Trek Procaliber 9.8 SL

Stel jezelf hier voor. Tevens geven we jullie hier de gelegenheid om je materiaal te showen.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Trek Procaliber 9.8 SL

Bericht door spaghetti_2 »

Na lang de vreemde en vragende blikken van mede-wedstrijdrijders te hebben weerstaan, ben ik dan toch maar eens overgestapt naar moderne tijden. In lijn met het stijgend aantal wedstrijden en de steeds beter wordende resultaten krijgt de 26" alu fully een plaatsje op de reservebank en moet hij plaats ruimen voor de langverwachte 29" carbon hardtail. Aangezien ik geen aandacht besteed aan merknamen en ik zelf alles onderhoud en herstel aan mijn fietsen, had ik in eerste instantie niet gedacht dat het een Trek ging worden. Een Canyon Exceed of Rose Psycho Path waren de grote kanshebbers. Na heel veel lees- en opzoekwerk had ik echter heel veel positieve dingen gehoord over de Procaliber modellen van Trek: razendsnel, maar toch een vleugje comfort, en redelijk speels en wendbaar voor een 29". Uiteindelijk werd dit het model waarvoor ik mijn budget toch wat wou rekken. Vorige week dan een zeer goede deal gezien en maar meteen de knoop doorgehakt.

Afbeelding

De kleur zal voor sommige een dealbreaker zijn, ik vind het wel iets hebben. Mijn racefiets is al een mat zwart model (wat ik zeer mooi vind), maar er mocht dus wel iets opvallenders in het fietshok terecht komen. De fiets voldoet quasi volledig aan de specs die ik voor ogen had: zowel voor als achter boost, XT remmen, volledig Sram X1, stijve en deftige wielset, carbon stuur, ... Geen ervaring met Rockshox, gevoelsmatig had ik liever een Fox 32 gehad maar we gaan deze zeker een kans geven. De fiets is mee met de huidige standaarden, dus hopelijk future proof voor de komende x jaren (al is dat hout vasthouden in de mtb wereld).

De enige upgrade die ik momenteel heb gepland is naar een iets lichtere en bredere wielset (genre DT Swiss X1501, of een goed setje ZTR). Betere (actie)foto's zullen nog wel volgen. Ben benieuwd naar mijn eerste rij-ervaringen en naar het komende marathon seizoen!
Gebruikersavatar
Geoffe
Mountainbiker
Berichten: 509
Lid geworden op: do 02 aug 2007 14:10
Rijdt met: Te veel volgens de trouwboek

Re: Trek Procaliber 9.8 SL

Bericht door Geoffe »

Mooi gerief, geniet ervan en veel plezier ermee =D> :drunk:
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Trek Procaliber 9.8 SL

Bericht door Kevin82 »

Heb ook nog getwijfeld om deze te kopen maar heb toch besloten om de 2017 te bestellen. Zoals je zelf aangeeft is de kleur opvallend maar daarom niet minder mooi.
Ik heb aan een testdag meegedaan van Trek en was meteen verkocht aan deze fiets. Daarom dat ik deze ook meteen besteld heb. Normaal moet de mijne op 9/4 geleverd worden.

Je zal hier zeker geen spijt van krijgen en wat betreft jouw mogelijke upgrade kan ik ook alleen maar zeggen dat de XR1501 wielen een referentie zijn voor goede betaalbare wielen.

Veel plezier ermee!
Gebruikersavatar
Tinman
Mountainbiker
Berichten: 515
Lid geworden op: do 31 mar 2005 19:19
Rijdt met: Van Nicholas Redwood Ti + Scott Scale 700 SL
Contacteer:

Re: Trek Procaliber 9.8 SL

Bericht door Tinman »

Prachtige kleur. Laat eens weten hoe zo'n ProCaliber bevalt. Misschien ook wat voor mij. ;)
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Trek Procaliber 9.8 SL

Bericht door Wacky-S »

Proficiat met de aankoop, een sjiek machine :-D
Hoop dat je er veel plezier aan beleefd en goede resultaten mee behaald!
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Re: Trek Procaliber 9.8 SL

Bericht door Serge R »

Knap Emily kleurke en ziet er bovendien snel uit.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Trek Procaliber 9.8 SL

Bericht door madskatingcow »

Mooi, ik heb nog een prachtig setje Nox Skyline 29 carbon wielen te koop die er mooi in passen ;-)
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Trek Procaliber 9.8 SL

Bericht door spaghetti_2 »

madskatingcow schreef:Mooi, ik heb nog een prachtig setje Nox Skyline 29 carbon wielen te koop die er mooi in passen ;-)
Ik heb ze zien staan. Zou een ideale wielset zijn voor onder deze fiets maar jammer genoeg ver boven budget zo vlak na aankoop :drunk:
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Trek Procaliber 9.8 SL

Bericht door _anonymus_ »

Zeer mooie kleur.
Trek is er de laatste jaren steeds meer op vooruit gegaan qua look (en ook qua reputatie, heb ik het gevoel).
Hiermee was je zondag in Thuin waarschijnlijk een plaatsje of twee hoger geëindigd ;-)
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Trek Procaliber 9.8 SL

Bericht door spaghetti_2 »

Vandaag de eerste trip met de Procaliber. In daglicht vind ik de kleur echt wel mooi tot haar recht komen.
De eerste impressie van de fiets is zeer goed. Komende van een fully is het wel wat aanpassen. De decoupler mag dan wel wat dempen, het is een knalharde racer met een verzachtend kantje. Wie een snelle maar fully-achtige fiets zoekt, is bij deze fiets aan het verkeerde adres. Wat me eigenlijk het meeste opviel (of net niet opviel): dit is mijn eerste rit ooit met een 29'er. Mocht ik met een blinddoek hebben rondgereden, ik zou het niet gemerkt hebben. Hij draait en keert even vlot als mijn 26'er. Wat dat betreft, een dikke pluim voor Trek. Ik heb me geen seconde moeten aanpassen aan de grote wielen. Ook qua bochten nemen en insturen is het een genot, hij doet perfect wat ik van hem verwacht en biedt veel vertrouwen. Optrekken en klimmen gaat alsof je bij wijze van spreken op een racefiets zit. Zware afdalingen heb ik nog niet gedaan, maar op het eerste zicht biedt hij veel vertrouwen op hoge snelheid. De wielen geven geen krimp, en lijken zeer deftige standaardwielen te zijn. Ze voelen niet overdreven zwaar aan, maar ook niet flitsend. Op dat vlak verwacht ik dat een lichter wielsetje de fiets nog wat sneller maakt. Komende van een Fox vork, is de Rockshox SID RL toch echt wel een zeer starre vork (wat overeenkomt met wat ik er over gelezen had). Ik had de vork ingesteld naar mijn gewicht maar heb nog niet eens de helft van de veerweg gebruikt. Wat luchtdruk aflaten dus, maar ik denk niet dat ze ooit zo soepel op kleine schokken zal reageren als een Fox 32. Het blijft dan ook een XC-vork, waarbij de focus op snelheid en gewicht ligt. De Sram X1 groep schakelt als een zonnetje, de 1x drivetrain is ook heel fijn om mee te rijden. Misschien dat ik een 34T bijkoop voor de Vlaamse ritten, om toch de kleinere kransjes wat meer te sparen. Ik ben alvast benieuwd naar de eerste Ardennenritten. De eerste indruk is dus zeker geslaagd. Mijn zitvlak en onderrug zal nog een beetje moeten wennen aan de hardtail, maar ik ben benieuwd wat ik nog mag beleven met deze fiets.

Om toch één minpunt op te noemen: de fiets is verre van stil momenteel. Ik vermoed dat het rammelende kabels in het frame zijn, maar het klinkt ook als gekraak in het frame. Komende dagen alle opties eens afgaan (kabels, balhoofd, decoupler, ...) Dit enerverende gekraak zou ik toch graag weghebben.

Enkele foto's, on the field:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door spaghetti_2 op di 28 mar 2017 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie