Ik ben al even op zoek naar een geschikte nieuwe mtb. Er zijn 2 aspecten die ervoor zorgen dat mijn huidig bereik te groot is en anderzijds weet ik niet of ik juist aan het zoeken ben.
Ten eerste ben ik groot, 1m99,5 om precies te zijn. Dus zullen er qua geo al veel fietsen afvallen, of net anderen bijkomen die ik nog niet ken.
Ten 2de,ik geraak er niet uit over wat ik graag rij of kan rijden. Mensen zeggen dat ik me moet oriënteren op welke tochten ik het meeste maak. Dat zouden dan XC toertochten/lokale routes moeten zijn. En als ik niet wist wat er allemaal beschikbaar was, zou ik waarschijnlijk gewoon een 29er XC hardtail kopen. Maar ik interesseer me ook in het trail/am/enduro gebeuren. De Ardennen zijn redelijk dichtbij, mijnterrils, heb de mogelijkheid om vaak naar de Vogezen af te zakken. Dus als ik mijn hersenen zou volgen, zou ik kopen wat het meest aansluit bij de meeste ritten, een XC 29er hardtail. Maar het andere stemmetje in mijn hoofd trekt me meer naar de andere zijde, trail/enduro gebeuren, hoewel ik hiervoor steeds op verplaatsing moet gaan en hier niet altijd tijd voor heb. Heb er ook geen ervaring mee. Maar ik rij graag bergaf op flowy tracks.Budget is ook een moeilijke, is afhankelijk van mijn uiteindelijke eindkeuze en welke richting ik ga, en ik kan moeilijk beslissen. Als ik zou moeten opsplitsen is het 80 procent lokale ritten (Haspengouw), 15 procent Ardennen en 5 procent Vogezen. Keuzes zijn allemaal Alu's, dat staat al vast.
Trail/AM hardtail:
Orbea Loki
Norco Fluid
Norco Torrent
Commencal Meta AM HT
Kona Honzo
Cube Reaction TM
Fully:
Commencal Meta Trail V4.2
Commencal Meta AM V4.2
Orbea Occam TR
Canyon Neuron