triglyceridenwaarde te hoog ? invloed op prestaties ?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Re: triglyceridenwaarde te hoog ? invloed op prestaties ?

Bericht door cyclon »

Sunn Xtreme schreef:statines uit medicijnen kunnen inderdaad een sterk negatieve invloed hebben... vooral spierzwakte (tijdelijk tot je ermee stopt) word in de praktijk naar voor gebracht, naast duizeligheid, vermoeidheid, en nog een resem andere klachten.

uit rode rijst zijn er zelden klachten...... bepaalde lobbyisten doen het wel af alsof de statines uit rode rijst gevaarlijk zijn maar dat is klinkklare onzin.
bovendien zijn ze in tegenstelling tot medicijnvorm - NIET SYNTHETISCH !!! wat dus zelden negatieve ervaringen geeft in de praktijk. (mits glutenintoleranties en lekkende darm problemen)
natuurlijk moet je niet gaan overdrijven met rode rijst (sommigen eten bijna dagelijks sommigen soms 2x per dag - 7-10 per week maw).

de verzuring etc die jij ervaarde zal wel met wat anders te maken hebben.
heb kan best zijn dat je een glutenintolerantie hebt en gekoppeld met andere voeding die week of dag, het effect gewoon een stuk groter ervaren word.
rode rijst is idd minder werkzaam, dus is het ook normaal dat er minder klachten over zijn, toch is mijn stellige indruk dat 'mijn benen' of 'de conditie' nu een stuk beter is dan een groot deel van vorig jaar (frustrerende situatie, hartslag raakte na een paar uur intensief rijden nauwelijks nog aan de 160) en het enige verschil is dat ik momenteel geen rode rijst meer neem (ik heb deze winter bij mijn weten niet meer op de fiets gezeten)

los daarvan, en voor wie het nog niet mocht weten: het hele cholesterol verhaal is naar alle waarschijnlijkheid wel degelijk zwaar opgeblazen omwille van de fortuinen die ermee verdiend worden (door de farmaceutische en medische sector),
het ware verhaal is bijna zeker een stuk complexer (en slechte cholesterol speelt er wellicht een andere rol in dan men ons wijsmaakt)

https://www.weforum.org/agenda/2017/05/ ... ign=buffer" onclick="window.open(this.href);return false;
In an article published in the British Journal of Sports Medicine (an affiliate of BMJ) on April 25, researchers from the UK and California reviewed all the existing studies about cholesterol and heart disease. Based on all the published literature, “the conceptual model of dietary saturated fat clogging a pipe is just plain wrong,” they write.

Cholesterol isn’t totally blameless in the world of heart disease. They do form little bubbles inside arteries “like pimples,” write the researchers, and often cause heart attacks when they burst.

But coronary artery disease is just that—a disease. It’s a result of constant inflammation. In all the studies they could find, lowering fat levels in diets failed to reduce heart attacks, strokes, or other kinds of heart disease. Although cholesterol from fats is bad, it’s been overly vilified.

What does work to prevent heart disease, though, is exercise. Walking 22 minutes a day (about 150 minutes per week) can help reduce heart disease, with a balanced diet that contains a combination of fruits, veggies, and fats from both plants and animals.

These two papers aren’t saying that high-fat diets are good for you, but fats—including the saturated ones—may not be as bad as was once thought. The reality is our perception of fats has probably been skewed by the results that have been reported, both in journals and the media.

The authors of the review don’t specifically say why there’s been a reporting bias around the risk of cholesterol, fats, and heart health. But they do make a point to say there’s “no business model or market” for promoting good diet and exercise.

The global market for statins, the drugs that lower LDL cholesterol, was $20.5 billion in 2011. The demand for statins is declining, especially because the American Heart Association recently put out guidelines (paywall) suggesting doctors prescribe them less. But they’re still expected to bring in $12.5 billion in 2018.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: triglyceridenwaarde te hoog ? invloed op prestaties ?

Bericht door Sunn Xtreme »

het zijn dan ook vooral de triglyceriden die een gevaar vormen, terwijl iedereen het heeft over cholesteriol - vaak geen onderscheid makend tussen HDL en LDL.
vooral de media en idd de medische PR in de pharmaindustrie bezondigen zich daar aan.
Die laatste groep weet echter veel beter.... maar de cholesterolpilletjes moeten rijkelijk vloeien, waar je vaker nog meer problemen door krijgt. bv Crestor is er eentje waar je diabetes type 2 van ontwikkelt in vrij korte tijd, en dat is nog het minste van alles.

[b]btw : je stelt dat je in de winter niet reed... dat is zowieso extra rust en mogelijk kan vorig jaar een tekort aan net het probleem zijn dat je op een bepaald moment je harslag niet goed omhoog ging. de rode rijst heeft daar geen invloed op, tenzij je sterk overdrijft.
dan moet je al een paar kilo per dag eten om de zogenaamde bijwerking van monocolines die erin zitten.
waarom denk je dat de pharmasector het gebruik van rode rijst en de extracten ervan zo fel op de korrel neemt ???? omdat het tegen hun kassa ingaat op termijn.
Het word helemaal belachelijk dat diezelfde bedrijven onder een dochterfirma, het extract wel uitbrengen tegen hoge cholesterol en triglyceriden. hoe geloofwaardig ben je dan nog ??
[/b]
nog een vb : sommige mensen eten veel tomaten, en hebben zelfs geen enkele bijwerking, integendeel, hun weerstand etc verbeterd zelfs.
toch hekelt dizelfde pharma industrie het vaak eten van tomaten......... en raden vooral pilletjes aan voor ziekten te voorkomen en te genezen
dit terwijl niemand erover spreekt dat een tomaat zogenaamd ziekte genezend is, maw ze trekken het kompleet uit de context om het in het boze hoekje te duwen om de "klant" trachten aan zich te binden.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: triglyceridenwaarde te hoog ? invloed op prestaties ?

Bericht door chrisper »

Sunn Xtreme schreef:best mogelijk dat de trygliceride analyse fout gebeurd is......(de mismatch die ik eerder aanhaalde)
laat het de komende onderzoeken verder mee controleren voor alle zekerheid... 600 was erg extreem en niet zonder gevaar bij diepe inspanningen.

wat het advies betreft..... altijd nuttig en ook voor je cholesterol bruikbaar.


oja... laat wel dat vat bier de dag ervoor achterwege..... :lol:

de trygliceride kan idd wel zo hoog zijn, ook in nuchtere toestand.
ik ben er jammer genoeg voorbeeld van geweest.
cholesterol 272, HDL-cholesterol amper 28, triglyseriden 643, ldl berekend = niet te berekenen door hoger waarden...
dit waren resultaten van bloedonderzoek 2 jaar geleden, die ik gewoon uit nieuwschierigheid eens liet uitvoeren
was me dit schrikken, had het niet zo erg verwacht
ik at heel ongezond (soms 4x per weer friet of pizza..., ik rookte....)
omdat bloedcontrole nuchter zo extreem was, toch een 2de laten uitvoeren, en waren +/- zelfde waarde
ook ijzer te kort.
toen het roer volledig omgedraaid, op alles extreem letten, leven als monnik, mentaal en fysiek echt niet gemakkelijk
regelmatig bloedcontroles enz
gewicht was toen 89kg voor 1m80, nu 12kg lichter en met goede gemiddelde bloedwaarden
let nu weer iets minder extreem op eten enz, maar ik pas wel op voor de extreme vettige dingen zoals frieten
maximum 1 keer per 2 maand
heb nu ook nog zwakke momenten dat ik zin heb in een goede friet of zo, maar hou mij eraan
ik wil niet meer door die heel moeilijke periode heen
en ik heb ook de indruk dat bij mij er makkelijk alles blijft aanplakken als ik niet wat oplet
ik ken mensen in mij omgeving, die alles mogen eten enz en die blijven graatmager
dus sinds dan volg ik met veel interesse alles over voedingswaarden enz....
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Re: triglyceridenwaarde te hoog ? invloed op prestaties ?

Bericht door cyclon »

dit is de eerste studie die suggereert of zelfs aantoont dat statines werken door het reduceren van inflammatie ipv het verlagen van de cholesterol, dat zou verklaren waarom veel mensen met normale cholesterol toch cardiovasculaire problemen kennen en waarom deze mensen ook voordeel halen uit het innemen van statins

vandaar trouwens dat sport en vis olie zo gezond zijn: ze hebben ook een negatief effect op inflammatie

https://www.nytimes.com/2017/08/27/scie ... study.html" onclick="window.open(this.href);return false;
“This is the first evidence we have that if you inhibit this inflammatory process without changing cholesterol at all, you’re getting a risk reduction,” said Dr. Paul M. Ridker, the first author of the study and director of the Center for Cardiovascular Disease Prevention at Brigham and Women’s Hospital in Boston.
de anti-inflammatoire drug die bij de test gebruikt werd (canakinumabis) is wel superduur (en verhoogt de kans op infecties), maar mss is methotrexate een alternatief (dat wordt nu onderzocht)

dit economist artikel over deze studie is veel interessanter en meer verhelderend:
(open deze url in een incognito venster):
https://www.economist.com/news/science- ... sease-isnt" onclick="window.open(this.href);return false;
It has been common knowledge for decades that one way to reduce someone’s risk of having a heart attack is to keep his cholesterol levels low. But that is only part of the story. About half of heart attacks happen to those who have what are considered normal levels of cholesterol. Trials show that even people who do not have high cholesterol levels benefit from being prescribed cheap, cholesterol-lowering statin drugs. Since another effect of these drugs is to reduce inflammation, the suspicion has been that this is where the protection is coming from. But the cholesterol-lowering properties of statins have made it impossible to isolate this effect.

The new study, co-ordinated by Paul Ridker of the Brigham and Women’s Hospital in Boston, could look at inflammation by itself because canakinumab reduces only that, and not cholesterol levels. Dr Ridker and his colleagues took 10,000 patients who had had heart attacks and who were receiving high doses of statins. They gave some of them quarterly injections of canakinumab in addition. Participants taking a 150mg dose of the stuff proved 15% less likely, over the four years the trial lasted, to suffer a further heart attack or a stroke than did those not so treated.


Nor need such approaches be pharmaceutical. For many years, epidemiology has shown an association between consumption of oily fish and a lower risk of coronary-artery disease and strokes. A probable cause is the anti-inflammatory effect of fish oil, which is predominantly a type known as omega-3, because of a feature of its molecular structure. Indeed, an Italian study published in 2002 showed that one gram a day of supplementary omega-3 oil reduced death from cardiovascular disease by 30% in those who had recently survived a heart attack.

The best advice of all, though, is “eat less and exercise more”. Being overweight is, itself, a way of provoking inflammation. And exercising, independently of its effect on body weight, is also anti-inflammatory. Numerous studies show this, and that exercise protects directly against heart disease. Diet and exercise rarely make the front pages in the way that drug trials do—and should, of course, be supervised by a doctor if the individual concerned has a dodgy heart. But for most people they remain the best medicine of all.
Plaats reactie