Cannondale FSI Carbon 3 vs Specialized Epic HT Expert WC

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Berrie Kane
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: di 09 mei 2017 13:51

Cannondale FSI Carbon 3 vs Specialized Epic HT Expert WC

Bericht door Berrie Kane »

Beste,

Achter jaren met een oude CUBE van 14kg te rijden is het eens tijd om een andere HT aan te kopen. Echter heb ik al heel veel research gedaan over verschillende merken en types MTB's. Budget is rond de 3000-3500 en ik kom op volgende types terrecht: Cannondale FSI Carbon 3 vs Specialized Epic HT Expert WC
- Lefty vs Rockshox SID brain!
- 2x11 vs 1x

Qua verschil van kg's denk ik dat ze niet veel verschillen, echter wel sommige afmontages van de bikes. gelieve jullie meningen te geven en bepaalde pro's en conns te geven. Of mss een heel andere bike met dezelfde specs (Canyon Exceed?!). :)

Specs: Cannondale 3

Frame
F-Si Asymmetric, BallisTec Carbon, SPEED SAVE, PF30A, 1.5 Si Head Tube, 27.5" (S), 29" (M-X)
Fork
Lefty 2.0, 100mm, PBR Isolated Damper Technology with XC+ tune and updated controls, Offset - 50mm (S), 55mm (M-X)
Front Derailleur
Shimano XT, direct mount
Rear Derailleur
Shimano XT, Shadow Plus, 11-speed
Number of Gears
22
Shifters
Shimano XT, 11-speed
Chain set
Cannondale Si, Ai, BB30, FSA 26/36 rings
Bottom Bracket
Cannondale Alloy PressFit30
Cassette
Shimano SLX , 11-42, 11-speed
Chain
Shimano CN-HG601, 11-speed
Brakeset
Magura MT-RACE w/ Storm SL Rotors, 180/160mm
Handlebars
Cannondale C2 flat, 2014 double-butted alloy, 700mm
Stem
Cannondale C1, 6061 Alloy, 1.5", 31.8, -5 deg.
Headset
Cannondale HeadShok Si
Grips
Cannondale Locking Grips
Rims
Stan's NoTubes ZTR Crest, 23mm inner, Tubeless Ready
Hubs
Lefty 60
Rear Hub
Custom Formula 1702 (Ai Offset dish)
Tyres
Schwalbe Racing Ralph EVO Performance, 29/27.5x2.1", tubeless ready
Saddle
Prologo Zero II STN Rail
Seatpost
Cannondale C2, 7075 alloy, 27.2mm x 400mm

Specs: Specialized

FRAME
FACT 10m, full carbon, XC Geometry, internal split-housing cable routing, PF30 BB, 12x148mm rear end, triangulated post-mount 160mm brake

VORK
Custom RockShox SID w/Brain, Position Sensitive damper, bottom-mount Brain Fade adjust, rebound adjust, Solo Air spring, tapered alloy crown/steerer, 110x15mm Maxle Stealth thru-axle, 90/100mm travel, 51mm offset

VOORNAAF
Roval Control, sealed cartridge bearings, 15mm thru-axle, 110mm spacing, 32h

ACHTERNAAF
Roval Control, DT Swiss internals, 36T engagement, XD driver body, 12x148mm, 32h

SPAKEN
DT Swiss Revolution

VELGEN
Roval Control, hookless alloy, 21mm inner width, 32h, tubeless ready

VOORBAND
Fast Trak, Control casing, 29x2.2", 60TPI, Aramid folding bead, 2Bliss Ready

ACHTERBAND
Fast Trak, Control casing, 29x2.2", 60TPI, Aramid folding bead, 2Bliss Ready

CRANKSTEL
RaceFace Aeffect, 6000-series alloy, 24mm spindle, 52mm chainline

TANDWIELEN
32T

TRAPAS
PF30

SCHAKELHENDELS
SRAM X1, 11-speed, trigger

ACHTERDERAILLEUR
SRAM X1 Type 2.1, 11-speed

CASSETTE
SRAM XG-1150, 11-speed, 10-42t

KETTING
SRAM PC-1130, 11-speed w/PowerLink

VOORREM
Shimano Deore SLX M7000, hydraulic disc, metallic pad, 180/160mm rotor

ACHTERREM
Shimano Deore SLX M7000, hydraulic disc, metallic pad, 160mm rotor

STUUR
Specialized Mini-rise, 7050 alloy, 8-backsweep, 6-upsweep, 10mm rise, 720mm width, 31.8mm clamp

HANDVATTEN
Specialized Sip Grip, half-waffle, S/M: regular thickness, L/XL: XL thickness

STUURPEN
Specialized, 3D-forged alloy, 4-bolt, 6-degree rise

ZADEL
Body Geometry Phenom Comp, hollow Cr-Mo rails, 143mm

ZADELPEN
Specialized, alloy, 2-bolt, 27.2mm

ZADELPENKLEM
Alloy, 30.0mm



Bedankt!
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Cannondale FSI Carbon 3 vs Specialized Epic HT Expert WC

Bericht door _anonymus_ »

Pro's voor de Cannondale:
- wielen (standaard Crest velgen, plus breder dan de velgen op de Specialized) en vork (Lefty's zijn cool)

Maar tevens een nadeel aan de Cannondale: frame is assymetrisch, waardoor je niet zomaar andere wielen kan steken.

Beide fietsen lijken mij eigenlijk vrij vergelijkbaar.

Ik hou wel van mijn 1x11 set-up, maar door de grotere sprongen tussen de versnellingen zou ik om te koersen niet snel een 1x11 kiezen. Hangt er dus wat van af wat je er mee gaat doen.
TopBike
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 23 nov 2012 16:55
Rijdt met: Open One+ & Open U.P
Contacteer:

Re: Cannondale FSI Carbon 3 vs Specialized Epic HT Expert WC

Bericht door TopBike »

Carbon niner, fox vork, sram x1 en dt x1700 wieltjes heb je ook voor die prijs ...
Berrie Kane
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: di 09 mei 2017 13:51

Re: Cannondale FSI Carbon 3 vs Specialized Epic HT Expert WC

Bericht door Berrie Kane »

TopBike schreef:Carbon niner, fox vork, sram x1 en dt x1700 wieltjes heb je ook voor die prijs ...
Link?
TopBike
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 23 nov 2012 16:55
Rijdt met: Open One+ & Open U.P
Contacteer:

Re: Cannondale FSI Carbon 3 vs Specialized Epic HT Expert WC

Bericht door TopBike »

Ik heb je een PB gestuurd !
Berrie Kane
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: di 09 mei 2017 13:51

Re: Cannondale FSI Carbon 3 vs Specialized Epic HT Expert WC

Bericht door Berrie Kane »

_anonymus_ schreef:Pro's voor de Cannondale:
- wielen (standaard Crest velgen, plus breder dan de velgen op de Specialized) en vork (Lefty's zijn cool)

Maar tevens een nadeel aan de Cannondale: frame is assymetrisch, waardoor je niet zomaar andere wielen kan steken.

Beide fietsen lijken mij eigenlijk vrij vergelijkbaar.

Ik hou wel van mijn 1x11 set-up, maar door de grotere sprongen tussen de versnellingen zou ik om te koersen niet snel een 1x11 kiezen. Hangt er dus wat van af wat je er mee gaat doen.

Ik zou in de zomer marathons/chronos doen en de zondaagse MTB routes van MTB-YOU.. zou dit dan voldoende zijn om een 1x11 setup aan te schaffen? of toch liever een 2x11? ikzelf heb er nog niet met gereden, binnenkort test ik dit :-)

Mvg
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Cannondale FSI Carbon 3 vs Specialized Epic HT Expert WC

Bericht door _anonymus_ »

Mijn persoonlijke ervaring, ik reed voordien 2x10 en nu 1x11.

Ik rij heel graag met 1x11, het voelt allemaal zo heerlijk simpel aan en over chainsuck moet je je geen zorgen meer maken.

Maar twee weken geleden met enkele maten een TT gereden waarbij er de hele tijd gekoerst werd, en daar miste ik soms de kleinere versnellingssprongen die ik had met mijn 2x10. Als er bergop goed doorgereden wordt, is de ene versnelling op de 1x11 soms net te zwaar, met het risico je op te blazen als je deze versnelling blijft trappen, en de andere versnelling net te licht, waardoor je het tempo van die voor je net niet kan volgen. Dan zou een tussenstap zoals ik wel had met 2x10 wel welkom zijn. Ook als er bergaf stevig wordt bijgetrapt zit ik sneller zot te draaien dan vroeger met 2x10 op de grote plateau.
Daarom zou ik, om echt mee te koersen, toch nog steeds een 2x setup verkiezen.
Voor mezelf is 1x11 echter perfect, ik pas mijn tempo gewoon aan aan de beschikbare versnellingen. Op heel steile hellingen is dat iets sneller dan vroeger omdat ik gewoon niet zo klein meer kan schakelen, op andere hellingen zal dat dan weer iets trager zijn.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Cannondale FSI Carbon 3 vs Specialized Epic HT Expert WC

Bericht door spaghetti_2 »

Beide fietsen gaan gewoon heel goed zijn. Voordeel aan de Cannondale is dat je gewoon een goede Lefty vork hebt, nadeel is dat je niet zomaar wielen gaat kunnen wisselen. Je hebt een zeer specifieke set nodig. Over de nieuwe Specialized Epic heb ik al verschillende reviews gelezen die allen lovend waren. Wat mij betreft een licht voordeel voor de Specialized Epic dus
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: Cannondale FSI Carbon 3 vs Specialized Epic HT Expert WC

Bericht door Swannie »

1 Nadeel aan de Lefty: het voorwiel demonteren om de fiets in de auto te steken is heel wat lastiger dan bij m'n Sid.
StevenD92
Mountainbiker
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 29 jul 2015 11:56
Rijdt met: cannondale scalpel, bianchi jab

Re: Cannondale FSI Carbon 3 vs Specialized Epic HT Expert WC

Bericht door StevenD92 »

_anonymus_ schreef:Pro's voor de Cannondale:
- wielen (standaard Crest velgen, plus breder dan de velgen op de Specialized) en vork (Lefty's zijn cool)

Maar tevens een nadeel aan de Cannondale: frame is assymetrisch, waardoor je niet zomaar andere wielen kan steken.

Beide fietsen lijken mij eigenlijk vrij vergelijkbaar.

Ik hou wel van mijn 1x11 set-up, maar door de grotere sprongen tussen de versnellingen zou ik om te koersen niet snel een 1x11 kiezen. Hangt er dus wat van af wat je er mee gaat doen.

wat bedoelt iedereen eigelijk altijd met die grotere sprongen bij een 1x11, u casette blijft toch dezelfde dus kan me niet inbeelden dat de sprongen kleiner zijn als je nu 2 plateaus vanvoor hebt of 1????
Plaats reactie