hoe met wedstrijden beginnen ?

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
joerio
Mountainbiker
Berichten: 92
Lid geworden op: do 20 jan 2005 21:09
Rijdt met: stumpjumper...ne witten.

Bericht door joerio »

ok Epic,k'ga denk ik eens proberen in erwetegem-zottegem.

kan er direct mijn goesting van hebben..ha ha
Gebruikersavatar
Erik
Mountainbiker
Berichten: 41
Lid geworden op: do 03 apr 2003 10:59
Rijdt met: BMC Team Elite 01

Bericht door Erik »

joerio,

heb jij dan al een kalender ?
indien dat zo is kan je ons dan informeren waar wij deze kunnen terugvinden :wink:
joerio
Mountainbiker
Berichten: 92
Lid geworden op: do 20 jan 2005 21:09
Rijdt met: stumpjumper...ne witten.

Bericht door joerio »

ja van in het laatste nieuws,ik heb hem bij de index geplaatst zo kunnen anderen hem ook gemakkelijk lezen.
Gebruikersavatar
Erik
Mountainbiker
Berichten: 41
Lid geworden op: do 03 apr 2003 10:59
Rijdt met: BMC Team Elite 01

Bericht door Erik »

wat is het verschil tussen :
E.F.B.T., Flanders Cup, Topcompetitie.....
zijn dit verschillende bonden of organisatoren al dan niet regiogebonden ?
vindt ik bij al deze bonden een funklasseserie ?

wat verstaan we onder XC of CX en chrono ?

voor insiders zijn dit waarschijnlijk begrippen
voor beginners in kompetitieverband is dit echter chinees.

bestaat er misschien ergens een site of topic waar dit haarfijn uit de doeken word gedaan ?

thanx

erik
joerio
Mountainbiker
Berichten: 92
Lid geworden op: do 20 jan 2005 21:09
Rijdt met: stumpjumper...ne witten.

Bericht door joerio »

ik wou da ik u kon helpen erik,maar ik ben zelf een beginner.

ik denk da epic daar meer verstand van heeft.

die kalender die ik gevonden heb is geloof ik de flanders cup.
ik denk wel dat er in iedere wedstrijd een reeks funklasse is ,maar soms word het ook wel de reeks open genoemd.

zelfs op het EK in kluisbergen is er een open reeks,maar wel op zaterdag
Sidi
Mountainbiker
Berichten: 84
Lid geworden op: za 15 jan 2005 16:18
Rijdt met: Orbea Pop'r Team

Bericht door Sidi »

Flander cup, topcompetitie zijn gewoon klassementen zoals in het veldrijden superprestige en gva.
Op de website van de Belgische Wielerbond is de nationale kalender te vinden, dus alle wedstrijden van de belgische bond.
Op deze site zijn alle wedstrijden te vinden, dus ook van de ebbt (is niet van de KBWB)

XC is cross country. Dit wil gewoon eigenlijk zeggen, mountainbike wedstrijd. Bij chrono wordt er gezamelijk vertrokken en er wordt dan je tijd opgenomen over de afstand. Bij chrono ligt dus meer de nadruk op tijd, dit rij je meer voor jezelf en bij XC is het een echte race.

Ik denk dat er bij elke wedstrijden van KBWB een funklasse is.
Monza
Mountainbiker
Berichten: 17
Lid geworden op: di 15 feb 2005 11:06
Rijdt met: Bianchi

Beginnen met wedstrijden

Bericht door Monza »

Hallo,
Reeds enige tijd lees ik hier jullie forum en heb als beginnende competitieling al veel nuttige info kunnen opsteken, maar ik zit zelf nog met een paar vragen.
Ik ben reeds enkele jaren recreatief fietsen, maar de fietsmicrobe heeft mij steeds zwaarder te pakken en wil aan wedstrijden deelnemen; nu is mijn vraag, wat moet ik daar voor doen?
Ik wil zowel MTB - wedstrijden (vooral marathons) als wegwedstrijden (genre kermiskoersen)rijden. Wat heb ik hiervoor nodig van licentie en waar vraag ik die aan? Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
Alvast bedankt voor de eventuele nuttige reacties

p.s. : ik ben geen lid van een wielerclub of dergelijke, ik wil het liefst zo onafhankelijk mogelijk blijven.
Gebruikersavatar
Wacko007
Mountainbiker
Berichten: 801
Lid geworden op: za 06 dec 2003 12:50
Rijdt met: Marin Pine Mountain 2 '16, Klein Attitude '92

Bericht door Wacko007 »

Hehe, en ook nieuw forumlid... :colors:
Wist je dat er een zoekfunctie aanwezig is op dit forum?
Nee, gene zever... ik denk da ik niets meer kan toevoegen aan hetgeen er al geschreven is over dit onderwerp.
Veel succes trouwens met de wedstrijden! Je moet het zelf tof maken, want dat gaat de organisatie niet voor jou doen... Dat is wel het verschil met de toertochten. Ook ieder voor zich.
Ik doe zelf wel heel graag wedstrijden, en het ging in het begin heeeeeeeeel amateuristisch aan toe, nu is da echt wel trainen, trainen, trainen én fun! :lol:



Greetz,

Julien.
Gebruikersavatar
Epic
Mountainbiker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 07 nov 2002 02:15
Rijdt met: 2002 S-Works - 2003 Stumpjumper

Re: Beginnen met wedstrijden

Bericht door Epic »

Monza schreef:Ik wil zowel MTB - wedstrijden (vooral marathons) als wegwedstrijden (genre kermiskoersen)rijden. Wat heb ik hiervoor nodig van licentie en waar vraag ik die aan? Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
In mtb kan je bvb deelnemen aan de funklasse, da's wel heel erg kort (dik uur maximum) maar doenbaar. Marathons kan je doen in de Ardennen of buitenland (veel meer hoogtemeters), kijk eens naar Marathon@Zoenk. Wegwedstrijden is iets anders, ik raad je niet aan om wegcriteriums te doen maar rij wat koersen bij nevenbonden (vwf, waod).
Een wegcriterium is een paar bochten en telkens optrekken tot 55 of zo en daarna valt het weer stil tot de volgende bocht. #-o
Wegwedstrijden bij de 'grote bond' kan ook bij open categorie maar er zijn zo weinig koersen, dagvergunning dus.

Neem ook de tip van Julien maar ten harte: VEEL trainen wil je je echt amuseren in wedstrijden...
Venus
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 04 feb 2005 17:41

Bericht door Venus »

Deurke schreef:
Erik schreef: vooreerst vind ik "VETERAAN" zeer oud en lelijk klinken
de waarheid is hard :wink:
Ik zal eens aan uw oren trekken! lachen met ons. Grijs haar moet gerespecteerd worden. 8)
Plaats reactie