BeMC La Roche 2018

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Gebruikersavatar
poeperman
Mountainbiker
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 jan 2014 17:19

BeMC La Roche 2018

Bericht door poeperman »

Ik zie dat er nog geen topic aangemaakt is voor volgend jaar...

Wie gaat er allemaal mee? Hoe bereiden jullie zich voor? Wanneer starten de specifieke voorbereidingen?

Ik doe alleszins voor de eerste keer mee en ben erg benieuwd. Dit jaar heb ik een 2800-tal kilometer in de benen, en ik verwacht dat ik het aantal zal moeten opkrikken om mee te kunnen doen.

Ervaringsdeskundigen?
Larwing&
Mountainbiker
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 13 jan 2008 16:44
Rijdt met: Canyon Exceed CF-SLX , Olympia CSL-X2 ,Qube Reaction E Cr 2010

Re: BeMC La Roche 2018

Bericht door Larwing& »

Dat aantal zal je zeker moeten opkrikken :-)!Voor m'n eigen doe ik heel de winter vooral lange duurritten..Es februari begin ik specifiek met de klimtrainingen in te steken..Wordt nu m'n 5de deelname en altijd ruimschoots binnen de tijd toegekomen ..
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: BeMC La Roche 2018

Bericht door spaghetti_2 »

Je moet toch echt wel ritten van 5-6 h aankunnen (en dan ben je al bij de betere renners als je die tijden rijdt). Ik zou dus zeker heel de winter blijven doorrijden zodat je in januari - februari al een goede basisconditie hebt. Dan kan je in maart - april - mei je uithouding nog uitbouwen tot ritten van +6h en heb je een zeer goede start om in april en mei al enkele goede ardennen ritten te rijden. De echte zware ardennen marathons beginnen pas met de BeMC, maar de Hallonniene is alvast een goed voorproefje.
Gebruikersavatar
poeperman
Mountainbiker
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 jan 2014 17:19

Re: BeMC La Roche 2018

Bericht door poeperman »

Ik ben nu als volgt bezig de afgelopen weken:

Dinsdag: 1 van de 5 specifieke 'Workouts' van een uur (of iets meer) die ik gemaakt heb op mijn Garmin op de Tacx
- Strength (lage cadans houden in blokken van 10 min afgewisseld met 10m medium)
- Treshold (3x 10min ondergrens z4 afgewisseld met 10m z2)
- Sweetspot (10x 4min bovengrens z3 + 15 seconden voluit knallen)
- Vo2 max (5x 3min zone 5 afgewisseld met 7 min z2)
- Cadans (12x 1min 90 rpm afgewisseld met 1min 120 rpm)

Woensdag: hertselritje op de Tacx - puur op hartslag, niet boven z2

vrijdag: de volgende workout beschreven op dinsdag)
zaterdag: herstelritje op de Tacx - puur op hartslag, niet boven z2

Zondag: TT in de buurt - voorgenomen om vanaf nu steeds de langste afstand te kiezen. Dit weekend staat Geraaardsbergen (50km - 800hm op de planning)

Dus summary:

dag 1: workout 1u interval
dag 2: herstelrit 1u steady
dag 3: rust
dag 4: workout 1u interval
dag 5: herstelrit 1u steady
dag 6: TT 3a4u interval
dag 7: rust

Ik neem aan dat de LSD trainingen ontbreken om voldoende basis te hebben?
Larwing&
Mountainbiker
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 13 jan 2008 16:44
Rijdt met: Canyon Exceed CF-SLX , Olympia CSL-X2 ,Qube Reaction E Cr 2010

Re: BeMC La Roche 2018

Bericht door Larwing& »

Ik zou idd nu nie te veel interval doen hoor ...?9941@ fixeren op lsd ritjes of combi z1-z2 lange duur.Zeker in het week end ...want die basis heb je echt wel nodig dan .
bert9
Mountainbiker
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 15 sep 2008 17:08
Rijdt met: Cube ltd race

Re: BeMC La Roche 2018

Bericht door bert9 »

Ook ik zal voor de eerste keer deelnemen. :-D

Ik ben wel eens benieuwd wat jullie met "lange" duurtrainingen bedoelen. Hoe lang bedoelen jullie dan?

Want in de winter (wanneer het s avonds donker is) is het toch moeilijk om s avonds nog even 3 uurs of langer te gaan trainen?

Hoe ziet er bij jullie bijvoorbeeld een doordeweekse trainingsweek uit (tot bijvoorbeeld februari/maart)?
BikerCM29
Mountainbiker
Berichten: 63
Lid geworden op: za 26 aug 2017 16:27

Re: BeMC La Roche 2018

Bericht door BikerCM29 »

@poeperman
Sowieso. Zelf nog nooit de BeMC gereden, maar ik kan je zo ook al vertellen dat dat (veel) te weinig is... Als dat qua trainingstijd je maximum is, vervang je die 2 'herstelritjes' van een uur al beter door 1 rustige duurtraining van 2 uur.
Tiry
Mountainbiker
Berichten: 129
Lid geworden op: vr 10 dec 2010 21:45
Rijdt met: Cube-Brent-cannondale

Re: BeMC La Roche 2018

Bericht door Tiry »

als je nu van 0 begint
zou ik minimaal 2 dagen in de week opbouwen lsd training doen...

ca 125 - 135 harslagen (denk zoiets wel gemiddeld?)
nu ongeveer ca 1h30 - 1h45...
en zo bouw je op tot enkele uren..
tijdens de duurtrainingen mag je gerust eens een sprintje trekken om de benen "wakker" ter maken!

als je toertochtjes doet, probeer je wat in te houden.
je bent al snel aan het rijden aan een te hoog tempo! en al zeker de drang om mee te gaan aan personen die je inhalen en je weet dat jij sneller bent...

die intervaltrainingen mag je gerust doen maar vooral vanaf februari!

na 3 deelnames wou ik niet meer mee doen omdat ik het wat gezien had...
vooral die startprocedure is zo hatelijk!

maar mij toch laten overhalen... dus weer van de partij :lol:

alvast succes!
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: BeMC La Roche 2018

Bericht door spaghetti_2 »

Gebruik je weekends voor lange duurtrainingen, in de week kan je dan (op de rollen) een kortere maar intensievere training doen (focus op kwaliteit ipv intensiteit). Gezien het een eerste deelname is en je wat onzeker bent over je trainingen, vermoed ik dat het je doelstelling is om uit te rijden binnen tijd, en niet om per se een goede klassering te rijden. Dit maakt het eenvoudiger om aan te voelen hoe ver je staat, je kan dit tijdens je duurtrainingen doen. Het is sowieso aangeraden om heel de winter te blijven doortrainen. Als je regelmatig nog eens een rit van 3-4h rijdt in de winter, dan vertrek je al met een goede basisconditie in feb-maart en dan heb je nog 2-3 maand om dit op te drijven naar ritten van 6-7h.
Gebruikersavatar
poeperman
Mountainbiker
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 jan 2014 17:19

Re: BeMC La Roche 2018

Bericht door poeperman »

Bedankt alleszins al... Doelstelling is inderdaad gewoon uitrijden.

Ik heb mij vorige week een abonnementje op Zwift genomen en deze ochtend de eerste training van het 12 weken winterprogramma afgerond.

Het is dan ook geen verrassing dat het redelijk goed overeen komt met hetgeen jullie zeggen: Het was gewoon 1u50 aan een lage hartslag (bij mij aan 145w) rijden, geen pieken of dalen. Gewoon tijd spenderen.

Morgen rust, overmorgen 2u20... Gelukkig bestaan er series :D
Plaats reactie