Verzuurde benen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Jdw77
Mountainbiker
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 sep 2016 17:40
Rijdt met: Specialized camber

Re: Verzuurde benen

Bericht door Jdw77 »

kevx schreef:
Jdw77 schreef:
kevx schreef:Trainen op korte krachtige inspanningen...
Hoe pak je dit best aan?
Sprintjes trekken, regelmatig een brug bij de trainingen...
Maar ik zou in uw geval als het mogelijk is door de week wat proberen te fietsen ipv 1 toertocht int weekend. Da gaat al verschil maken denk ik.
Ga investeren in een set rollen. Voorstel wat het best lijkt qua "trainingsplan"?
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Verzuurde benen

Bericht door Mister No Chaïn »

Op Zwift heb je een 12-week winterplan https://whatsonzwift.com/workouts/12wk- ... n-advanced
Op Trainerroad werken ze met een Base, Build en Speciality fase. Bij die laatste kan je dan kiezen voor trainingen echt gericht op XC.

Je moet ook zien wat je leuk vind. Vorige winter heb ik een tijd zo'n schema gevolgd van Trainerroad, ik voelde wel dat ik progressie maakte maar na verloop van tijd werd het een sleur. Deze winter ga ik zelf specifieke trainingen afwisselen met groepsritten en races op Zwift. Goed trainen is 1 ding, er plezier in hebben een 2e. Ik probeer beide zo goed mogelijk te combineren :-)

Mijn verzuurde benen zijn met de tijd weggetrokken, heeft toch een maand geduurd. Ik blijf het vreemd vinden!
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Verzuurde benen

Bericht door kevx »

Daar moete pas karakter voor hebben, op rollen rijde:) Ook een tijdje geprobeert maar da duurde nie lang. Daar had ik totaal geen plezier aan. Geen 10 x gebruikt denk.

Als je nog nooit op de rollen gereden hebt, miss beter eens testen bij iemand als je die mogelijkheid hebt vooraleer je er geld aan uitgeeft.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Verzuurde benen

Bericht door Free_ltd »

kevx schreef:Daar moete pas karakter voor hebben, op rollen rijde:) Ook een tijdje geprobeert maar da duurde nie lang. Daar had ik totaal geen plezier aan. Geen 10 x gebruikt denk.

Als je nog nooit op de rollen gereden hebt, miss beter eens testen bij iemand als je die mogelijkheid hebt vooraleer je er geld aan uitgeeft.

Ik heb me een tijdje geleden een occasie i-Vortex gekocht. Vooral om,in de winter te kunne rijden door de week en voor de vrouw die in de zomer begonnen is met racefiets en in de winter compleet stil ligt.

Ik probeer toch 2 x per week een uirtje erop te rijden, maar da is ook maximum voorlopig. Vind er eerlijk gezegd ook geen reet aan, maar heb geen ander alternatief. Doe elke zondag een TT, maar door de week is het nu donker als ik van het werk thuis kom.

Maar hetgeen ge zegt hoor ik bij enorm veel mensen.
Gebruikersavatar
kovan
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: za 24 sep 2011 20:44
Rijdt met: ene mee eps, en ene mee kees

Re: Verzuurde benen

Bericht door kovan »

Een goeie fietsverlichting is stukken goedkoper dan goeie rollen denk ik.
Ik vind het persoonlijk zalig een avondtoerke te doen in de winter.

Free_ltd schreef:maar door de week is het nu donker als ik van het werk thuis kom.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Verzuurde benen

Bericht door Mister No Chaïn »

kovan schreef:Een goeie fietsverlichting is stukken goedkoper dan goeie rollen denk ik.
Ik vind het persoonlijk zalig een avondtoerke te doen in de winter.
Het hangt er ook van af hoeveel je wil rijden, met goed licht zal je wel 2 droge avonden per week vinden om te rijden, dat is een feit.
Alleen moet je dan wel net die 2 avonden vrij hebben om te rijden, of je moet er alles naar plannen. Wat ik het handigste vind aan de rollen is dat als ik plan om te rijden dat ik kan rijden, bij goed weer uiteraard buiten en bij minder weer binnen. Vandaag is een schoolvoorbeeld van een dag waarop ik anders niet zou rijden.

Er zullen zeker mensen zijn die het maar niks vinden maar als je het vraagt aan mensen die al enkele maanden op Zwift zitten dan zul je er maar weinig vinden die er mee gaan stoppen.
Op een dure smarttrainer rijden is ook wel een heel verschil tov een trainer die niet verbind met Zwift of andere soorten software. Op een 16kg zware mtb rijden is ook minder fun dan op een high-end fully van 10kg.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Verzuurde benen

Bericht door BertG »

Vroeger vond ik rollen voor MTB ook maar onnozel eerlijk gezegd maar na veel wikken en wegen heb ik nu sinds een jaar een degelijke 'smarttrainer' (Wahoo kickr) in combo met Zwift en kan er geen enkel slecht woord van zeggen.
Is verre van saai, leuk zelfs, je kan zeer gericht trainen als je wil en ik kan nu ook in de wintermaanden mijn conditie veel beter op peil houden dan vroeger. Kostte wel wat geld ja, dat wel, maar een goede trainer verliest niet zo snel zijn waarde.

Elk uur dat ik dat ding gebruik is een uur training die ik anders niet zou hebben want ik ga niet fietsen in het donker of bij regenweer. Vroeger fietste ik wel eens in het donker maar ik heb uiteindelijk besloten dat ik toch nog wat jong ben om te sterven O:) . Als het weer en mijn werk etc. het toelaat fiets ik natuurlijk wel buiten.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Verzuurde benen

Bericht door chrisper »

BertG schreef:Vroeger vond ik rollen voor MTB ook maar onnozel eerlijk gezegd maar na veel wikken en wegen heb ik nu sinds een jaar een degelijke 'smarttrainer' (Wahoo kickr) in combo met Zwift en kan er geen enkel slecht woord van zeggen.
Is verre van saai, leuk zelfs, je kan zeer gericht trainen als je wil en ik kan nu ook in de wintermaanden mijn conditie veel beter op peil houden dan vroeger. Kostte wel wat geld ja, dat wel, maar een goede trainer verliest niet zo snel zijn waarde.

Elk uur dat ik dat ding gebruik is een uur training die ik anders niet zou hebben want ik ga niet fietsen in het donker of bij regenweer. Vroeger fietste ik wel eens in het donker maar ik heb uiteindelijk besloten dat ik toch nog wat jong ben om te sterven O:) . Als het weer en mijn werk etc. het toelaat fiets ik natuurlijk wel buiten.
idem hier
ook de wahoo kickr aangeschaft, vorig jaar en nog geen seconde spijt
ok ja, t was een investering
maar nu rijd ik toch minstens 3x in de week, vroeger was het of te nat of te donker en dan reed ik in de winter soms eens een week of zo niks
vroeger een tacx vortex gehad, maar door dat de band soms doorslipte op de rollen bij hoog vermogen was de goesting ook vlug over
nu rol ik met veel meer plezier
en trainings schema's zijn ook simpel, en helpen me wel
eerst een ftp testje, en aan de hand hiervan word de zwaarte van het schema bepaald, echt leuk
enkel nog een tv ontbreek ik (niet echt makkelijk om tv in tuinhuis te zetten)
het is maar wat je erin wil investeren, en wat je zelf leuk vind he
Jdw77
Mountainbiker
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 sep 2016 17:40
Rijdt met: Specialized camber

Re: Verzuurde benen

Bericht door Jdw77 »

Gisteren voor de eerste keer op de rollen gereden, icm met een film op de laptop viel dat wel nog mee :-D

Hoe rij ik het best als ik van mijn 'verzuurde benen syndroom' wil afgeraken?

Lang en op lage weerstand, kort en op grote weerstand, of met intervals?
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Verzuurde benen

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="Jdw77"][quote="Sunn Xtreme"][quote="Jdw77"]Heb reeds een magnesium kuur gedaan van 30 dagen.

Nu ben ik Vitamine Q10 voorgeschreven van de dokter.

Dit nu eens 30dagen proberen en hopen dat het betert.

Verder eet ik niet bepaald gezond maar dat dit de oorzaak van mijn probleem kan zijn, kan ik moeilijk geloven.


Bij mij is het er direct, rechtstaan bij de eerste klim of versnelling van de groep en kheb het zitten. Brandende bovenbenen (verzuring)
ook bij gewoon den trap opvliegen (tjaktjaktjak naar boven) heb ik er van alsk bovenkom. Tis te belachelijk voor woorden!

Begin een beetje radeloos te worden ](*,)[/quote]


en
"Doe niets extreem, elke zondag een TT van een goeie 30-40km in het algemeen. Soms eens tijdens de week een klein ritje van 25km tussendoor.

Verder heb ik een "bezige" job (20.000+ stappen per dag)

Hoop dat dit beetje een beeld schept van mijn bezigheden."


dit spreekt al voor zich.... veel te weinig conditie.
neem daarbovenop eventuele lage of te lage waarden van bepaalde bloedwaarden, en gebrek aan ATP in de spieren, en dan heb je het zeker zitten elke keer je een trap oploopt.

denk dat het in de eerste plaats verstandig is een BLOEDANALYSE VOOR SPORTERS aan te vragen...
waarom voor sporters ? omdat die een stuk kompleter zijn.

tevens word er te vaak naar magnesium verwezen, maar magnesium heeft niet zoveel te maken met verzuurde benen, wel met krampen (Vit D speelt daarin een nog grotere rol) maw : dit alleen gaat u niet helpen.[/quote]

[quote="Jdw77"]Ziezo..

De bloedresultaten zijn binnen, resultaat;

Alles perfect :o

Zowel ijzer, als rode bloedvaten, als de witte, als de cholesterol..

Ik begrijp er helemaal niets meer van.

Ondertussen heb ik nog altijd brandende, verzuurde benen als ik nog maar de trap naar boven loop (echt wel lopen dan)

Iemand nog denkpistes?[/quote]

Had reeds een uitgebreide bloedanalyse laten doen, vandaar dat ik nu Vitamine Q10 neem (maar momenteel nog geen verbetering ondervonden)

Dus de bloedwaarden schijnen goed te zijn.


Zou het dan enkel te wijten zijn aan gebrek aan conditie?
Kan toch niet?

Dan zou den helft van Belgie hetzelfde probleem hebben :-D


Wat is de Atp waar je van sprak? En wat denk je dat ik concreet best zou doen om mijn probleem aan te pakken (de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik wel geen gezonde eter ben, misschien dat ook aanpassen?)[/quote]



eerst en vooral :
Q10 is GEEN vitamine !!!! het is een essentieel enzyme, gebruikt door het lichaam voor zowat elke toepassing en tevens ook een actief werkend anti oxidant.
maar het gebruiken als een vitamine om tekorten van mineralen op te vangen is dus een totaal fout gegeven.
Plaats reactie