Dilemma: FS op smalle banden of race

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Dilemma: FS op smalle banden of race

Bericht door Free_ltd »

Zit met een dilemma. Sinds een maandje heb ik een extra paar velgen en deze uitgerust met 28mm bandjes om geregeld te wisselen op de Spark en eens oo de weg te gaan rijden.
Mijn hart blijft bij MTB, maar iemand die zijn hele leven vecht tegen de kilo's, heb ik gemerkt dat de laatste weken met redelijk wat baanritjes rond de 30 à 40km mijn vertpercentage flink daalt en dus wil ik wat meer gaan combineren.

Nu in de zomer ga ik ook vaak 's avonds rijden en dan kan het wzl eens zijn dat de rest niet kan, en dan steek ik de wizlen met smalle bandjes voor een toerke op de baan.

Echter gaan we binnen 2 weken als de LBS uit verlof is, gaan kijken voor een racefiets voor mijn vrouw omdat de vrouwen beslist heb en om ook regelmatig samen op de baan te gaan rijden.
Dus vraag ik me af of ik ook niet nog gewoon een goedkope racefiets erbij koop om enerzijds een paar kilo minder te slepen en niet elke keer wielen te moeten wisselen. En anderzijds de spark ook wat te sparen, want op de baan lock ik de veringen en weet niet of dat zo gezond is.

Nadeel is dan weer dat ik een extra cadansmeter moet kopen :-).

Detail is wel dat ik een opmeting heb laten doen bij Smartcycling en de spark compleet aangepast is. Bij een nieuwe racefiets is dat dan weer anders en kost een opmeting weer een smak :-). En zo blijven we bezig :-).

Wat is jullie idee? Op de Spark telkens wielen wisselen, of toch maar een Racefiets erbij?

Tnx
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Dilemma: FS op smalle banden of race

Bericht door Wacky-S »

Ik heb het vroeger ook gedaan, wielen wisselen voor op de weg. Maar uiteindelijk is er toen ook een niet al te dure racer gekomen en daar beleef ik stukken meer plezier mee (op de weg) dan met de MTB. Nadeel is dan wel als je dan eens een mooi stukje offroad ziet liggen er in principe niet eens vlug kan gaan kijken (hoewel ik met de racer ook al eens een paar keer in de bos heb gezeten omdat de verleiding te groot was 8-[ )

Voor mij rijdt de racer ook een stuk beter en sneller dan de MTB (geo/versnelling/houding) op de weg. Ik zou hem niet meer kunnen missen naast mijn MTB. En niets is zo leuk om 's avond nog effe vlug een toerke te gaan bollen op de weg (ik rij meestal de knooppuntenroutes). En voor een goede conditie op te bouwen en te behouden, zijn wegritjes de ideale manier.
En je zal ook zien, die tochtjes van 30 à 40km worden er heel vlug 50 à 70km met de racer :wink:

Normaal moet je je niet opnieuw laten opmeten, je kan die bestaande gegevens gebruiken om je racer of nieuwe fiets terug aan te passen. (Zo heb ik me toch laten wijsmaken).

Conclusie: neem er gewoon een niet te dure racer bij en je hebt dubbel plezier.
Een tip: neem er zeker een met een "compact" crank (34/50) en grotere vertanding achteraan (11/32) als je ook de iets steilere klimmen makkelijker wilt doen. :wink:
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Dilemma: FS op smalle banden of race

Bericht door Free_ltd »

Van die specs heb ik ni zoveel ervaring. Zit met een bedrag van €700 a €800 in mijn hoofd, zowel voor mij als voor mijn vrouw. Hoor wel vaak dat ge best voor een 105 afmontage gaat, maar dan zit ge al duurder. Voor ons budget is het vooral Claris of Sora, behalve de Willier Montegrappa die al Tiagra heeft.

Dus dachten we voor beiden voor de Montegrappa te zien of voor haar mss nog de Willier Luna.

Heb alle websites afgegaan en zit daar met beste afmontage tegenover de prijs en kennen de LBS. (Nog) Niet echt klant, maar is kennis van een vriend.
Kunnen eventueel ook alle winkels afgaan voor 2017 modellen, maar zij zou haar fiets vrij rap moeten hebben daar de andere dames al aant rijden zijn :-).

Voor mij preseert het niet, want in ons groepje van 5 is er maar 1 die een racefiets erbij heeft en dus wegritjes zitten er in groep toch niet in :-). Maar bedoeling is om direct een MTB voor mijn zoontje van 6 te kopen en een race voor madam. Een derde fiets geeft ruimte voor wat onderhandeling :-).

Edit: site Willier is nogal onduidelijk. Blijkbaar is de €799 maar Sora ipv Tiagra. Dus van de week me nog eens verdiepen in de bikes.
Laatst gewijzigd door Free_ltd op za 22 jul 2017 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Verzetje
Mountainbiker
Berichten: 417
Lid geworden op: za 20 jan 2007 00:54
Rijdt met: Cotic Soul and Roadrat, tuned by ts bikes

Re: Dilemma: FS op smalle banden of race

Bericht door Verzetje »

Wielen wisselen gaat gewoon vervelen.

Gewoon basic koersfiets erbij. Is ook gewoon een leuke afwisseling.
En bolt ook gewoon beter als je toch op de baan blijft :lol:
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Dilemma: FS op smalle banden of race

Bericht door Wacky-S »

De Shimano 105 is inderdaad een degelijke betaalbare groep die het heel goed doet bij de amateur (toertocht) rijders. Vergelijk het met de SLX van de mountainbike.
Ik heb ook de 105 (toen was het nog 9-speed) op de mijne staan, werkt nog steeds heel goed na 24 jaar (geen schrijffout :-D ). Op de gebruikelijke onderdelen (ketting, cassette, klein tandwiel en remblokjes) na, nog niets moeten vervangen.

Origineel stond op de fiets ook een mix van 1 tot 2 groepen lager, geen idee meer wat dat toen was. Maar ik heb gewoon alles in 1 keer geupgrade naar de 105 na een jaar of 2 jaar. Op de racer krijgt het materiaal het een heel stuk minder hard te verduren, onderdelen waren nog zo goed als nieuw...

Wielen zijn ook vervangen geweest, zit nu aan mijn derde set, paar keer de borduur goed meegehad #-o. Gewoon rustig uitkijken en afwachten tot er een degelijk overjaars setje goedkoop te krijgen is.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Dilemma: FS op smalle banden of race

Bericht door Free_ltd »

Verzetje schreef:Wielen wisselen gaat gewoon vervelen.

Gewoon basic koersfiets erbij. Is ook gewoon een leuke afwisseling.
En bolt ook gewoon beter als je toch op de baan blijft :lol:
Awel, daar zegt ge het. Het gaat idd vervelen. Dacht er maar af en toe gebruik van te maken, maar nu ik gemeekt heb dat mijn vetverbranding daarmee beter is, doe ik het vaker dan verwacht. Stel me dan ook de vraag of het enerzijds goed is van die zo vaak te wisselen voor het materiaal, als voor het materiaal tijdens het rijden. Het is immers een 12,5kg zware FS waarbij ik voor en achter lock. Enkel als de weg wat hobbelig is, unlock ik uit schrik dat mijn dempers sneuvelen.
Ben ook al eens aan het zien naar occasies, maar thuis eerst de goede maat opmeten zodat ik weet wat ik nodig heb.
Laatst gewijzigd door Free_ltd op zo 30 jul 2017 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Dilemma: FS op smalle banden of race

Bericht door _anonymus_ »

Ik wisselde in het begin ook wielen. Gaat inderdaad snel vervelen.
Koersfiets bij kopen, zou ik zeggen.
Tip 1: koop wel direct iets waar je je goed bij voelt om te vermijden dat je na enkele maanden al een betere koersfiets wil.
Probeer toch voor minstens Tiagra te gaan. Maat van mij heeft Tiagra, en dat schakelt volgens mij even goed als 105.
Tip 2: koersvelo's smijten ze tweedehands naar je kop. Dus bereken je maat en kijk eens tweedehands. Voor jouw budget vind je tweedehands een pak betere afmontage.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Dilemma: FS op smalle banden of race

Bericht door Free_ltd »

2de hands niet direct mijn goesting gevonden.

Ik had gehoopt bij Van Eyck gisteren iets te vinden. Maar we zijn eigenlijk vooral voor het vrouwke gaan zien en zij heeft er eentje gevonden voor een prijske. Wel eentje met Claris, maar voor haar is dat goed genoeg omdat ze niet weet of het haar ding gaat zijn. Kan zijn dat die binnen een paar maanden alweer te koop staat :lol:

Zelf dan ook gekeken en ik wil er echt niet teveel geld tegenaan smijten omdat mijn hart bij MTB blijft en steek dan liever dat geld in de MTB. Stond in mijn maat en betaalbaar nog een Scott Speedster 40 en 30. Die 30 was een L en die 40 een XL. Eens op die 30 gaan zitten en dacht dat het mijn maat was, maar daar nog eens goed laten opmeten en ik heb 60 nodig en dat zou bij Scott XXL zijn. Voor de rest hadden ze niets onder de €1700 staan voor mij en dat geef ik echt niet aan een extra fietske :lol:

Aanstaande zaterdag nog eens langs bij de LBS waar ik nu in de toekomst ga gaan en die heeft mss wel iets staan. We zien wel.
Gebruikersavatar
KUBA
Mountainbiker
Berichten: 1210
Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:42
Rijdt met: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL

Re: Dilemma: FS op smalle banden of race

Bericht door KUBA »

Misschien een andere benadering.
Waarom zou je voor op de weg koersfiets bijkopen , zeg nu niet omdat het gemiddelde dan hoger ligt he want dan steek ik u direct in een "vakje" :wink:

Als dat gemiddelde u geen hol kan schelen zou ik zeggen gewoon banden wat harder zetten misschien en rijden met die MTB.

Zelf heb ik zelfs mijn koersfiets verkocht omdat ik van mening ben dat je best traint met de fiets waar je ook de TT's mee doet.
Als ik op de weg train rij ik met gewone zomer MTB banden die ik (als ik het niet vergeet) rond de 3 Bar zet en verder vliegt KM teller in de rugzak (om niet in de verleiding te komen door dat gemiddelde..) en hartslagmeter op stuur.
Sinds ik het zo doe , hoe raar het ook mag klinken maar velen zullen het herkennen , valt het mij op dat m'n hartslagmeter mij meestal laat weten dat ik het rustiger aan moet doen (afhankelijk van type training uiteraard)
En geloof me vrij , het is niet omdat je meer rustige trainingen inlast (wat ook uw streefdoel is als ik het goed begrijp => vetverbranding) dat uw "basis"conditie er niet op zal vooruit gaan.

Succes :wink:

PS. en mocht dat gemiddelde toch van tel zijn zou iedereen eens in het achterhoofd moeten houden dat het hoogste gemiddelde dat wij al recreanten ooit zullen halen het gemiddelde is waaraan de profs een pieske doen of wat bijpraten , hoe goed sommigen ook denken dat ze zijn :wink: :lol: :lol:
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Dilemma: FS op smalle banden of race

Bericht door Free_ltd »

Ik ben alles behalve iemand die naar gemiddelden kijkt. Sla wel alles op in Strava, maar gemiddelde zegt me niet veel daar dat toch telkens van de route af hangt.

Ik rij niet graag met MTB banden op de baan en eigenlijk vind ik mijn fully ook niet echt geschikt voor echte baanritjes.

Nu mijn vrouw een racefiets heeft, 1 van de mederijders een racefiets heeft en ik het beu ben van wielen te wisselen, heb ik eerder een racefiets in de garage staan die ik dan snel kan pakken.
Plaats reactie