beginners MTB

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: beginners MTB

Bericht door janssis werner »

Voor mij gene van de vier. Leg toch een 300 euro bij voor de grand canyon al 7.9. Dan kun je al degelijk beginnen . Anders ben je al snel dit geld kwijt aan herstellingen. Toch als je inde modder terecht komt. Bekijk altijd de onderdelen op de hele fiets en niet alleen de versnellingen. Deze zijn sneller te veranderen. De rest moet veel langer mee. Plus dan is de fun sneller weg.

Grtjs Werner.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: beginners MTB

Bericht door Free_ltd »

Hier geef ik Werner ook compleet gelijk. Zelfs voor een beginnersfiets loop ik ook niet warm van degenen die ge opgeeft. Bijna allemaal 3 x van voor wat eigenlijk niet meer van deze tijd is. Die canyon heeft achteraan zelfs een 9x ipv minstens 10x.

Probeer minstens voor een 2 x 10 of 2 x 11 te gaan.

Als beginnersfiets zou ik dan eerder ook €300 extra ophoesten en kijken naar bv:
- Scott Scale 960
- Trek X-caliber 9 (Overjaars meestal €899 en met wat geluk gaat er nog 10% vanaf)
- Canyon Grand Canyon AL SL 7.9 zoals Werner al schreef
En zo heeft elk merk wel wat.

Vanaf €1000 hebt ge meestal wel componenten die het ruigere werk overleven.

Dus als ge echt maar €700 wilt geven, kijk dan voor een occasie. Daar gaat ge veel meer plezier aan beleven.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: beginners MTB

Bericht door janssis werner »

Bedankt om het daar over eens te zijn. In mijn eerste antwoord geef ik ook maar de punten aan waar ik op kijk als ik naar een fiets kijk. Dit wil niet zeggen dat deze zaken altijd binnen een budget passen . Het is dus aan de koper te bekijken wat kan of niet. Maar fietsen in deze prijsklasse zijn om de gasten naar school te sturen. Maar het leukste is dat we mekaar begrijpen.

Grtjs Werner.
GeertVW
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: za 09 sep 2017 08:51

Re: beginners MTB

Bericht door GeertVW »

Msch nog een domme vraag.
Wij komen van de koersfiets wereld. Wanneer er een cyclo is dan halen wij de wielen uit de fietsen en dan de autokoffer in.
Gaat dit ook zo gemakkelijk bij mtb's?
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: beginners MTB

Bericht door janssis werner »

Dat is het zelfde . Alleen goed kuisen anders ga je het snel weten.

Grtjs Werner.
GeertVW
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: za 09 sep 2017 08:51

Re: beginners MTB

Bericht door GeertVW »

Kogel is bijna door de kerk. rest ons nog de keuze tussen 2 modellen en de kleur kiezen natuurlijk

de cube

https://www.cube.eu/nl/2018/bikes/mount ... blue-2018/" onclick="window.open(this.href);return false;

of de Ridley ( door bevriende contacten bij Ridley krijgen we de Ridley aan dezelfde prijs als de Cube )

https://www.12gobiking.nl/ridley-ignite ... deore-2017" onclick="window.open(this.href);return false;

tips?
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: beginners MTB

Bericht door janssis werner »

Hallo. Om eerlijk te zijn voor mij geen een van de twee. Na een jaar ben je als je echt gaat mtben de meer prijs van een betere fiets toch al gespendeerd aan onderdelen. Als deze moet dien om af en toe eens een onverharde weg te nemen kan dat nog juist. Aan u de keuze.

Grtjs Werner.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: beginners MTB

Bericht door Free_ltd »

De twee gegeven opties zou ik ook durven kopen als beginnersfiets. Ligt ook in de lijn van destijds mijne X-Caliber 9. En eerder zou ik dan nog voor de Cube kiezen wegens 'ietske' betere afmontage. Enkel jammer van de 3x vooraan.
Gebruikersavatar
Svenny007
Mountainbiker
Berichten: 211
Lid geworden op: za 06 aug 2016 20:10
Rijdt met: Specialized StumpJumper 29
Contacteer:

Re: beginners MTB

Bericht door Svenny007 »

ik heb ook 3X vooraan maar ik gebruik het grootste tandwiel nooit.
ik vind het wel handig voor over een boomstronk ofzo te rijden, zo is mijn kleiner tandwiel beschermd :-D
op mijn grootste tandwiel vooraan ontbreken al een paar tandjes.....
GeertVW
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: za 09 sep 2017 08:51

Re: beginners MTB

Bericht door GeertVW »

Svenny007 schreef:ik heb ook 3X vooraan maar ik gebruik het grootste tandwiel nooit.
ik vind het wel handig voor over een boomstronk ofzo te rijden, zo is mijn kleiner tandwiel beschermd :-D
op mijn grootste tandwiel vooraan ontbreken al een paar tandjes.....
Gebruik je nooit het grootste tandwiel nooit ook al rijd je constant op de weg?
Mijn echtgenote vreest daar ze nu met een triple rijd op haar koersfiets ze dit gaat missen.
Op haar koersfiets rijdt ze op het vlak altijd op haar middenste blad
Plaats reactie