19.03.2017 - Thuin - Les Sept Péchés Capitaux

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Gebruikersavatar
El Toro Cycling Club HB
Mountainbiker
Berichten: 693
Lid geworden op: vr 19 okt 2012 13:10
Rijdt met: c-dale scalpel 29

Re: 19.03.2017 - Thuin - Les Sept Péchés Capitaux

Bericht door El Toro Cycling Club HB »

BerggeitCasualFietser schreef:
EG6 schreef:Ok, dan heb ik met mijn kleine 2 bar (29'er, 85kg en rij nog met binnenbanden) nog hopeloos te hard gereden. Ik stel ze altijd wat aan de harde kant omdat ik van 't principe ben dat het vlotter bolt 'als' het dan eens vlotter kan bollen, maar op een parcours als gisteren moet ik die gedachte maar eens laten varen en echt zakken in druk ipv koppig te blijven daarin :-k ...
Ik ben normaal ook van deze gewoonte, al zal ik nu wel naar de 80 kg gaan ipv 85. Normaal rijdt ik tt's hier in de buurt met 2 bar op de hardtail 29. Gisteren met 1.7 vertrokken, op de fully en voelde dat ik beter nog had afgelaten.
Iemand trouwens advies, of ik rekening houdt met verschil fully-hardtail voor bandendruk? Of gelden dezelfde regels/gewoontes?
Voor wat het waard is, heb uiteindelijk ook van het bmb vtt forum, dat je als de ondergrond echt rotsachtig/steen is het beste met 1.3 kan rijden, met de fully.
Gevoelsmatig denk/zeg ik dat ik met de hardtail het prettigst met 1.6 , 1.7 rij.
Met de fully liefst iets lager dus, maar wat ik ook altijd doe, is uiteindelijk voelen of de band goed aanvoelt, is dat zo, niets doen, anders nog een beetje erbij of eruit.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: 19.03.2017 - Thuin - Les Sept Péchés Capitaux

Bericht door madskatingcow »

Ik reed op 1.6 bar met mijn Scott Scale hardtail, voor de eerste keer met 26mm brede velgen. Was goed te doen, maar beter was 1.4 a 1.5 bar, verder te testen :wink: De fully heb ik niet echt gemist, daarvoor lag het er te modderig bij :P Sowieso is het een parcours met loodzware hellingen, zeker niet geschikt voor iedereen.

Memo voor volgend jaar : ondergrond bestaat uit een soort 'turf', wortels en veel stenen.
Gebruikersavatar
uncle sam
Mountainbiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: za 30 dec 2006 17:14
Rijdt met: canyon lux
Contacteer:

Re: 19.03.2017 - Thuin - Les Sept Péchés Capitaux

Bericht door uncle sam »

uncle sam schreef:Hf iedereen morgen, en zet jullie banden niet te hard (zou me verbazen), anders hoop ik dat ge goeie loopschoenen hebt :wink:
Hehe, blijkbaar zitten hier toch nog redelijk veel bikers zonder de nodige ervaring als het een echt technisch parcours wordt.
Qua profiel maakt het weinig uit, schuiven en glijden doe je toch. Echter is de goeie bandendruk icm velgbreedte, en het overeenstemmende verzet/cadans die je rijdt van cruciaal belang.
De 7 peches waren allemaal te doen op voorwaarde dat je vrije baan hebt, de snelheid erin kunt houden en je grip vindt.
Een compromis vinden tussen zacht rijden en voldoende hard om snelheid in de bochten te houden. Dit zal liggen tussen 1.3bar en 1.8bar afh van je eigen gewicht.
Los van je bandendruk is techniek, kracht zetten en je band aanvoelen, zoeken naar grip, een feeling die je moeilijk kunt uitleggen.
Je moet ahw "zweven" met je fiets over de plaatsen waar je geen grip hebt bergop. Recht op trappers staan is volledig uit de boze!
Te kleine versnelling is ook vaak de oorzaak van veel doorslippers, en last but not least: vermoeidheid zorgt dat je gaat zwalpen, je mist het ideale spoor.
7 peches, 7 muren, 7x schrikken .... en 7x bravo voor jezelf als je bovenkomt :wink:

Volgend jaar herkansing e :wink:

Anyway, twas een pittig ding die 80km chrono.
Hiervoor zijn we mtb'r geworden.
Gebruikersavatar
maxeur
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: do 20 jun 2013 22:20
Rijdt met: Specialized camber comp

Re: 19.03.2017 - Thuin - Les Sept Péchés Capitaux

Bericht door maxeur »

El Toro Cycling Club HB schreef:The day after.... :roll:

Laten we voorop stellen dat het in Thuin echt top :bounce: =D> is, alles wat mountainbike mag, moet, kan en zal hebben, hebben ze daar, dat gezegd hebbende....

Graag kom ik hier nog een keer terug, maar wel als het droog is, idd na drie of vier van de zonden gedaan te hebben, heb ik mijn deelname gestaakt #-o :oops: en ben via de kortste weg terug naar de gezellige tennisclub gereden, noem het zwak, het mag, maar als je de eerste net als velen moet gaan lopen en zelfs in de afdaling eraf moet omdat het net lijkt of de groep voorgangers tegelijk van de fiets stappen om, zo lijkt het ze een mooie picknickplaats hebben gevonden en dat tafereel zich bij de klim van 16% zich herhaalde net toen ik in de flow zat om deze te halen en al tientallen lopers met de fiets aan de hand voorbij was gegaan,
is dit eerlijk? :^o ja en nee, want bij de volgende klimmen liep ik ook, dus ja toen hield ik ook bikers tegen die het wel konden halen, maar alléz, is dat de voornaamste rede, nee hoor,
mijn focus was gewoon op een bepaald moment weg. voor mij heb je bij mtb nodig, naast de fiets uiteraard, o ja en een helm, maar vooral focus = kijken waar je naartoe gaat, tractie = grip en balans en als één van deze minder word moet je stoppen, zeker als het een technisch en zwaar parcours is net als gisteren in Thuin.

Als je net als ik van de lage landen komt, Breda en al redelijk op leeftijd bent, 56, zal je elk jaar je hoogtemeters moeten trainen, bij mij werkt het zo, dat ik 5 toertochten aan één sluitend moet doen met voldoende hoogtemeters erin, d.w.z., tussen de 4 en 5 duizend hm moet ik in mijn benen hebben om te kunnen spreken van een klimconditie, ik had Huldenberg en Bertem gedaan en dit zou numero 3 zijn, maar hier was en is mijn klimconditie niet toereikend, bovendien hielpen de omstandigheden ook niet mee....

Mijn bandenspanning was ook laag : 1.3 tubeless met 2.25 ra-ra lightskin, deze zijn nagelnieuw en het is een goede allround band, met de nattigheid van gisteren, gaan die 2.25 wel drijven en bij het klimmen zijn die gladde stenen ook best wel trikkie.

Overigens heb ik met mijn vorige fiets, waar ro-ro onderzaten, bij drogere omstandigheden meegedaan aan de Primavera en die Andurokx samen in Andenne, zoals ook een toertocht in de Ardeche, met wel 400 hm gemiddeld per 10 km, dan is 48 km genoeg en daarna ook nog eens via de mio ongeveer 100km in die streek, dus ik weet best wel van wanten, maar gisteren was voor mij Thuin een brug te ver.
De moed zeker niet opgeven,ben zelf 53 oud en moet ook veel hm doen om conditie te hebben ;-)
Word er met de jaren niet gemakkelijker op ....
Gebruikersavatar
El Toro Cycling Club HB
Mountainbiker
Berichten: 693
Lid geworden op: vr 19 okt 2012 13:10
Rijdt met: c-dale scalpel 29

Re: 19.03.2017 - Thuin - Les Sept Péchés Capitaux

Bericht door El Toro Cycling Club HB »

uncle sam schreef:
uncle sam schreef:Hf iedereen morgen, en zet jullie banden niet te hard (zou me verbazen), anders hoop ik dat ge goeie loopschoenen hebt :wink:
Hehe, blijkbaar zitten hier toch nog redelijk veel bikers zonder de nodige ervaring als het een echt technisch parcours wordt.
Qua profiel maakt het weinig uit, schuiven en glijden doe je toch. Echter is de goeie bandendruk icm velgbreedte, en het overeenstemmende verzet/cadans die je rijdt van cruciaal belang.
De 7 peches waren allemaal te doen op voorwaarde dat je vrije baan hebt, de snelheid erin kunt houden en je grip vindt.
Een compromis vinden tussen zacht rijden en voldoende hard om snelheid in de bochten te houden. Dit zal liggen tussen 1.3bar en 1.8bar afh van je eigen gewicht.
Los van je bandendruk is techniek, kracht zetten en je band aanvoelen, zoeken naar grip, een feeling die je moeilijk kunt uitleggen.
Je moet ahw "zweven" met je fiets over de plaatsen waar je geen grip hebt bergop. Recht op trappers staan is volledig uit de boze!
Te kleine versnelling is ook vaak de oorzaak van veel doorslippers, en last but not least: vermoeidheid zorgt dat je gaat zwalpen, je mist het ideale spoor.
7 peches, 7 muren, 7x schrikken .... en 7x bravo voor jezelf als je bovenkomt :wink:

Volgend jaar herkansing e :wink:

Anyway, twas een pittig ding die 80km chrono.
Hiervoor zijn we mtb'r geworden.

Veel is herkenbaar, kracht zetten en een kleine versnelling, tja in het begin van het seizoen is mijn kracht nog niet van wat het zou moeten zijn waardoor je snel met een te kleine versnelling fietst.
Bandendruk is wat ik best wel onder de knie heb, dat heb ik inmiddels wel geleerd.
Wat het profiel betreft, denk in dat als ik hier in de zomer ga rijden, de rara inruil voor een band meer gericht op stenen ondergrond, liefst wel met 2.2 of 2.25
Maar met welke banddikte rijd jij zelf dan en je profiel is?
Verzetje
Mountainbiker
Berichten: 417
Lid geworden op: za 20 jan 2007 00:54
Rijdt met: Cotic Soul and Roadrat, tuned by ts bikes

Re: 19.03.2017 - Thuin - Les Sept Péchés Capitaux

Bericht door Verzetje »

uncle sam schreef: Hehe, blijkbaar zitten hier toch nog redelijk veel bikers zonder de nodige ervaring als het een echt technisch parcours wordt.
Qua profiel maakt het weinig uit, schuiven en glijden doe je toch. Echter is de goeie bandendruk icm velgbreedte, en het overeenstemmende verzet/cadans die je rijdt van cruciaal belang.
De 7 peches waren allemaal te doen op voorwaarde dat je vrije baan hebt, de snelheid erin kunt houden en je grip vindt.
Een compromis vinden tussen zacht rijden en voldoende hard om snelheid in de bochten te houden. Dit zal liggen tussen 1.3bar en 1.8bar afh van je eigen gewicht.
Los van je bandendruk is techniek, kracht zetten en je band aanvoelen, zoeken naar grip, een feeling die je moeilijk kunt uitleggen.
Je moet ahw "zweven" met je fiets over de plaatsen waar je geen grip hebt bergop. Recht op trappers staan is volledig uit de boze!
Te kleine versnelling is ook vaak de oorzaak van veel doorslippers, en last but not least: vermoeidheid zorgt dat je gaat zwalpen, je mist het ideale spoor.
7 peches, 7 muren, 7x schrikken .... en 7x bravo voor jezelf als je bovenkomt :wink:

Volgend jaar herkansing e :wink:

Anyway, twas een pittig ding die 80km chrono.
Hiervoor zijn we mtb'r geworden.
Wandelschoenen had ik soms wel kunnen gebruiken :lol:
Beetje verschillende oorzaken, inderdaad:
- veel stilstaand volk, waardoor ik niet mijn lijn kan kiezen en hierdoor krachten verspeel.
- eigen conditie en kracht die beter kan.


Ben wel van mening dat licht trappen en goeie lijn houden dat ik normaal op veel plaatsen boven geraak.
Met vrije baan gaat het meestal wel goed.
Gisteren minder. Daardoor toch wat 'ambetant' gevoel na de tocht.

Klimtechniek is bij mij percies beter dan daaltechniek :oops:

Mijn band is 2.0 26", en dat gaat ook!
Gebruikersavatar
El Toro Cycling Club HB
Mountainbiker
Berichten: 693
Lid geworden op: vr 19 okt 2012 13:10
Rijdt met: c-dale scalpel 29

Re: 19.03.2017 - Thuin - Les Sept Péchés Capitaux

Bericht door El Toro Cycling Club HB »

maxeur schreef:
El Toro Cycling Club HB schreef:The day after.... :roll:

Laten we voorop stellen dat het in Thuin echt top :bounce: =D> is, alles wat mountainbike mag, moet, kan en zal hebben, hebben ze daar, dat gezegd hebbende....

Graag kom ik hier nog een keer terug, maar wel als het droog is, idd na drie of vier van de zonden gedaan te hebben, heb ik mijn deelname gestaakt #-o :oops: en ben via de kortste weg terug naar de gezellige tennisclub gereden, noem het zwak, het mag, maar als je de eerste net als velen moet gaan lopen en zelfs in de afdaling eraf moet omdat het net lijkt of de groep voorgangers tegelijk van de fiets stappen om, zo lijkt het ze een mooie picknickplaats hebben gevonden en dat tafereel zich bij de klim van 16% zich herhaalde net toen ik in de flow zat om deze te halen en al tientallen lopers met de fiets aan de hand voorbij was gegaan,
is dit eerlijk? :^o ja en nee, want bij de volgende klimmen liep ik ook, dus ja toen hield ik ook bikers tegen die het wel konden halen, maar alléz, is dat de voornaamste rede, nee hoor,
mijn focus was gewoon op een bepaald moment weg. voor mij heb je bij mtb nodig, naast de fiets uiteraard, o ja en een helm, maar vooral focus = kijken waar je naartoe gaat, tractie = grip en balans en als één van deze minder word moet je stoppen, zeker als het een technisch en zwaar parcours is net als gisteren in Thuin.

Als je net als ik van de lage landen komt, Breda en al redelijk op leeftijd bent, 56, zal je elk jaar je hoogtemeters moeten trainen, bij mij werkt het zo, dat ik 5 toertochten aan één sluitend moet doen met voldoende hoogtemeters erin, d.w.z., tussen de 4 en 5 duizend hm moet ik in mijn benen hebben om te kunnen spreken van een klimconditie, ik had Huldenberg en Bertem gedaan en dit zou numero 3 zijn, maar hier was en is mijn klimconditie niet toereikend, bovendien hielpen de omstandigheden ook niet mee....

Mijn bandenspanning was ook laag : 1.3 tubeless met 2.25 ra-ra lightskin, deze zijn nagelnieuw en het is een goede allround band, met de nattigheid van gisteren, gaan die 2.25 wel drijven en bij het klimmen zijn die gladde stenen ook best wel trikkie.

Overigens heb ik met mijn vorige fiets, waar ro-ro onderzaten, bij drogere omstandigheden meegedaan aan de Primavera en die Andurokx samen in Andenne, zoals ook een toertocht in de Ardeche, met wel 400 hm gemiddeld per 10 km, dan is 48 km genoeg en daarna ook nog eens via de mio ongeveer 100km in die streek, dus ik weet best wel van wanten, maar gisteren was voor mij Thuin een brug te ver.
De moed zeker niet opgeven,ben zelf 53 oud en moet ook veel hm doen om conditie te hebben ;-)
Word er met de jaren niet gemakkelijker op ....


Klopt....
Aan de andere kant, was hier nog nooit geweest en gezien het aantal hoogtemeters op het eerste gezicht, wekte bij mij de indruk dat het doenbaar was en in principe was dat ook zo....
Heb het gewoon ook onderschat, de omstandigheden, het weet, de klimmen, de ondergrond etc etc
Volgende maal weet ik wat mij te wachten staat....

Ter voorbeeld, ooit in het begin fietste ik in Buizingen, daar beginnen ze meestal met een klim, de eerste keer dat ik daar reed kon ik na die klim als toerist verder, maar nu ben ik het die die klim verschalkt...
Gebruikersavatar
uncle sam
Mountainbiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: za 30 dec 2006 17:14
Rijdt met: canyon lux
Contacteer:

Re: 19.03.2017 - Thuin - Les Sept Péchés Capitaux

Bericht door uncle sam »

El Toro Cycling Club HB schreef: Maar met welke banddikte rijd jij zelf dan en je profiel is?
X-King Protection 2.2 op 1.6bar (77kg)
Voor mij was er ook veel volk te voet en moest ik vaak onmogelijke lijnen kiezen, tot zelfs surplacen tot ze aan de kant gingen :wink:
Slippen deed ik ook, met iedere band heb je dit voor, al vond ik telkens snel genoeg de nodige tractie.
Waarschijnlijk ook soms meer geluk dan kunde :-D
Gebruikersavatar
toscana
Mountainbiker
Berichten: 49
Lid geworden op: do 29 jan 2009 13:06
Rijdt met: canyon nerve xc 7

Re: 19.03.2017 - Thuin - Les Sept Péchés Capitaux

Bericht door toscana »

Ik ga mij hier even belachelijk maken. Ik heb gisteren de 80 km gereden met een versleten roro als voorband met 2.1 druk, achteraan met spec. fast track 2.5 druk. Ik rij in de winter met binnenbanden en om niet lek te rijden zet ik mijn banden iets harder. Ik heb echter geen probleem gehad met slijk wat betreft schuiven. Natuurlijk slipte ik af en toe achteraan, maar heb slechts op 1 beklimming moeten afstappen
race eend
Mountainbiker
Berichten: 66
Lid geworden op: za 17 apr 2004 18:51

Re: 19.03.2017 - Thuin - Les Sept Péchés Capitaux

Bericht door race eend »

ik heb de 80km gereden, 2.7 bar in de banden.
ik weet zelf niet welke banden het zijn. originele banden op een grand canyon.
overal vlot boven geraakt. en op gemakske naar beneden :-)
Plaats reactie