Specialized epic FSR

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: Specialized epic FSR

Bericht door Headshot »

Stuur of zadel naar beneden proberen te duwen, zou normaal niet mogen inveren
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Specialized epic FSR

Bericht door Wacky-S »

waarnaartoe schreef:Kan er me iemand uitleggen hoe ik die brain-functionaliteit kan testen?
In dit filmpje zie je vanaf 0:30 hoe je het kan testen en legt ook redelijk goed uit hoe Brain werkt.

Nog wat uitleg over de brain.
De nieuwe brain 2.0 op de 2018 modellen.
Gebruikersavatar
waarnaartoe
Mountainbiker
Berichten: 173
Lid geworden op: do 13 okt 2016 12:20
Rijdt met: Specialized Epic Marathon

Re: Specialized epic FSR

Bericht door waarnaartoe »

Dankjewel voor de degelijke uitleg. Gr Martin
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Specialized epic FSR

Bericht door Wacky-S »

Je gaat echt geen spijt hebben van de Epic als je deze koopt. Het is een zalige, degelijke fiets met zeer goede stuur- en rijeigenschappen. Perfect vanaf de kust tot in de Ardennen en verder :-D .
Maar zoals eerder gezegd, als je louter comfort wil kijk je best naar iets anders uit, de Epic is standaard iets stijver qua vering maar je krijgt wel er de voordelen van de Brain bij.
Gebruikersavatar
waarnaartoe
Mountainbiker
Berichten: 173
Lid geworden op: do 13 okt 2016 12:20
Rijdt met: Specialized Epic Marathon

Re: Specialized epic FSR

Bericht door waarnaartoe »

dank je wel Wacky-S

Wie wil mountainbiken moet net uit die comfortzone komen :wink:

Ben blij om je reactie te lezen... om die reden wil ik hem kopen... ritten van de kust tot in de Ardennen, zowel onze kust als tussen de caps. En tijdens de wintertraining op de weg (als de wegen er door winterse omstandigheden vuil bij liggen) wil ik meerijden met vrienden op hun koersfiets.

Ik heb altijd met een koersfiets gereden (nog altijd) maar eind deze winter een paar mountainbikeroutes gereden en ik vind het een zalig alternatief... vooral omdat je echt in de natuur zit.

Ik heb nog een paar vraagjes: Hoeveel weegt de fiets..?
Kan je ook met carbonwielen het veld in...?
Doet die brain echt zijn werk zoals het voorgesteld wordt... is jullie ervaring volledig positief?
Als jullie op de weg rijden zetten jullie de vering blok...?

thx
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: Specialized epic FSR

Bericht door Headshot »

Vering blok zetten met een Braun? Dat is juist wat de Braun automatisch doet...
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Specialized epic FSR

Bericht door Wacky-S »

Het gewicht van de fiets hangt af van de afmontage, ik geloof dat de standaard comp carbon versie ergens rond de 12,5kg zit.

Met carbon velgen (MTB versie :wink: ) kan je zeker het veld in en zelfs serieus enduro knallen. Voordeel is dat ze stijver en lichter zijn en kunnen hersteld worden, nadeel is de prijs :-"

En de Brain doet zijn werk heel goed, ik ben er super tevreden van, zeker als het bergop gaat. Een nadeel is wel dat hij de kleine hobbeltjes iets minder uitfilterd (stijver), maar daar heb ik eerlijk gezegd geen last van. Maar ook hier, dit is persoonlijk. Er zijn er hier ook op het forum die de Brain maar niets vinden... (zijn wel in de minderheid :lol: )

Als je een demper met Brain hebt, kan je hem niet locken. Dat is namelijk de functie van de Brain, verhinderen dat hij inveert door het trappen.
Kameraad rijdt ik ook regelmatig mee met de Epic op de weg omdat hij geen racer heeft, extra wielset met paar dunne baanbandjes (Speci All condition Armadillo Elite 700x28) erop en knallen :lol:
Gebruikersavatar
waarnaartoe
Mountainbiker
Berichten: 173
Lid geworden op: do 13 okt 2016 12:20
Rijdt met: Specialized Epic Marathon

Re: Specialized epic FSR

Bericht door waarnaartoe »

Oké dank je wel... =D>

Het verlangen groeit, (dank zij dit forum mijn kennis ook :wink: )

Zal dan als de kogel door de kerk is eens wat foto"s plaatsen als dank.

Er zitten 29 inch wielen in. Ken je een band die tegelijk het veld en de weg aankan?

greetz Martin,
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Specialized epic FSR

Bericht door Wacky-S »

Veel succes ermee :wink:

Bandenkeuze is weer zoiets persoonlijk en hangt af van de ondergrond, rijsteil en je techniek.

Ik heb op de Epic 2 wielsets die beide tubeless liggen. Een wintersetje (gebruik bij modder) met Speci Ground Controls Grid 2BR 2.3 en een zomersetje (ligt op vanaf het moment dat er geen of weinig modder is) met Continental Race King Protection 2.2.
Het zomersetje loopt redelijk licht op zowel de weg als offroad. Hier rij ik het liefst mee zolang het niet te vettig is. Snel en toch nog wat grip.

Ik heb ook nog een ouder setje semi slicks (Kenda Kozmik Lite 1.95) liggen dat ik vroeger gebruikte als het voornamelijk weg en harde ondergrond was. Je "kan" ermee offroad (mits de nodige techniek en er rekening mee houdend dat je met semi slicks rijdt :-D ) en ze bollen zacht en goed op de weg.

Maar zoals met alles zal je zelf wat verschillende banden moeten proberen... en het zal altijd een compromis zijn tussen weg en bos...
Gebruikersavatar
waarnaartoe
Mountainbiker
Berichten: 173
Lid geworden op: do 13 okt 2016 12:20
Rijdt met: Specialized Epic Marathon

Re: Specialized epic FSR

Bericht door waarnaartoe »

andermaal dank voor je uitleg!

Hoe doen jullie dat als je tubeless rijdt en je rijdt lek...?
Plaats reactie