Racefiets

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
johand
Mountainbiker
Berichten: 498
Lid geworden op: do 05 nov 2009 10:46
Rijdt met: Cube LTD Pro

Racefiets

Bericht door johand »

ik ben eigenlijk op zoek naar een nieuwe ALU racefiets. Mijn oog is gevallen op de CAAD12 105 Disc 2017 (1799€). In mijn zoektocht heb ik echter het begrip "gravelbike" leren kennen, en ik wou eens horen of hier nadelen aan zijn om in de plaats zo'n gravelbike te kopen om voornamelijk met de fietsclub, wekelijks +-100km te fietsen aan een gem snelheid van 30km/h op de weg.
Of zet ik gravelbike beter uit mijn hoofd, en ga to voor een recefiets in de plaats.

deze vind ik anders wel knap en bij prijs:
https://www.mangobikes.com/shop/bikes/p ... -full-105/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Lonneke
Moderator
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 11:43

Re: Racefiets

Bericht door Lonneke »

johand schreef:ik ben eigenlijk op zoek naar een nieuwe ALU racefiets. Mijn oog is gevallen op de CAAD12 105 Disc 2017 (1799€). In mijn zoektocht heb ik echter het begrip "gravelbike" leren kennen, en ik wou eens horen of hier nadelen aan zijn om in de plaats zo'n gravelbike te kopen om voornamelijk met de fietsclub, wekelijks +-100km te fietsen aan een gem snelheid van 30km/h op de weg.
Of zet ik gravelbike beter uit mijn hoofd, en ga to voor een recefiets in de plaats.

deze vind ik anders wel knap en bij prijs:
https://www.mangobikes.com/shop/bikes/p ... -full-105/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is maar wat je er mee gaat doen he.

WIl je puur op de baan 'racen' ben je beter af met een racer..
Mss is een Endurance racer iets intressant? Je hebt wat meer comfort als op een echte 'harde' racer.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Racefiets

Bericht door _anonymus_ »

Ik snap je dilemma.
Ik heb nu een 'echte' racefiets (Cannondale SystemSix).
Het beestje is intussen 9 jaar oud, dus ik heb eens zin om te vernieuwen.
De meeste van mijn ritjes op de weg zijn ook echt wegritjes, maar ik durf soms wel eens op onbekend terrein op een grindweg stoten en die gewoon rijden. Enkele weken geleden in de buurt van Chimay ook redelijk wat gravel tegengekomen in een rit die ik gewoon op kaart had uitgestippeld.
Een pure gravelbike vind ik voor wat ik er soms mee doe wat overkill. 40mm banden zijn goed als je er echt kilometers off-road mee gaat rijden, maar voor hier en daar dat korte stukje ga ik denk ik meer nadeel aan die brede banden hebben dan voordeel. Ook is de geometrie van een pure gravelbike iets té relaxed in vergelijking met een pure racefiets.
Er bestaat wel een soort tussencategorie die mij enorm aanspreekt. Die van de '4 seasons bike'. Houdt eigenlijk gewoon een racefiets in, maar met schijfremmen en mogelijkheid tot montage van spatborden. Meestal kan je dan zonder spatborden banden tot 32mm monteren, en met spatborden tot 28mm. Ik denk dat 28mm een ideaal compromis is tussen snelheid en comfort op de weg en vertrouwen op een occassioneel stukje gravel.
Fietsen in deze categorie die ik ken zijn vooral staal en titanium, maar er bestaan er zeker ook in carbon en aluminium. Voorbeelden: Mason Resolution, Fairlight Strael, J. Laverack J.ACK...
Gebruikersavatar
Real Epic '89
Mountainbiker
Berichten: 279
Lid geworden op: do 29 dec 2011 13:10
Rijdt met: Isn't dead.

Re: Racefiets

Bericht door Real Epic '89 »

Als je alleen maar toert zou je een Gravelracer kunnen overwegen. Die Mango die je aanhaalt is kwa geometrie een gravelracer. 71graden balhoofd hoek zal vooral stabieler aanvoelen en op onze vaak slechte wegen lekkerder rollen door zijn iets bredere banden. In NLD loopt er al een tijd een topic over Gravelracers.

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 3&t=115296" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Racefiets

Bericht door Dickie »

Leuk filmpke:
" onclick="window.open(this.href);return false;
johand
Mountainbiker
Berichten: 498
Lid geworden op: do 05 nov 2009 10:46
Rijdt met: Cube LTD Pro

Re: Racefiets

Bericht door johand »

Dickie schreef:Leuk filmpke:
" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zou graag het omgekeerde weten: Hoe ervaart een gravelbiker (met 28mm bandjes) het om 80km mee te rijden met een paar geoefende wielertoeristen?
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Re: Racefiets

Bericht door J.E. »

Ik heb een 'gravelbike' met 28mm banden, maar wel GP4000 wegbanden, geen enkel verschil met mijn koersfiets. Integendeel.
Met gedeeltelijke offroad bandjes zal dit natuurlijk een ander verhaal zijn.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Racefiets

Bericht door chrisper »

maar ook met baanbanden op de gravel racer, voelt de gravelracer toch wat comfortabler denk ik?

ik ben ook geinteresseert in een gravel bike, dus ben zo wat alles aan het nalezen en aan het uitkijken enz
koersfiets zegt me echt zo goed als niks
maar om heel af en toe eens wat km's te maken met de fietsvrienden wil ik wel de gravel bike overwegen
dan is deze fiets ook niet te beperkt
ook goed voor de duurtrainingen op de weg dan
en om eerlijk te zijn: de hele smalle banden van koersfiets schrikken me wat af, gravel bike bied het voordeel van iets breder te kunnen rijden
heb ook geen ervaring met het kromme stuur, maar dit zal dan wel wennen hoop ik

of doe ik toch beter verder met mijn mtb, met wegbanden (kojak) van 2.00 dik, voor de wegritten??


iemand nog advies voor mij? ik hoor het graag
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Racefiets

Bericht door dirkdierickx »

ik snap het nut niet helemaal van die gravel bikes, eender wat offroad met een koerfiets is gewoon niet aangenaam. dan nog gewoon liever met een hardtail mtb op gravelpaden rijden, en als het echt te goor wordt kan je toch nog altijd verder. je komt ook altijd cyclocrossers tegen op een tour, en ik vraag me soms af hoe die mannen dat klaarspelen want op sommige trails wordt je al grondig door elkaar geschud met een mtb.

op de weg rij ik met een endurance fiets, je houding is wat relaxer en je verliest maar weinig aan echte snelheid (en als het moet kan je nog altijd laag gaan zitten voor een wat meer aero positie). ze worden meestal ook voorzien voor minstens 28mm banden, of zelfs meer en hebben in de meeste gevallen ook een grotere casette achteraan (ipv 28 een 30, 32 of 34) dus je geraakt overal op en over.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Racefiets

Bericht door Mister No Chaïn »

Gravelbikes komen over van Amerika, waar kilometers fire roads liggen. En in bepaalde delen van Amerika heb je ook van dat zwaar geribbeld asfalt, meer steentjes als asfalt eigenlijk.
Omstandigheden die hier bij ons toch vrij schaars zijn lijkt me. Rond Aarschot liggen wat gravelwegen, of als je langs de andere kant van de demer of dijle gaat fietsen. Maar daarmee heb je het wel gehad hier in Vlaamse Brabant lijkt me. Alles wat meer offroad is is gewoon een pak aangenamer op de mtb.

Wat men hier in België soms asfalt durft noemen, daar kan je gerust met een gravelbike goed uit de voeten. Dat is wel een feit :P. Een 40mm band met profiel scheelt wel een pak in rolweerstaand tov een kale 28mm. Dan zie ik mezelf eerder een gravelracer kopen en er heel brede kale banden opleggen. En de gravelracer dus niet gebruiken waarvoor hij bedoelt is :-)
Plaats reactie