15/10 Opening MTB-route Nationaal Park Hoge Kempen - Limburg

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: 15/10 Opening MTB-route Nationaal Park Hoge Kempen - Lim

Bericht door madskatingcow »

Afgelopen dinsdag samen met 3 andere leden van onze club de volledige marathonroute gereden, met vertrek in Maasmechelen (‘t Salamanderke - Joseph Smeetslaan 280 - 3630 Maasmechelen). Al snel werd duidelijk dat dit één lange moddertocht zou worden. Zoveel mogelijk geprobeerd de plassen te ontwijken, maar de slijklaag praktisch overal op het parcours maakte dit quasi onmogelijk. De eerste 15km is het veel stop & go singletrack, met de nodige kuilen, wortels en bulten. Hier is een fully wel aangenaam om de oneffenheden wat weg te vlakken. De ondergrond was een mix van modder en fijne kiezel, zoals bekend in As en omstreken. Gecombineerd met de nattigheid zorgde dit ervoor dat het vrij zwaar bolde. Vooral de laatste 20km waren lastig (in winterconditie toch :wink:), dit was praktisch continu op- en af. Gevaarlijke afdalingen hebben we niet gezien, de enige technische moeilijkheid is de lange trap met houten treden : langs de zijkant er naast rijden, via de trappen zelf, of te voet? De zijkant bleek uit losse kiezel en zand te bestaan, je zakte er meteen 30cm in weg. Bijgevolg de trappen deze keer te voet verkend, volgende keer rijd ik ze naar beneden (denk ik :lol: ). De laatste 10km was het licht uit, stevige hongerklop en dan gaat het natuurlijk helemaal niet meer.
Onderweg kom je echt niks tegen : je hoort de snelweg wel in de verte, maar zit continu off-road. Aanrader bij droog weer, dan rijd je deze route met de helft van de inspanning van nu. Als het nat is laat je deze route beter links liggen en kan je beter voor een alternatief in Lommel / Mol of omstreken kiezen. De moddervlekken zijn bovendien zéér moeilijk uit de kledij te wassen 8-[

Totaal : 79.79km, 536hm.

Voor wie de GPS track wil : klik.
Gebruikersavatar
drikkie
Mountainbiker
Berichten: 256
Lid geworden op: zo 25 okt 2009 14:41
Rijdt met: Cube Reaction 2016 + Cube LTD Race 2012

Re: 15/10 Opening MTB-route Nationaal Park Hoge Kempen - Lim

Bericht door drikkie »

Vandaag de volledige marathon (in de juiste richting dit keer) gereden :-)
De afpijling is bijna perfect in wijzerzin (hoe kwam ik erbij om dit vorige keer anders te willen doen?)

Vertrokken in As (aan het station) zodat het mooiste, en zwaarste stuk eerst kwam =P~
(ik had het verslag van madskatingcow gelezen)
Inderdaad bij nat weer is dit een heel zwaar parcours (dat was zelfs vandaag duidelijk)
maar vandaag ..... -5 graden aan de start en van slijk was niet veel meer te merken

Het is gewoon een geweldige route ... alles zit erin: klimmen, dalen, single tracks, snelle stukken, saaie stukken :oops: gewoon top!
Echt gevaarlijk is het nergens (zelfs bij de trappen is een chicken way :-) .... en die idiote afdaling komt niet in de marathon)
Soms wel zeeeer pittig omhoog ... dus paar keer te voet verder (maar dat doen wout en matthieu ook elke week)

dus: schitterend parcours bij droge ondergrond =D> =D> =D>
en ja ... er is hier en daar wat hinder van werken

De route is ook duidelijk nog nieuw .... in de buurt van Lanaken moeten de ST's nog "ingereden" worden
Super dat er zo'n routes gemaakt worden !!!! =D> =D> =D> (o)
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: 15/10 Opening MTB-route Nationaal Park Hoge Kempen - Lim

Bericht door spaghetti_2 »

Ik heb vandaag de hele marathon lus gereden, vertrokken vanuit As. Ik heb een fijne dag gehad, maar ben toch niet onverdeeld enthousiast over het parcours. Leuke stukken zijn er zeker te vinden, maar toch ook wel heel wat saaiere stukken, of stukken die er echt niet goed bijliggen. Ik heb de route vanuit As gereden in wijzerzin. De eerste 15 km hier zijn een beetje saai, ik heb er dan ook nog een lusje van de Duinengordel bijgenomen, maar dat raad ik je echt af. Tenzij je een ernstige vorm van insomnia hebt en geen enkel slaapmiddel nog helpt. Iemand heeft daar met een lineaal gewoon wat rechte lijnen op een kaart getekend denk ik.

Persoonlijk vind ik dat de leukste stukken in de Oostelijke helft zitten, dit is met voorsprong het mooiste stuk van de route. Vooral tussen Opoeteren en Maasmechelen zitten enkele leuke en pittige klimmetjes. In tegenstelling tot wat hiervoor soms beschreven wordt, vond ik geen enkele klim niet te doen of overdreven. Ik ben ze allemaal boven geraakt, er zijn er inderdaad wel 2 of 3 waar je serieus je best moet doen, maar hé zijn dat niet net de leukste uitdagingen? Gevaarlijke afdalingen heb ik ook niet gezien. De afdaling met het trapje is inderdaad wat uitkijken, maar het paadje ernaast is vlot te nemen als je wat techniek hebt. Maar wat gevaarlijk/doenbaar is, is voor elke biker anders natuurlijk.

Het grote minpunt vond ik echter de staat van het parcours bij momenten.. Op vorig weekend na, hebben we twee weken mooi en droog weer gehad. Sommige stukken van het parcours staan gewoon echter permanent onder water, de weggetjes ernaast en ervoor/erna zijn vaak compleet kapot gereden. Ik heb het gevoel dat het parcours niet veel bikers aankan, op sommige stukken lagen er echt zeer veel takken zodat het niet leek alsof het een druk bereden pad is. Anderzijds waren er toch echt heel veel paden en sporen die compleet kapot gereden waren en daarom niet leuk om te rijden.. Persoonlijk vond ik dit de grootste spelbreker. Met slecht weer zou ik hier ten allen tijden wegblijven.. Zelfs mijn klei-achtige heimat (Leuven) lijkt minder watergevoelig. Hieronder enkele foto's van wat ik bedoel. Het is zeker niet zo dat dit heel de route was, verre van, maar het waren zeker ook geen uitzonderingen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
scelter
Mountainbiker
Berichten: 1926
Lid geworden op: za 28 aug 2004 21:45
Rijdt met: Canyon Exceed SLX 9.9 & Rose Pro RS SRAM Force

Re: 15/10 Opening MTB-route Nationaal Park Hoge Kempen - Lim

Bericht door scelter »

Sluit ik me bij aan. Oostelijk deel best ok. Westelijke deel slaapverwekkend. En bepaalde stukken liggen echt slecht. Rond het vliegveld in zutendaal vooral.
dimitrid
Mountainbiker
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 25 nov 2015 09:53
Rijdt met: Scott Scale 900 RC

Re: 15/10 Opening MTB-route Nationaal Park Hoge Kempen - Lim

Bericht door dimitrid »

Ik rij hier regelmatig (woon in de buurt) en kan dit beamen. Heel wat stukken liggen er "altijd" nat bij. De boswerken doen er nog schepje bovenop. Op de rode route is er een stuk (voorbij Opoeteren) wat helemaal stuk gereden is door trucks/tractors. Hetzelfde verhaal op de blauwe lus in Opitter. Gelukkig kan je hier nog de "Glimburger" paadjes volgen...
dake7780
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 14 jul 2013 13:57
Rijdt met: Ghost EBS Lector HTX 29

Re: 15/10 Opening MTB-route Nationaal Park Hoge Kempen - Lim

Bericht door dake7780 »

Zag vandaag op de rode route (Opoeteren/Dilsen) dat het stukje aan de driepaal bij het downhill parcours plots verboden terrein is en dat men de route heeft opgelegd. Jammer gat de weinige mooie stukken er ook nog eens worden uitgehaald :( :(
FaraoNebur
Mountainbiker
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 16 dec 2015 11:57

Re: 15/10 Opening MTB-route Nationaal Park Hoge Kempen - Lim

Bericht door FaraoNebur »

Deze zondag de Marathon gereden. Ik had deze al eens gereden zonder te weten dat ik die aan het volgen was. Serieus dood gegaan toen :D

Nu dus beter voorbereid en echt wel genoten van de route. Hij lag er droog bij dus dat reed al wat vlotter als de vorige keer. Paar leuke afdalingen en stevige klimmekes gedaan. Niks te zot eigenlijk. Sommige klimmetjes doen we wel denken aan het klimmen op de terrils in Genk. Ik begrijp dat dit voor sommigen een brug te ver is. Maar ik hou wel van die extra uitdaging.

Een maal verkeerd gereden aan het fietspad in de buurt van de duivelsberg. Het fietspad wat zo plots verdubbeld en stevig naar beneden gaat. Daar was ik dus afgereden terwijl ik al veel eerder links had moeten afslaan. Dus kwam ik terug op de route terecht waar ik mss een uur eerder al geweest was. Ff een baalmoment. Toen heb ik via de rode route ter hoogte van Zutendaal terug de verbinding kunnen maken met de Marathon route.

Paar extra kilometers op de teller daardoor, maar ook wel een paar leuke afdalingen en stevige klimmen rijker! Ik was dus blij dat ik verkeerd gereden was :De]
dake7780 schreef:Zag vandaag op de rode route (Opoeteren/Dilsen) dat het stukje aan de driepaal bij het downhill parcours plots verboden terrein is en dat men de route heeft opgelegd. Jammer gat de weinige mooie stukken er ook nog eens worden uitgehaald :( :(
Dit vond ik wel jammer inderdaad. Een stukje waar ik wel naar uitkeek, maar dus plots besefte dat het vervangen was door een saaier stukje. Heel jammer.

Kortom, het is wel een mooie route met wat leuke afdalingen en klimmen, ook wat saaiere stukken. Maar het zet me wel aan om de verschillende lussen een keer afzonderlijk te rijden of eens met lokale rijders mee op pad te gaan, het kan niet anders dan dat je de beste stukken gewoon mist als je ziet wat een heuvels je voorbij rijdt.

Als voorbereiding op de komende tochtjes in de Ardennen in ieder geval dik geslaagd!
Raf77
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 14 jan 2013 21:53
Rijdt met: Ghost HTX EBS

Re: 15/10 Opening MTB-route Nationaal Park Hoge Kempen - Lim

Bericht door Raf77 »

Heb gisteren geprobeerd om vanuit As de blauwe lus te volgen,maar ben mis gegaan aan de Salamander in Maasmechelen omdat ik daar het blauwe bordje niet vond. Heeft er toevallig iemand een gpx bestand van de blauwe lus in As?
Gebruikersavatar
barbaar
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 07 sep 2007 16:13
Rijdt met: Trek Fuel Ex, Cube Attention
Contacteer:

Re: 15/10 Opening MTB-route Nationaal Park Hoge Kempen - Lim

Bericht door barbaar »

Raf77 schreef:Heb gisteren geprobeerd om vanuit As de blauwe lus te volgen,maar ben mis gegaan aan de Salamander in Maasmechelen omdat ik daar het blauwe bordje niet vond. Heeft er toevallig iemand een gpx bestand van de blauwe lus in As?

Hier kan je alle info vinden http://mtbroutedatabase.be/limburg/nati ... kempen.htm
Raf77
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 14 jan 2013 21:53
Rijdt met: Ghost HTX EBS

Re: 15/10 Opening MTB-route Nationaal Park Hoge Kempen - Lim

Bericht door Raf77 »

barbaar schreef:
Raf77 schreef:Heb gisteren geprobeerd om vanuit As de blauwe lus te volgen,maar ben mis gegaan aan de Salamander in Maasmechelen omdat ik daar het blauwe bordje niet vond. Heeft er toevallig iemand een gpx bestand van de blauwe lus in As?

Hier kan je alle info vinden http://mtbroutedatabase.be/limburg/nati ... kempen.htm
Hey, bedankt voor de link, ik heb er al een deel geïnstalleerd maar net bij de blauwe lus maasmechelen krijg ik de route niet opgehaald,krijg een gekke strook die niet overeenkomt met de route.
Plaats reactie