman
Berichten: 1450
Lid geworden op: vr 17 dec 2004 14:14
Rijdt met: wielke vanvoor, wielke vanachter
Contacteer:

Re: pinion

Bericht door Traxer »

Vervolg op de lekkende pinion: na een tiental dagen de pinion terug ontvangen en gemonteerd. Uitleg van pinion: lekkende dichting vervangen, preventief ook alle andere dichtingen en ringen vervangen. Kabeltje vervangen en nieuwe olie. Onder garantie, natuurlijk.
Moet zeggen, hij schakelt nu nog vlotter dan voorheen !
Gebruikersavatar
Traxer
Kerstman
Berichten: 1450
Lid geworden op: vr 17 dec 2004 14:14
Rijdt met: wielke vanvoor, wielke vanachter
Contacteer:

Re: pinion

Bericht door Traxer »

En een nieuw vervolg. De versnellingen hebben drie maanden feilloos gewerkt. Nadien begon het gekraak opnieuw en jawel, een nieuw lek. Nog geen vijf maanden na de herstelling !!! #-o
Wordt opnieuw opgestuurd. ](*,)
Dit is nu al de tweede keer in 2 jaar tijd. :evil:
Nova
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 18 jul 2017 11:16

Re: pinion

Bericht door Nova »

Traxer schreef:En een nieuw vervolg. De versnellingen hebben drie maanden feilloos gewerkt. Nadien begon het gekraak opnieuw en jawel, een nieuw lek. Nog geen vijf maanden na de herstelling !!! #-o
Wordt opnieuw opgestuurd. ](*,)
Dit is nu al de tweede keer in 2 jaar tijd. :evil:
Tot zover het nut van het vervangen van alle dichtingen, olie en kabeltje.
Er schort iets aan het ontwerp.
Ook die aluminium kronen, uw foto met afgebroken tanden toont dat alle tanden een "haaievin" vorm hebben. Dat is veel te ver gesleten. De tanden houden de schakels zo "gevangen" op het moment dat ze moeten loslaten en worden zo losgerukt. Als je zo een haaievin vorm merkt, dien je asap te vervangen. Of, indien mogelijk, de kroon omdraaien, dan kan ie nog eens zo lang mee. Eigenlijk zou de kroon op regelmatige basis tijdens zijn levensduur moeten worden omgedraaid. Ik kan dat met mijn singlespeed/fixie, maar dat is omdat het gemakkelijk is, wiel eruit, 6 torx los, draaien en 6 torx terug vast - geen speciaal gereedschap / verdere demontage nodig.

Aluminium is eigenlijk flut zelfs voor kronen van deze diameter. Aluminium is okee voor constructies en profielen, maar voor tanden, schroefdraad, is het niks waard, en MTB is net veeleisend. Om het toch acceptabel te maken moet je 1/8" breedtes (dus ook de ketting) hebben en hele dikke (4mm) bladen zodat de tanden naar onderen toe nog dikker worden, en de alu-klasse 7075T6.
Het contactoppervlak van de krachtoverbrenging vergroot dan met de helft tov de standaard 3/32".

En dan die stalen kroon na dat alu debacle. Dat is gewoon niet normaal. De hele helft geplooid, 4 van de armen naar de omtrek zelfs gebroken. Staal is taai - een relatief hoge elasticiteit - het plooit eerder dan het breekt. Waarom de alu kroon, in dezelfde mechanische setup, niet in stukken brak (alu is eerder bros dan taai) lang voor de tanden zo gesleten raakten, is me duister. Ofwel hebben de tanden de krachten gecompenseerd via extreem slijten.
Er moet iets fout gedaan zijn bij de productie van die stalen kroon, misschien zijn er spanningen achtergebleven in het metaal / foute warmtebehandelingen of zo.

Er is iets op de foto van de voorste kroon / de crankarmen dat me vreemd lijkt: dit is een interne versnelling, de ketting heeft dus maar 2 kronen, en moet dus niet verlegd worden naar andere.
En toch ziet die kroon eruit alsof de tanden sterk verschillende vormen hebben, wat is bij externe versnellingen / cassettes, om het schakelen (de ketting loslaten/aangrijpen) mogelijk te maken.
Ofwel is die voorste kroon / "kettingblad" ook sterk gesleten. Maar slijtage vooraan hangt samen met de positie van de crankarmen (duw momenten), dus op de rechtse crankarm basis heb je dan een reeks sterker gesleten tanden, en op de 180° verdraaide positie eveneens, van de linkse crankarm dan.
Uw foto toont dan echter sequenties van sterk gesleten tand / quasi nieuwe tand / sterk gesleten tand, zie de tanden parallel aan het opdruk tekstdeel "Snaggleto". Aan de S en de o zijn de tanden quasi ongesleten, die aan de 2de g heeft een top die maar de helft zo lang meer is. Erg raar. Of, het schakelen van de Pinion moet er voor iets tussen zitten.
Gebruikersavatar
Traxer
Kerstman
Berichten: 1450
Lid geworden op: vr 17 dec 2004 14:14
Rijdt met: wielke vanvoor, wielke vanachter
Contacteer:

Re: pinion

Bericht door Traxer »

Nova schreef:
Traxer schreef:En een nieuw vervolg. De versnellingen hebben drie maanden feilloos gewerkt. Nadien begon het gekraak opnieuw en jawel, een nieuw lek. Nog geen vijf maanden na de herstelling !!! #-o
Wordt opnieuw opgestuurd. ](*,)
Dit is nu al de tweede keer in 2 jaar tijd. :evil:
Tot zover het nut van het vervangen van alle dichtingen, olie en kabeltje.
Er schort iets aan het ontwerp.
Ook die aluminium kronen, uw foto met afgebroken tanden toont dat alle tanden een "haaievin" vorm hebben. Dat is veel te ver gesleten. De tanden houden de schakels zo "gevangen" op het moment dat ze moeten loslaten en worden zo losgerukt. Als je zo een haaievin vorm merkt, dien je asap te vervangen. Of, indien mogelijk, de kroon omdraaien, dan kan ie nog eens zo lang mee. Eigenlijk zou de kroon op regelmatige basis tijdens zijn levensduur moeten worden omgedraaid. Ik kan dat met mijn singlespeed/fixie, maar dat is omdat het gemakkelijk is, wiel eruit, 6 torx los, draaien en 6 torx terug vast - geen speciaal gereedschap / verdere demontage nodig.

Aluminium is eigenlijk flut zelfs voor kronen van deze diameter. Aluminium is okee voor constructies en profielen, maar voor tanden, schroefdraad, is het niks waard, en MTB is net veeleisend. Om het toch acceptabel te maken moet je 1/8" breedtes (dus ook de ketting) hebben en hele dikke (4mm) bladen zodat de tanden naar onderen toe nog dikker worden, en de alu-klasse 7075T6.
Het contactoppervlak van de krachtoverbrenging vergroot dan met de helft tov de standaard 3/32".

En dan die stalen kroon na dat alu debacle. Dat is gewoon niet normaal. De hele helft geplooid, 4 van de armen naar de omtrek zelfs gebroken. Staal is taai - een relatief hoge elasticiteit - het plooit eerder dan het breekt. Waarom de alu kroon, in dezelfde mechanische setup, niet in stukken brak (alu is eerder bros dan taai) lang voor de tanden zo gesleten raakten, is me duister. Ofwel hebben de tanden de krachten gecompenseerd via extreem slijten.
Er moet iets fout gedaan zijn bij de productie van die stalen kroon, misschien zijn er spanningen achtergebleven in het metaal / foute warmtebehandelingen of zo.

Er is iets op de foto van de voorste kroon / de crankarmen dat me vreemd lijkt: dit is een interne versnelling, de ketting heeft dus maar 2 kronen, en moet dus niet verlegd worden naar andere.
En toch ziet die kroon eruit alsof de tanden sterk verschillende vormen hebben, wat is bij externe versnellingen / cassettes, om het schakelen (de ketting loslaten/aangrijpen) mogelijk te maken.
Ofwel is die voorste kroon / "kettingblad" ook sterk gesleten. Maar slijtage vooraan hangt samen met de positie van de crankarmen (duw momenten), dus op de rechtse crankarm basis heb je dan een reeks sterker gesleten tanden, en op de 180° verdraaide positie eveneens, van de linkse crankarm dan.
Uw foto toont dan echter sequenties van sterk gesleten tand / quasi nieuwe tand / sterk gesleten tand, zie de tanden parallel aan het opdruk tekstdeel "Snaggleto". Aan de S en de o zijn de tanden quasi ongesleten, die aan de 2de g heeft een top die maar de helft zo lang meer is. Erg raar. Of, het schakelen van de Pinion moet er voor iets tussen zitten.
Het probleem met de kettingbladen is opgelost door het monteren van een spider en 2 snaggletooth bladen. Gaan perfect tot 5000km mee zonder problemen.
Intussen is de pinion terug (opnieuw alle lagers vervangen) en schakelt weer prima. Enkel maakt hij nu meteen van de start een tikkend lawaai. Ik vermoed dat ik dus heel binnenkort weer een olielek zal ontdekken...
Nova
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 18 jul 2017 11:16

Re: pinion

Bericht door Nova »

Monteren van een spider en 2 "snaggletooth" bladen lost het probleem op.
Enige uitleg hoe dat komt, tov wat er voordien op zat?
Wat maakte dat de eerdere bladen op dergelijke wijze verplooid raakten?
Gebruikersavatar
NielsVV
Mountainbiker
Berichten: 179
Lid geworden op: ma 04 aug 2008 07:10
Rijdt met: Nicolai Helius TB'Pinion

Re: pinion

Bericht door NielsVV »

Dit topic eens van onder het stof halen.... :-"

Ik rij al sinds 2014 met Pinion met ketting en wil niets anders meer. Is nog geen sleutel aan mijn fiets geweest. Nu ben ik aan het rond kijken voor een nieuwe mtb, maar deze keer een hardtail (huidige is een fs). Deze keer zou ik één willen met een belt aandrijving. Indertijd van mijn fs bestond er nog geen system om een riem op een fs te krijgen.

Nu vraag ik mij af ofdat een belt echt zo onderhouds vrij is als men beweert bij het mtb'en. Dus na een vettige rit, enkel je bike eens afspuiten en that's it? Ik kan me voorstellen dat onder vettige omstandigheden of losliggende bladeren tussen je aandrijving je belt gaat ontsporen? Hoe makkelijk/moeilijk is het om je achterwiel eruit te halen?

De fiets die ik overweeg is een Pilot met een P1.12 aandrijving.
Plaats reactie