wheels manufacturing BB86/92 thread bottom bracket

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

wheels manufacturing BB86/92 thread bottom bracket

Bericht door cyclon »

Afbeelding

heeft iemand ervaring met deze threaded bottom bracket?
is het in het algemeen een goed idee om zoiets te kopen (enkel lagers te vervangen à rato van een 15 euro) als alternatief voor press fit systemen (kost meer dan dubbel zo veel om te vervangen)

gaan de lagers bvb werkelijk langer mee?
zijn er minder problemen met 'creaking'
zijn de lagers werkelijk makkelijker (en veiliger voor kader) te vervangen dan met een press fit systeem?

http://wheelsmfg.com/bottom-brackets/bb ... black.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Our new BB86/92 thread together bottom bracket is a technical advancement of our well-loved slip fit BB86 bottom brackets. The two machined aluminum cups thread together ensuring the bottom bracket remains stable in the frame, increasing bearing life, and simplifying maintenance. This means no more creaking, smoother operation, longer bearing life, and really quick bearing replacement.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: wheels manufacturing BB86/92 thread bottom bracket

Bericht door BertG »

Met deze geen ervaring maar Hope heeft een vergelijkbaar systeem en ik kan zeggen dat deze perfect werkt en zeer degelijk is. Wel handleiding goed volgen bij montage.
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Re: wheels manufacturing BB86/92 thread bottom bracket

Bericht door cyclon »

bbb heeft ook zo'n systemen natuurlijk (maar niet in deze dimensies)

ik vraag me af waarom lagers zo veel minder duurzaam zijn in press fit systemen (ik heb het dan nog niet over het creaking probleem) versus het vroegere systeem (waarin ze zo goed als nooit vervangen moesten worden)

mss is de druk op & wrijving van lagers in die moderne systemen (met betere q-factor) groter dan in het oude systeem

hoe dan ook: allicht gaan ze idd iets minder snel kapot in zo'n thread systeem

maar ik denk dat het vooral veiliger en mss ook makkelijker is om aan te 'peuteren' (de lagers uit die buis halen die je in het frame monteert) dan wanneer je iets direct uit het (carbon) frame moet halen (zo'n plastic press fit spul)
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: wheels manufacturing BB86/92 thread bottom bracket

Bericht door BertG »

Mijn theorie, en ook persoonlijke ervaring, is dat sommige pressfit cups wel eens uit het frame willen komen na x aantal kilometers, met als gevolg ongelijke belasting van de lagers wat dan weer gaat leiden tot gekraak en vroegtijdige slijtage. Minder dan een mm is voldoende.

Nu ja, sommige BSA lagers die ik in het verleden heb gehad gingen nu ook niet bepaald lang mee, 2 keer per jaar vervangen was geen uitzondering. Zwak punt van veel BB's is volgens mij een slechte afdichting in combinatie met ons Belgisch (winter)weer.


Praxis heeft bijvoorbeeld ook BB's met schroefdraad maar zelf heb ik gekozen voor de oplossing van Hope vanwege de bewezen kwaliteit en omdat onderdelen/lagers vrij makkelijk te verkrijgen zijn.
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Re: wheels manufacturing BB86/92 thread bottom bracket

Bericht door cyclon »

BertG schreef:Mijn theorie, en ook persoonlijke ervaring, is dat sommige pressfit cups wel eens uit het frame willen komen na x aantal kilometers, met als gevolg ongelijke belasting van de lagers wat dan weer gaat leiden tot gekraak en vroegtijdige slijtage. Minder dan een mm is voldoende.

Nu ja, sommige BSA lagers die ik in het verleden heb gehad gingen nu ook niet bepaald lang mee, 2 keer per jaar vervangen was geen uitzondering. Zwak punt van veel BB's is volgens mij een slechte afdichting in combinatie met ons Belgisch (winter)weer.


Praxis heeft bijvoorbeeld ook BB's met schroefdraad maar zelf heb ik gekozen voor de oplossing van Hope vanwege de bewezen kwaliteit en omdat onderdelen/lagers vrij makkelijk te verkrijgen zijn.
dat klinkt idd aannemelijk

ik vrees wel dat hope geen thread bottom bracket heeft voor een 92 mm maat (en 41 mm diameter)

http://www.hopetech.com/product/threaded/" onclick="window.open(this.href);return false;
The unit is suitable for 68, 73, 83 and 100mm width bottom brackets
Gebruikersavatar
IPPE
Mountainbiker
Berichten: 1013
Lid geworden op: za 17 mei 2008 22:42
Rijdt met: TURNER 5SPOT & RFX

Re: wheels manufacturing BB86/92 thread bottom bracket

Bericht door IPPE »

Heb je een press fit nodig? Want voor een treaded BB heb je schroefdraad nodig in je frame. De Wheels BB is press fit die in de binnenhuls geschroefd wordt of zie ik dit verkeerd?
Hope heeft wel PF-bb voor uw maat.
http://www.hopetech.com/wp-content/uplo ... 9-2015.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Re: wheels manufacturing BB86/92 thread bottom bracket

Bericht door cyclon »

IPPE schreef:Heb je een press fit nodig? Want voor een treaded BB heb je schroefdraad nodig in je frame. De Wheels BB is press fit die in de binnenhuls geschroefd wordt of zie ik dit verkeerd?
Hope heeft wel PF-bb voor uw maat.
http://www.hopetech.com/wp-content/uplo ... 9-2015.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

bedankt voor die handige tabel

die wheels manufacturing bb is een 'thread together bottom bracket' (vs slip fit)

ik wilde idd een bottom bracket die je in het frame kunt schroeven, maar dat bestaat niet meer geloof ik (voor carbon frames)

ik denk dat zo'n in elkaar te schroeven bb makkelijker te assembleren is en minder makkelijk zal verschuiven in het frame + ook makkelijker in onderhoud
The two machined aluminum cups thread together ensuring the bottom bracket remains stable in the frame, increasing bearing life, and simplifying maintenance.
MantraGuy
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 14 jan 2008 20:57
Rijdt met: Niner Air9 (Klein Palomino)

Re: wheels manufacturing BB86/92 thread bottom bracket

Bericht door MantraGuy »

Ikzelf rijd ongeveer een jaartje met een threaded bottom bracket van Wheels MFG en eentje die in een pressfit zit.
De eerste is nu aan het kraken, dus hier zal terug een shimano versie in komen, welke een pak goedkoper is.
De andere loopt ook niet meer soepel na een half jaar al, maar ik wacht dit nog even af. De lagers zijn volgens de bijsluiter niet apart vervangbaar...
Plaats reactie