Pressfit MTB

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Pressfit MTB

Bericht door delsolke »

Beste

Mijn Hollowtecht pressfit in mijn MTB is versleten. (https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... -41a-61825)

Jaarlijks moet ik deze vervangen omdat het niet meer soepel draait / slijtage toont.
Werken jullie ook met zo'n systeem? Ander systeem?

https://www.bike-discount.de/en/buy/hop ... wg_id-8611
Over dit systeem had ik positieve zaken gelezen, maar aankoop is wel merkelijk duurder dan het pressfit systeem.

Laatste MTB tocht is mijn crankarm afgevallen en de draad is versleten waardoor ik een nieuwe crankarm moet kopen.
Bij aankoop van deze crankset:
https://www.bike-components.de/en/Shima ... ut-p28511/
Hierbij zit al een bottom bracket geleverd, maar het is een ander systeem. Past dit? Want voor deze te verwijderen heb ik nog geen sleutel.
Of raden jullie een andere crankset aan? Ik had al een topic geopend voor het installeren/veranderen naar één voorblad, maar ik denk dat ik dat niet zal doen. Ik blijf bij triple speed of eventueel naar twee voorbladen vooraan.

Ben alle opties wat aan het bekijken en afwegen, maar bottom bracket moet zeker vervangen worden + een nieuwe crankarm (maar ik denk dat het dan beter is om de volledige crankset te kopen?)

Alvast bedankt!
Groetjes
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Pressfit MTB

Bericht door KrisMaes76 »

Kheb ook die pressfit BB, 1 x per jaar vervangen en op mijn fietsen heb ik ook geen last van gekraak. Voor die prijs ga ik niet direct veranderen naar een systeem dat 3-4 keer zoveel kost en dan mss 2 keer langer meegaat.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Pressfit MTB

Bericht door spaghetti_2 »

Welk bottombracket je hebt, wordt bepaald door je frame en dit kan je niet zomaar wijzigen. Je hebt twee grote systemen: pressfit en schroefdraad. Je kan geen BB met schroefdraad (zoals die van Hope die je hierboven postte) monteren op een frame bedoeld voor pressfit. Binnen de pressfit modellen zijn er nog heel veel verschillende types, naargelang breedte en diameter etc. Hier vind je een heel goed overzicht: https://www.mantel.com/blog/be/bottom-b ... ndleiding/ . Zie dus eerst dat je goed weet wat voor model je nodig hebt.

Bottombrackets zijn tegenwoordig use-and-replace onderdelen. Als je een beetje handig bent, dan kan je op tijd de lagers eens openmaken, kuisen en opnieuw smeren. Bij Sram bottombrackets gaat dit bv. Bij Shimano pressfit bottombrackets gaat dit niet (wat ik beetje schandalig vind, want een beetje duurzaam denken mag wel). Eens er speling op een Shimano pressfit bracket zit, is dit dus om weg te smijten. Daarom dat ik wanneer mijn shimano model op de racefiets versleten is ook ga uitkijken naar een ander merk.

Op mijn vorige mtb stond een Hope bottombracket, en dit is echt wel uitstekende kwaliteit. Jarenlang mee door de modder gereden, af en toe eens smeren en bleef bollen als nieuw, nooit speling op gehad. Maar je moet er dus idd al wel 4-5j mee rijden alvorens het de meerprijs waard is. Tenzij je naar de fietsenmaker gaat om het bracket te vervangen, dan is een Hope setje sneller terugverdiend.
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Pressfit MTB

Bericht door Wacky-S »

Anders moet je eens de iets duurdere XT versie versie proberen (zit tussen de 25 en 30 euro). Op aanraden van de fietsenmaker zowel de goedkopere shimano BB op de mudbike (max 1 jaar te gebruiken) als de schandalig dure C-Bears (kraakte ook al na een goed jaar) op de XC bike vervangen. Nu al iets meer als 2 jaar kraakloos op beide bikes :-D
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: Pressfit MTB

Bericht door delsolke »

spaghetti_2 schreef:Welk bottombracket je hebt, wordt bepaald door je frame en dit kan je niet zomaar wijzigen. Je hebt twee grote systemen: pressfit en schroefdraad. Je kan geen BB met schroefdraad (zoals die van Hope die je hierboven postte) monteren op een frame bedoeld voor pressfit. Binnen de pressfit modellen zijn er nog heel veel verschillende types, naargelang breedte en diameter etc. Hier vind je een heel goed overzicht: https://www.mantel.com/blog/be/bottom-b ... ndleiding/ . Zie dus eerst dat je goed weet wat voor model je nodig hebt.

Bottombrackets zijn tegenwoordig use-and-replace onderdelen. Als je een beetje handig bent, dan kan je op tijd de lagers eens openmaken, kuisen en opnieuw smeren. Bij Sram bottombrackets gaat dit bv. Bij Shimano pressfit bottombrackets gaat dit niet (wat ik beetje schandalig vind, want een beetje duurzaam denken mag wel). Eens er speling op een Shimano pressfit bracket zit, is dit dus om weg te smijten. Daarom dat ik wanneer mijn shimano model op de racefiets versleten is ook ga uitkijken naar een ander merk.

Op mijn vorige mtb stond een Hope bottombracket, en dit is echt wel uitstekende kwaliteit. Jarenlang mee door de modder gereden, af en toe eens smeren en bleef bollen als nieuw, nooit speling op gehad. Maar je moet er dus idd al wel 4-5j mee rijden alvorens het de meerprijs waard is. Tenzij je naar de fietsenmaker gaat om het bracket te vervangen, dan is een Hope setje sneller terugverdiend.
Bedankt, zal dus een pressfit systeem zijn. Normaal vervang ik jaarlijks mijn bottom bracket en kost nieuw 15 euro. Op zich geen grote kost, maar ik vroeg me af of er betere systemen zijn. De vraag is dan vooral of je die meerprijs terug verdient na enkele jaren.
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: Pressfit MTB

Bericht door delsolke »

Wacky-S schreef:Anders moet je eens de iets duurdere XT versie versie proberen (zit tussen de 25 en 30 euro). Op aanraden van de fietsenmaker zowel de goedkopere shimano BB op de mudbike (max 1 jaar te gebruiken) als de schandalig dure C-Bears (kraakte ook al na een goed jaar) op de XC bike vervangen. Nu al iets meer als 2 jaar kraakloos op beide bikes :-D
Zal het eens opzoeken, want vorig jaar had iemand me ook C-Bears aanbevolen, maar heb toen die keuze niet gemaakt. Op zich is jaarlijks de bottom bracket vervangen ook geen grote kost natuurlijk.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Pressfit MTB

Bericht door spaghetti_2 »

Het is inderdaad geen grote kost om het jaarlijks te vervangen. Gewoon jammer dat de shimano BB's niet service-baar zijn. Onlangs liep mijn Sram BB stroef langs de driveside (wss door ontvetter die ik op het crankstel gebruikt, want de non-drive side liep nog als een zonnetje). Crank demonteren, de seal eruitprutsen, alles proper maken en goed invetten. Is een werkje van niets en loopt weer als nieuw. Een goed onderhouden lager kan zeer lang meegaan, daarom dat ik het jammer vind dat ze er een 'weggooi-product' van gemaakt hebben.
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: Pressfit MTB

Bericht door delsolke »

spaghetti_2 schreef:Het is inderdaad geen grote kost om het jaarlijks te vervangen. Gewoon jammer dat de shimano BB's niet service-baar zijn. Onlangs liep mijn Sram BB stroef langs de driveside (wss door ontvetter die ik op het crankstel gebruikt, want de non-drive side liep nog als een zonnetje). Crank demonteren, de seal eruitprutsen, alles proper maken en goed invetten. Is een werkje van niets en loopt weer als nieuw. Een goed onderhouden lager kan zeer lang meegaan, daarom dat ik het jammer vind dat ze er een 'weggooi-product' van gemaakt hebben.
Inderdaad, had vorig jaar de oude pressfit BB eens proberen open te doen en te reinigen, maar is (voor mij toch) een onbegonnen werk omdat er wel altijd iets breekt of plooit, misschien wel zo gemaakt zodat het een 'weggooi-product' wordt.
Gebruikersavatar
liebherr 914
Mountainbiker
Berichten: 498
Lid geworden op: ma 03 dec 2012 19:27
Rijdt met: bulls 29er single speed , bulls wild flow 2 29er, merida big nine

Re: Pressfit MTB

Bericht door liebherr 914 »

idd. k,heb ook al geprobeerd om een pressfit BB uit elkaar te halen, en tis onbegonnen werk ](*,) ](*,) een halfuur prutsen en nog het risico lopen dat je er je handen aan kwetst, dus voor 15€ moet je eigenlijk niet sukkeln. :-" :-"
en daarbij als ik een duurder steekt van vb. 75€ zou ik in principe 3 jaar weg kunnen en dat betwijfel ik toch. :roll:
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Pressfit MTB

Bericht door spaghetti_2 »

Een lager met een degelijke afdichting die je (half)jaarlijks eens proper maakt en opnieuw smeert, gaat echt wel lang mee hoor. Mijn Hope bracket loopt na 4j nog altijd als nieuw. Natuurlijk speelt aantal kilometers, modder, onderhoud etc. een grote rol hierin. Probleem met die goedkope BB's is dat de afdichting niet super is (soms zelfs plastic ipv rubber).
Plaats reactie