Moeilijke zoektocht

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
hitchhikerzguide
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: di 08 aug 2017 09:21

Moeilijke zoektocht

Bericht door hitchhikerzguide »

Ik ben al even op zoek naar een geschikte nieuwe mtb. Er zijn 2 aspecten die ervoor zorgen dat mijn huidig bereik te groot is en anderzijds weet ik niet of ik juist aan het zoeken ben.

Ten eerste ben ik groot, 1m99,5 om precies te zijn. Dus zullen er qua geo al veel fietsen afvallen, of net anderen bijkomen die ik nog niet ken.

Ten 2de,ik geraak er niet uit over wat ik graag rij of kan rijden. Mensen zeggen dat ik me moet oriënteren op welke tochten ik het meeste maak. Dat zouden dan XC toertochten/lokale routes moeten zijn. En als ik niet wist wat er allemaal beschikbaar was, zou ik waarschijnlijk gewoon een 29er XC hardtail kopen. Maar ik interesseer me ook in het trail/am/enduro gebeuren. De Ardennen zijn redelijk dichtbij, mijnterrils, heb de mogelijkheid om vaak naar de Vogezen af te zakken. Dus als ik mijn hersenen zou volgen, zou ik kopen wat het meest aansluit bij de meeste ritten, een XC 29er hardtail. Maar het andere stemmetje in mijn hoofd trekt me meer naar de andere zijde, trail/enduro gebeuren, hoewel ik hiervoor steeds op verplaatsing moet gaan en hier niet altijd tijd voor heb. Heb er ook geen ervaring mee. Maar ik rij graag bergaf op flowy tracks.Budget is ook een moeilijke, is afhankelijk van mijn uiteindelijke eindkeuze en welke richting ik ga, en ik kan moeilijk beslissen. Als ik zou moeten opsplitsen is het 80 procent lokale ritten (Haspengouw), 15 procent Ardennen en 5 procent Vogezen. Keuzes zijn allemaal Alu's, dat staat al vast.

Trail/AM hardtail:

Orbea Loki

Norco Fluid

Norco Torrent

Commencal Meta AM HT

Kona Honzo

Cube Reaction TM


Fully:
Commencal Meta Trail V4.2

Commencal Meta AM V4.2

Orbea Occam TR

Canyon Neuron

Canyon Spectral (wanneer 2018?)

YT Jeffsy

XC:
Trek Procaliber 6/8

Orbea Alma H10/H20

Canyon Grand Canyon AL SLX 8.0/9.0
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Moeilijke zoektocht

Bericht door janssis werner »

Hallo. Dit kan ik begrijpen dat het moeilijk is in uw keuze. Ben ook van haspengouw en rij met de canyon nerve, de vorige naam. Daar ben ik zeer tevreden over en volgens mij ne fiets waar ge veel plezier gaat mee hebben met dat wat je gaat doen. Dit is gooi en speel fiets waar je ook nog snel kunt mee zijn . De spectra is iets meer voor het ruigere terrein en zal niet zo snel zijn. De xc modellen zijn ook leuk maar dit is meer voor snelheid en vlammen en deze sturen is minder kort. De bovenste zoals de koma zijn fietsen waar je eindeloos mee kunt spelen maar zijn iets minder comfortabel voor langere ritten. Als je daar meer uitleg over zou willen leg uw oor dan eens te luisteren bij de new bikers 8000 van gingelom. Deze vindt je terug op Facebook. Plus als je de nerve eens wilt aanvoelen laat je maar iets weten staat voor de moment toch stil wegens ongeval met de wagen. Stuur dan maar pb.

Grtjs.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Moeilijke zoektocht

Bericht door KrisMaes76 »

kheb zowel de Nerve als de Spectral, de nerve (120mm 27.5) is mn marathonbike en de Spectral (150/140 27.5) mn funbike of voor moeilijker terrein.

De Nerve is sneller en weegt een kilo minder, maar met de spectral heb ik ook al marathons gereden (ksteek er dan wel wat sneller rollende banden op), heb er net de roc d'azur mee gereden en die bike klimt ook goed (ik iets minder :) )

Als je budget te beperkt is voor 2 bikes, dan zou ik eerder richting een lichte trailbike kijken en er een extra wielset bijkopen met XC banden erop, zo kan je snel wisselen naargelang de goesting en het terrein waar je gaat rijden.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Moeilijke zoektocht

Bericht door janssis werner »

Dit is nu achterhaald. Nu kun je bij de neuron niet meer kiezen in de wielmaat. Als wij onze gekocht hebben was de raad van hun zelf ga je veel naar de Ardennen en zware parcours rijden neem dan de 27,5 en anders de 29er . Maar de studie heeft aangegeven dat dit niet klopt en het van de grote van de persoon afhangt. Dus als je 75% gewoon rijdt toch beter af bent met de neuron voor alles wat hij voorstelde. Maar kan beter eens horen bij de new bikers 8000 die mannen rijden op deze manier en nog veel extremer.

Grtjs.
ianaprilia
Mountainbiker
Berichten: 402
Lid geworden op: do 04 aug 2005 15:33
Rijdt met: Cannondale Scalpel Team replica

Re: Moeilijke zoektocht

Bericht door ianaprilia »

Ik zit met hetzelfde dilemma, maar gaandeweg gaan we met de New Bikers inderdaad uitdagender parkoers uitzoeken en rij ik bijna geen echte streek toertochten meer, dus ligt bij mij de nadruk meer op fun trail rijden en minder op het XC gedoe.
Had 2 verschillende fietsen, maar komt er op neer dat de echte XC ondertussen de deur uit is en dat ik nu nog een, relatief lichte trail fiets ( light Enduro ) heb, die ik voor alles gebruik, als ik dan in een TT es een afdalingske neem met die fiets, dan krijg ik meestal wel de commentaar dat het "vlot" naar beneden ging ;)
Berg op is zo n fiets iets zwaarder, maar ik ben zelf geen lichtgewicht en op het vlak offroad tijdrijden doe ik ook al niet, dat weegt in mijn ogen allemaal niet op tegen het plezier op de trail en bergaf met zo n fiets...

hier nog eentje om jouw keuze moeilijker te maken:
https://www.propain-bikes.com/TyeeAM#variants
Ik heb me daar zelf de carbon versie van gekocht, uiterst tevreden van, vlotte service en communicatie en je kan kiezen voor een standaard configuratie of de fiets op vele punten naar jouw smaak te personaliseren...
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Moeilijke zoektocht

Bericht door KrisMaes76 »

janssis werner schreef:Maar de studie heeft aangegeven dat dit niet klopt en het van de grote van de persoon afhangt. Dus als je 75% gewoon rijdt toch beter af bent met de neuron voor alles wat hij voorstelde.
Ik kies zelf wel of ik graag met 27.5 of 29 rij, dat moet iemand anders voor mij niet bestuderen :wink:
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Moeilijke zoektocht

Bericht door janssis werner »

Dat zeg ik toch niet dit staat op hun site te lezen bij de neuron. In onze tijd toen wij samen de keuze hebben gemaakt jij voor de 27,5 en ik voor de 29. Daar hebben we beide geen spijt van. Plus dat jij nu de twee hebt in 27,5 dat zal voor u het beste zijn kwa gevoel en fiets plezier. Alleen nu is het anders en tijden en mening veranderen nu eenmaal.

Wij rijden nu veel locale ritten of met de GPS op verplaatsing. Dit is veel fijner en Nijs hoeft en alles mag. Dit komt al dichter bij de collega's van de new bikers. Alleen kunnen wij daar nog maar van dromen. Als ik de foto's of filmpjes zie dan is dat top. Alleen bij ons is soms moeilijk om dat kleine groepje op een lijn te krijgen.

Grtjs.
hitchhikerzguide
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: di 08 aug 2017 09:21

Re: Moeilijke zoektocht

Bericht door hitchhikerzguide »

Alvast bedankt voor de reacties, ik ben zelf ook van Gingelom.

Ik weet dat een perfecte fiets voor alle situaties niet bestaat, begrijp me niet verkeerd. Ik wil gewoon de best mogelijke keuze maken voor hetgeen ik rij/wil gaan rijden. Ik ben meer een diesel en geen hardrijder/tijdrijder. Ik zoek meer fun en comfort, vandaar dat ik meer trail/AM gericht wil zoeken.

Ter vergelijking, ik rij nu op een alu Cube 26inch hardtail (22 inch frame maat), heb nooit een goede positie kunnen vinden op de fiets. Hij is namelijk te klein en te kort. Op steile hellingen sla ik gemakkelijker achterover door verkeerd en te hoog zwaartepunt. Voorvering is een basis fork die niet veert wanneer hij moet veren, niets filtert en dus zijn werk niet doet, maar voor die prijs als instap fiets kon ik ook niets anders verwachten in die tijd. Ik heb nu terug de draad opgepikt en na jaren beseft dat dit eigenlijk de enige sport is die ik graag doe. Ik heb enkel budget voor 1 fiets, dus een breed bereik is noodzakelijk.

Maar wat voor mij belangrijker is, is dat ik een fiets vind die groot genoeg en comfortabel is voor mijn lengte. Velen onder jullie zitten met deze keuzes te "sukkelen": "ik ben 1mxx, moet ik dan een M of L kopen?". Bij mij is het eerder, ik heb een XL/XXL/23 inch nodig, welke merken bieden fietsen aan die voldoende groot zijn, er zijn XL's die meer naar L neigen, ik heb de indruk ook dat fietsen gemaakt worden op de gemiddelde lengte rond M-L en dat de XL's/XXL's hier en daar wat verlengd worden maar de geometrie toch op niets trekt, maten van verschillende merken verschillen ook nog eens onderling, en binnen het beperkte aanbod moet ik dan nog iets vinden in mijn prijsklasse wat mij aanstaat.

Dus even samengevat:
- juiste maat (1m99,5) en zitpositie zeer belangrijk
- brede inzetbaarheid
- basis moet goed zijn, goed frame
- neig meer naar trail dan XC
- verstand zegt koop een 29'er XC hardtail
- hart zegt koop een speelse fiets omdat je toch geen racer bent of records wilt breken maar fun hebben
- ik zoek een alu
- volgen jullie nog?
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Moeilijke zoektocht

Bericht door janssis werner »

Daarom steek u licht eens op bij de new bikers. Deze kunnen u zeker meer vertellen en dit zijn fijne gasten. Bij de neuron xl val je nog júist binnen de maat . Maar dat zou je toch eerst moeten zien. Dit is een dat de twee verbindt en dat is er niet bij de andere merken. Kunnen altijd eens afspreken dan leg ik u dat uit. Ben van mielen boven aalst. Als je echt naar de trail fietsen wil hoor daar maar eens.

Grtjs.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Moeilijke zoektocht

Bericht door janssis werner »

Als je wil leg u de verschillen eens aan de hand van mijne fiets en het verschil tussen het nieuw model. Plus ik ken er daar een paar waar ik u naartoe kan sturen voor wat meer uitleg. Kan hun namen hier toch niet plaatsen. Het is ook niet mijn bedoeling om u een canyon op te zadelen. Je ziet maar ik heb tijd zat.

Grtjs.
Plaats reactie