Opbouw conditie

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
NewbieBiker
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 14 aug 2017 10:35

Opbouw conditie

Bericht door NewbieBiker »

Hallo, ik ben momenteel al een 2 à 3-tal jaar aan het rijden. Mijn conditie is al serieus verbeterd, maar toch voel ik een muur in mijn opbouw dat moeilijk te doorbreken is. Afstanden van 35 à 50 km afhaspelen à 20 gemiddeld is geen probleem, zolang het maar quasi plat blijft. Het probleem begint bij heuvels (bv Ardennen), waar ik vrijwel onmiddellijk op mijn adem trap. Hoe kan ik die intensere inspanning beter verteren? Ik probeer TT te rijden waar er heuveltjes zijn, om zo afwisseling cardio en inspanning te krijgen. Toch voel ik weinig verbetering...
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Opbouw conditie

Bericht door Mister No Chaïn »

Bij een vlakke toertocht kan je veel op de kracht, bergop speelt de echte conditie meer op en is ook je gewicht een grote factor.
Variatie is ook erg belangrijk bij training, als je jarenlang TT's rijdt van max 50km zal het ergens stoppen, ga eens voor een langere afstand. Mountainbiken is op zich wel goed qua interval, maar op straat kan je veel beter op hartslag rijden. Op de weg lange rustige ritjes doen gaat je basis verbreden.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Opbouw conditie

Bericht door chrisper »

ik heb dat ook meegemaakt.
toen ook eens een ritje van 70 en later eens 80 enz geprobeerd enz
wel met kleine stapjes, en niet elke week
zo eens 1 keer in de maand es een grotere rit, op eigen tempo, en gewoon amuseren
heb vorige week nu al eens een tt kunnen afhaspelen van 120km en gemiddelde van 23km/u, wat ik nooit had verwacht dat ik dit kon

af en toe plan ik ook een rit met wat langere klim enz
die rij ik dan niet aan volle kracht naar boven, om halverwege stil te vallen, maar wat sparen en op soeplesse
ik dacht dat ik hier geen vooruitgang in boekte, omdat ik steeds ongeveer dezelfde inspanning lever
maar op bepaalde bergjes die ik dan doe, zie je wel mijn gemiddelde stijgen
dus er is wel vooruitgang, alleen merk ik niet direct dat ik beter ben want ik lever dezelfde inspanning

ik merk vooral op een afdaling dat mijn conditie beter is, omdat de hartslag dan bij betere conditie sneller daalt

ps: vroeger werd ik enkel ingehaald en reed ik op tt enkel in de weg, nu steek ik ook al eens mensen voorbij en dat voelt goed
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Opbouw conditie

Bericht door Free_ltd »

120km en een gemiddelde van 23km/u en gij zegg dat ge af en toe eens iemand voorbij steekt? Volgens mij steekt ge dan iedereen voorbij. Voor MTB TT's is da enorm snel.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Opbouw conditie

Bericht door chrisper »

ik steek absoluut nie iedereen voorbij ze, echt nie
ik zag zelf op dit forum, bij diezelfde toertocht mensen die een gemiddelde van 25.5 haalden enz
en die 120 dat ik reed, waren 2 afstanden die ik combineerde na elkaar (de 70 en de 50)
en ik had hier ook in totaal maar een 600hm, dus was ook niet heuvelachtig en niet heel technisch ze
het was mij meer te doen over de afstand, ne keer lang in het zadel een uithouding rit voor mezelf
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Opbouw conditie

Bericht door Mister No Chaïn »

Zo tegen het einde van de zomer valt het me ook wel op dat er hard wordt gereden, door veel volk en zeker op de langere afstanden. 2 weken terug had ik 22.5 gemiddeld op een TT met wel behoorlijk wat hoogtemeters. Ik vond dat meer dan aardig gereden maar inderdaad, gek veel volk haal je dan niet in. Doe je hetzelfde eind maart is dat toch een heel verschil.

Zoals je zegt zie je conditie het best aan hoe je recupereert tijdens afdalingen en als je op strava je tijden vergelijkt. Want voel je onderweg dat je zoveel beter bezig bent? Niet echt vind ik.
"It doesnt get easier, you just go faster", daar zit veel waarheid in.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Opbouw conditie

Bericht door Free_ltd »

23km/u vind ik persoonlijk toch wel heel erg snel. Ok, ik ben nu niet bepaald de snelste en zeker nu niet vermits ik nog in de opbouw op souplesse zit. Vorige week op de 55km van Haasrode had ik net geen 17km/u, maar denk ook wel dat die laatste 9km er voor iets tussen zaten. Was compleet leeg vanaf 50km en het ging niet meer vooruit om dan erachter te komen dat het uiteindelijk 59 km was. :lol:

Maar normaal zit ik tussen de 17 en 18km/u en eens 1 x een TT gedaan waar ik aan 20km/u zat. Hoger niet.

Bij mij zelf vind ik dat het allemaal heel traag gaat. 2 jaar geleden reed ik voorop met de mannen, en u rijden zij compleet van me weg. Zij boeken enorm veel vooruitgang en bij mij blijft het hangen :bounce:

Maar we geven niet op :lol: (Ik hoop nu met de bijgekochte racefiets en tacx er wat verandering in te brengen).
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Opbouw conditie

Bericht door chrisper »

Misschien es wat meer op hartslag trainen. In t begin reed ik steeds voluit, en ik verbeterde niks van conditie. Dan vaak ritjes op de weg aan lage hartslag, zo aan 120 ongeveer, en ja ik reed met moeite gemiddeld 15 per uur of zo. Maar na een paar maand verbeterde de gemiddelde snelheid bij zelfde hatslag. Dit verbeterde mijn conditie heel goed
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Opbouw conditie

Bericht door Free_ltd »

Idd, dat zou helpen. Ge me deze winter daarop concentreren op den tacx.
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Opbouw conditie

Bericht door TaurineR »

Die avg snelheid hangt toch sterk af van het parcours.
Dat kan je enkel maar vergelijken als je meet op dezelfde tour :-k ....
Op TT ga ik steeds voluit (als het gaat,he)
Op training is dit steeds veel minder bij mij.
Plaats reactie