Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door Free_ltd »

Moest ge toch twijfelen, ik heb gisteren een 820 bundle besteld bij wiggle voor €269 O:)
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door RigolleM »

beaver82 schreef:Hier ook voor een nieuwe gps aan het zien en ik was er redelijk zeker van dat het de bolt zou worden... ware het niet dat ik ergens gelezen heb dat deze voor offroad gebruik niet zo geschikt is. Iemand daar al ervaring mee?
Met niet geschikt bedoel je wellicht dat er geen offroad (topo) kaarten op het toestel staan. Er staan OSM kaarten op het toestel en daar vind je ook offroad paden op. Moet je maar eens gaan zien op de OpenStreetMap website en in uw buurt kijken of de offroad paden te zien zijn. Indien ja, zullen ze ook te zien zijn op de Elemnt.
beaver82
Mountainbiker
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 18 nov 2012 16:26
Rijdt met: 2015 Trek Superfly8

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door beaver82 »

RigolleM schreef:
beaver82 schreef:Hier ook voor een nieuwe gps aan het zien en ik was er redelijk zeker van dat het de bolt zou worden... ware het niet dat ik ergens gelezen heb dat deze voor offroad gebruik niet zo geschikt is. Iemand daar al ervaring mee?
Met niet geschikt bedoel je wellicht dat er geen offroad (topo) kaarten op het toestel staan. Er staan OSM kaarten op het toestel en daar vind je ook offroad paden op. Moet je maar eens gaan zien op de OpenStreetMap website en in uw buurt kijken of de offroad paden te zien zijn. Indien ja, zullen ze ook te zien zijn op de Elemnt.

De meeste off-road paden staan er idd wel op zo te zien, maar ik doelde ook op het feit dat de gps- ontvangst niet zo super zo zijn onder een bladerdek.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door RigolleM »

beaver82 schreef:
RigolleM schreef:
beaver82 schreef:Hier ook voor een nieuwe gps aan het zien en ik was er redelijk zeker van dat het de bolt zou worden... ware het niet dat ik ergens gelezen heb dat deze voor offroad gebruik niet zo geschikt is. Iemand daar al ervaring mee?
Met niet geschikt bedoel je wellicht dat er geen offroad (topo) kaarten op het toestel staan. Er staan OSM kaarten op het toestel en daar vind je ook offroad paden op. Moet je maar eens gaan zien op de OpenStreetMap website en in uw buurt kijken of de offroad paden te zien zijn. Indien ja, zullen ze ook te zien zijn op de Elemnt.

De meeste off-road paden staan er idd wel op zo te zien, maar ik doelde ook op het feit dat de gps- ontvangst niet zo super zo zijn onder een bladerdek.
En denk je dat die beter is bij Garmin?
beaver82
Mountainbiker
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 18 nov 2012 16:26
Rijdt met: 2015 Trek Superfly8

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door beaver82 »

Weet ik niet, maar Garmin heeft wel glonass i.t.t. Wahoo. Zou dus op zijn minst wel juister/sneller moeten zijn...
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door RigolleM »

beaver82 schreef:Weet ik niet, maar Garmin heeft wel glonass i.t.t. Wahoo. Zou dus op zijn minst wel juister/sneller moeten zijn...
Ik heb jaren met Garmin en zonder Glonass gereden in bossen en dit lukte ook...
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door _anonymus_ »

Toch een kleine kanttekening hierbij.
Intussen nog steeds een zeer tevreden Elemnt Bolt-gebruiker, maar er is wel iets te zeggen over die gps-ontvangst.
De meningen zijn wat verdeeld onder gebruikers: de ene heeft geen last van signaalverlies in de bossen, de andere wel.

Ikzelf registreer mijn ritten zowel met mijn Wahoo Elemnt Bolt als met mijn Garmin Forerunner-horloge.
Voor de volledigheid: in de Forerunner heb ik Glonass enkel aan staan in mijn 'hardlopen'-activiteitsprofiel, niet in het 'fietsen'-activiteitsprofiel. Beide toestellen worden bij fietsen dus zonder Glonass gebruikt.

Nu merk ik bij fietsen op de weg dat beide toestellen op het einde van de rit soms lichtjes verschillende afstanden aangeven. Over het algemeen heb ik volgens de Forerunner enkele honderden meters meer afgelegd dan volgens de Elemnt, na een ritje van gemiddeld 70 à 80 km.

Bij mountainbiken in dicht bebost gebied met veel hoogtemeters worden die verschillen groter.
Ik heb één MTB-rit gehad waar ik echt heb gemerkt dat de gps-ontvangst was weg gevallen omdat de gps mijn snelheid niet meer aangaf. Maar ik heb ook al ritten gereden waar ik nooit zoiets heb opgemerkt tijdens het rijden, maar waar er achteraf toch een redelijk verschil in afgelegde afstand was tussen de twee toestellen.

Enkele voorbeelden:
Elemnt: 59.6 km : https://www.strava.com/activities/1154201214" onclick="window.open(this.href);return false;
Forerunner: 61,02 km: https://connect.garmin.com/modern/activity/1944699109" onclick="window.open(this.href);return false;

Elemnt 48,8 km: https://www.strava.com/activities/1149653367" onclick="window.open(this.href);return false;
Forerunner: 50,32 km https://connect.garmin.com/modern/activity/1935737531" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door kevx »

Vandaag voor de 1e keer men Wahoo Elemnt Bolt getest.

Heb een paar jaar geleden even een edge800 gehad die ik trug verkocht heb omdat ik em nie gewoon geraakte.

Wat direkt opvalt is het gebruiksgemak van de Wahoo. Verbinden met smartphone en alles is direkt duidelijk. Alles werkt ook meteen van de 1e keer. Sensors verbinden, routes laden is echt een piece of cake...

Zwart wit scherm is duidelijk en knoppen zijn gewoon zoveel beter dan een touchscreen.
Samenwerking, route instellen met je smartphone is ook een groot pluspunt.

Imo is dit de perfecte bike computer gps...
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door Free_ltd »

Just zien dat uw instellingen goe staan, want maat van mij had bij zijn eerste rit al een platte batterij van de iPhone daar de wahoo hem leeg getrokken had.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door kevx »

Free_ltd schreef:Just zien dat uw instellingen goe staan, want maat van mij had bij zijn eerste rit al een platte batterij van de iPhone daar de wahoo hem leeg getrokken had.
Eens je de route geladen hebt of iets hebt verandert aan de instellingen ofzo dan heb je uw gsm niet meer nodig...
Plaats reactie