Canyon Neuron AL 9.9 vs Canyon Lux CF 6.9 Pro Race

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
Wolfpack
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 30 mar 2017 13:17

Canyon Neuron AL 9.9 vs Canyon Lux CF 6.9 Pro Race

Bericht door Wolfpack »

Welke van beide fietsen geniet jullie voorkeur en waarom?

Ik kom bij Canyon uit door de scherpe prijs/kwaliteitsverhouding en de coole looks. Mijn huidige fiets is hardtail, een Cannondale F2 26''.
Gebruik : België, Ardennen, Winterberg, Vogezen - technischer parcours maar zeker ook zondagse tourtochten met mijn XC-maatjes.

- Geen specifieke voorkeur voor alu of carbon
- wel belang van een goede wielset
- ik opteer momenteel voor 27,5 '' ipv 29'' (ben 1m73, normaalgezien een M)
- een dropper post lijkt me een meerwaarde als het echt wat technischer wordt

Ik vrees dat een eenmalig testritje me weinig wijzer zal maken. Heeft iemand ervaring met deze fietsen over een langere periode?

De LUX is ongetwijfeld meer XC gericht, maar de NEURON lijkt me nog iets leuker voor meer technische afdalingen.
Heeft het verschil in gewicht een opmerkelijke invloed op het dagelijkse gebruik in België? (Uitgaande van een fitte conditie uiteraard.)
Als hardtail-rijder kan ik het gedrag van een fully voor dagelijks gebruik (en het extra gewicht) moeilijk inschatten. En ik wil er natuurlijk ook niet afgereden worden door mijn XC-maatjes :-D .

En hoe zit dat precies met het onderhoud (voornamelijk scharnierpunten achtervering)? De doorsnee fietshersteller loopt doorgaans niet echt warm van Canyon.
Voor de rest zijn de ervaringen met Canyon precies overwegend positief als ik het net wat bekijk en met mensen praat.

Andere merk alternatieven voor bovengenoemde fietsen zijn ook altijd welkom...
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Canyon Neuron AL 9.9 vs Canyon Lux CF 6.9 Pro Race

Bericht door _anonymus_ »

Prijs-kwaliteit zal je moeilijk beter vinden dan Canyon.
Ik snap jouw dilemma, dit is ook wat het dilemma dat ik heb voor een nieuwe fiets.
Voor het merendeel van mijn ritjes volstaat een XC-fiets ruimschoots: lokale ritjes in de Vlaamse Ardennen, toertochten, Ardennenmarathons...
Maar als ik naar de bergen ga, mag het al wat technischer zijn dan wat je op de gemiddelde marathon tegen komt.
Voor die laatste ritten zou een echte trailfully ideaal zijn voor mij. Ik heb echter schrik dat ik die te log en overkill ga vinden op marathons.
Nu zijn er wel enkele (in principe) XC-fully's die als zeer polyvalent en capabel worden omschreven in de pers, en die volgens de reviews zeer divers terrein aankunnen wanneer ze met een dropper zijn uitgerust. Ik denk hierbij aan fietsen à la Santa Cruz Tallboy 3, Rocky Mountain Element...
Misschien moet je de geometrie van deze modellen eens bekijken, en eens vergelijken met de geometrie van de Canyon fietsen.
Wolfpack
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 30 mar 2017 13:17

Re: Canyon Neuron AL 9.9 vs Canyon Lux CF 6.9 Pro Race

Bericht door Wolfpack »

Hartelijk dank voor de tip! Santa Cruz Tallboy 3 & Rocky Mountain Element zijn inderdaad ook schitterende bikes. Ik ga dat eens wat verder bekijken. Wordt nog een moeilijke noot om te kraken...
Thanx!
Gebruikersavatar
wiely
Mountainbiker
Berichten: 103
Lid geworden op: di 10 jun 2014 13:27

Re: Canyon Neuron AL 9.9 vs Canyon Lux CF 6.9 Pro Race

Bericht door wiely »

Op het nederlandse forum rijdt iemand rond op een lux een laat geen enkele afaling in voeten links liggen.

Een neuron en lux verschillen niet superveel van elkaar.
Zou de lux nemen.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Canyon Neuron AL 9.9 vs Canyon Lux CF 6.9 Pro Race

Bericht door KrisMaes76 »

Heb al 2j een Nerve (neuron nu) en een half jaar een Spectral, beide 27.5".

De Nerve gebruik ik voor XC en marathons, is een leuke all-rounder en ik kan mijn XC vrienden op hun 29ers zeker volgen

De Spectral is meer een trail bike en gebruik ik vooral voor de meer technische tochten, maar heb er ook al marathons mee gereden, heb wel de voorvork omgebouwd (FOX34) naar 150mm ipv 140mm.

De Nerve is wel sneller dan de Spectral, is ook nog een tripel van voor en er zitten ook XC banden onder, op de Spectral heb ik dan weer meer fun, die is veel levendiger op zwaar terrein en kan ik een pak beter mee springen.

Die Fox34 zit nu ook op de Neuron, dus ik vermoed dat die nieuwe versie ook wel capabeler zal zijn dan mijn Nerve
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: Canyon Neuron AL 9.9 vs Canyon Lux CF 6.9 Pro Race

Bericht door dennisVO »

eind deze maand is het Happy Bike Days en Canyon staat er met een heel ruim assortiment.
kan je heel de dag beide fietsen testen op verschillende trails.

Ik rijd ook met een Canyon Nerve (Neuron) en ben er supercontent mee.
ik doe geen wedstrijden of marathons, ik rijd voor de fun.
mijn volgende zal een Canyon Spectral zijn, meer trail/enduro gericht.

en qua onderhoud, ik probeer zelf alles te doen.
maar een fietsenmaker die geen merk aanneemt dan wat hij in zijn shop verkoopt, mag zich geen respectabel fietsenmaker noemen.
vind ik.
StevenD92
Mountainbiker
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 29 jul 2015 11:56
Rijdt met: cannondale scalpel, bianchi jab

Re: Canyon Neuron AL 9.9 vs Canyon Lux CF 6.9 Pro Race

Bericht door StevenD92 »

heb ze allebei gehad en vind het toch een serieus verschil tussen de 2 hoor, kan persoonlijk zijn maar ikvind de neuron meer de enduro/speel/spring/trail fiets en dan de lux meer de crosscountry fully race machiene.. dat is natuurlijk mijn persoonlijke ervaring e :)
Gebruikersavatar
Milan
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 07 feb 2005 15:26
Rijdt met: Trek 6500 hs 33 evo 2, Sportivo track bike & GT Ruckus dj

Re: Canyon Neuron AL 9.9 vs Canyon Lux CF 6.9 Pro Race

Bericht door Milan »

Hallo,

Na jaren uit de "running" geweest te zijn heb ik besloten om mij een Neuron AL 9.0 aan te schaffen.

Maar canyon zorgt voor heel wat verwarring ivm met de afmetingen van het kader. Volgens hun tabel zou ik (1.69m groot) een small moeten kopen. Maar als ik de calculator op de website gebruik kom ik op een Medium kadermaat uit. (ik weet van mezelf dat ik een vrij lang bovenlichaam heb ivm mijn benen) maar ik weet niet goed welke kader het beste zou passen. Ik lees ook op verschillende review's dat vele personen ondervinden dat het kader net iets te weinig "reach" heeft en dat de stuurpen van 70mm net wat te lang is...

](*,)

Wat denken jullie?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: Canyon Neuron AL 9.9 vs Canyon Lux CF 6.9 Pro Race

Bericht door dennisVO »

Milan schreef:Hallo,

Na jaren uit de "running" geweest te zijn heb ik besloten om mij een Neuron AL 9.0 aan te schaffen.

Maar canyon zorgt voor heel wat verwarring ivm met de afmetingen van het kader. Volgens hun tabel zou ik (1.69m groot) een small moeten kopen. Maar als ik de calculator op de website gebruik kom ik op een Medium kadermaat uit. (ik weet van mezelf dat ik een vrij lang bovenlichaam heb ivm mijn benen) maar ik weet niet goed welke kader het beste zou passen. Ik lees ook op verschillende review's dat vele personen ondervinden dat het kader net iets te weinig "reach" heeft en dat de stuurpen van 70mm net wat te lang is...

](*,)

Wat denken jullie?

Alvast bedankt!
ik heb een Nerve (Neuron) Medium, en ben 1m72 (binnenbeenlengte 79cm).
dat is op de marge van S & M.
ik zit er perfect op en kan me niet voorstellen dat ik een S zou hebben, ik denk dat ik dan vaak met m'n knieën tegen het stuur zou zitten.
de stuurpen van 80 heb ik vervangen door eentje van 40 (meer trail/enduro gericht).
Gebruikersavatar
Milan
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 07 feb 2005 15:26
Rijdt met: Trek 6500 hs 33 evo 2, Sportivo track bike & GT Ruckus dj

Re: Canyon Neuron AL 9.9 vs Canyon Lux CF 6.9 Pro Race

Bericht door Milan »

dennisVO schreef:
Milan schreef:Hallo,

Na jaren uit de "running" geweest te zijn heb ik besloten om mij een Neuron AL 9.0 aan te schaffen.

Maar canyon zorgt voor heel wat verwarring ivm met de afmetingen van het kader. Volgens hun tabel zou ik (1.69m groot) een small moeten kopen. Maar als ik de calculator op de website gebruik kom ik op een Medium kadermaat uit. (ik weet van mezelf dat ik een vrij lang bovenlichaam heb ivm mijn benen) maar ik weet niet goed welke kader het beste zou passen. Ik lees ook op verschillende review's dat vele personen ondervinden dat het kader net iets te weinig "reach" heeft en dat de stuurpen van 70mm net wat te lang is...

](*,)

Wat denken jullie?

Alvast bedankt!
ik heb een Nerve (Neuron) Medium, en ben 1m72 (binnenbeenlengte 79cm).
dat is op de marge van S & M.
ik zit er perfect op en kan me niet voorstellen dat ik een S zou hebben, ik denk dat ik dan vaak met m'n knieën tegen het stuur zou zitten.
de stuurpen van 80 heb ik vervangen door eentje van 40 (meer trail/enduro gericht).
Bedankt voor u antwoord! Ik heb hier en daar wel gelezen dat de geometrie van de neurve en de neuron net iets aangepast is omwille van het korte kaders klopt dit?
Plaats reactie