pinion

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Gebruikersavatar
Harrehart123
Mountainbiker
Berichten: 746
Lid geworden op: vr 23 dec 2011 12:28
Rijdt met: Pilot - Rohloff - Belt
Contacteer:

Re: pinion

Bericht door Harrehart123 »

Hoe zit het met de lagers van het bottom bracket bij een Pinion?
Slijtage?
Zelf te vervangen?
Gebruikersavatar
CBo
Mountainbiker
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 01 nov 2010 21:48
Rijdt met: Pilot

Re: pinion

Bericht door CBo »

Het systeem valt niet te vergelijken met een klassieke BB, de lagers maken deel uit van de versnellingsbak. Mocht daar iets mee schelen, kan je de garantie claimen.
Gebruikersavatar
Traxer
Kerstman
Berichten: 1450
Lid geworden op: vr 17 dec 2004 14:14
Rijdt met: wielke vanvoor, wielke vanachter
Contacteer:

Re: pinion

Bericht door Traxer »

Traxer schreef:
Burdishoe schreef:
Traxer schreef:Intussen al enkele maanden met een pinion 1.12 aan het rijden.
Afbeelding

Het is even wennen wat schakelen betreft maar eenmaal aangepast... :-D[/quote

Beste,

Mooi, welke verhouding trap je ketting of riem, welke achternaaf was je keuze.
Enkel die remleiding langs de buitenzijde aan de vork vind ik maar niets.

Have fun
Ben niet echt zo'n techneut. Heb deze bike vooral gekocht voor het gebruiksgemak en (ja) omdat ik niet graag poets.
Heb zelfs al eens 4 ritten na elkaar gereden zonder het minste onderhoud. Shame on me :oops: maar hij doet het.

In ieder geval, hier zijn de specs:
Alu 6061
Gearbox Pionion 1.12
Voor: Pinion chainring 24T
Achter: Pinion chainring 21T
Rock Shox Sid
Naven: Sram Roam
Velgen: Sram Roam 40
Banden: Continental X-King (gaan er zeker af voor de winter), tubeless
Remmen: Sram DB5
Truvativ Black T30
Truvativ Stylo T20
Ketting

Gewicht 13 kg

Enig probleem tot nu toe: je moet de ketting behoorlijk op spanning houden of hij vliegt er af in diepe putten en hoge snelheid.
Tja, die remleiding ligt op die manier vastgemaakt aan de vork zelf. Misschien niet zo mooi maar wel efficiënt.
Even een update.
Nog steeds problemen met de ketting die er regelmatig afloopt.
Die is er onlangs weer eens afgelopen tijdens een hevige beklimming met een geplooid kettingblad als gevolg.

Reeds 2 mails gestuurd naar de support van Pinion maar geen antwoord ontvangen.
Ik laat nu het kettingblad en het kroontje achteraan vervangen en leg een single-speed ketting. Hopelijk is het hierdoor opgelost.
Nu pas gezien dat er vooraan een 30 tanden en achteraan een 26 tanden gemonteerd is.
Het verhaal gaat verder...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Traxer
Kerstman
Berichten: 1450
Lid geworden op: vr 17 dec 2004 14:14
Rijdt met: wielke vanvoor, wielke vanachter
Contacteer:

Re: pinion

Bericht door Traxer »

Update: na drie weken toch een nieuw kettingblad ontvangen van Pinion onder garantie. Is nu gemonteerd met een pure BMX single speed ketting. Reeds een viertal probleemloze ritten mee gereden. Wel telkens na de rit de ketting opnieuw opspannen. De versnellingen zelf doen het prima.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: pinion

Bericht door Dickie »

Dat je na elke rit de ketting moet opspannen mag niet!
Hoogstwsl verloor je daardoor de ketting onderweg met het geplooide blad tot gevolg.
Bouten van de slider met momentsleutel op max moment aantrekken.
Span je de ketting op dmv aandraaien 'trekbout', dan zien dat deze goed aanliggen.
Zit er mss vet op de verschuifbare achterpat?
Gebruikersavatar
Traxer
Kerstman
Berichten: 1450
Lid geworden op: vr 17 dec 2004 14:14
Rijdt met: wielke vanvoor, wielke vanachter
Contacteer:

Re: pinion

Bericht door Traxer »

Dickie schreef:Dat je na elke rit de ketting moet opspannen mag niet!
Hoogstwsl verloor je daardoor de ketting onderweg met het geplooide blad tot gevolg.
Bouten van de slider met momentsleutel op max moment aantrekken.
Span je de ketting op dmv aandraaien 'trekbout', dan zien dat deze goed aanliggen.
Zit er mss vet op de verschuifbare achterpat?
Geen vet op de achterpat en mooi opgespannen en aangespannen.
Volgens de singlespeeders in mijn omgeving is het normaal dat de ketting de eerste ritten wat 'rekt'.
Normaal moet dit stilaan verdwijnen. Ik hou het in ieder geval in de gaten.
Gebruikersavatar
Traxer
Kerstman
Berichten: 1450
Lid geworden op: vr 17 dec 2004 14:14
Rijdt met: wielke vanvoor, wielke vanachter
Contacteer:

Re: pinion

Bericht door Traxer »

Vervolg van het verhaal:
Eerst 1 opmerking: de versnellingsbak doet het nog steeds prima. Hier geen enkel probleem.
De aandrijflijn blijft echter zorgwekkend. Het aflopen van de ketting is te verhelpen door het steeds opnieuw controleren van de spanning. Na iedere rit !
De gebruikte kroontjes zijn de originele Pinion kroontjes. Deze zijn vervaardigt in een dun aluminium. Lichtgewicht, ja. Maar...
Dit is het achterste kroontje na 2000 kilometer. Van 26 naar 25 tanden:
Afbeelding
Dus, vervangen door een nieuw kroontje, opnieuw origineel Pinion. De prijs is om en bij de 40 euro.

Na 500 kilometer is dit het resultaat. Van 26 naar 23 tanden:
Afbeelding

Gezien ik niet van plan ben om iedere 500 kilometer een neiuw kroontje van 40 euro te monteren zal ik het deze maal met een ander merk proberen.
Staal !
Afbeelding

Wordt vervolgd.... :-k
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: pinion

Bericht door Dickie »

Zien dat je wiel mooi recht in het frame zit, want met de tuggers dien je dat toch wat in het oog te houden: aan beide zijden even ver opschuiven. Ook de tugbouten na opspannen en stevig vastzetten van de patten nog even natrekken en met de contermoeren zekeren.
Veel kans dat daar je probleem zit, als het wiel wat schuin zit door wat teveel opspannen aan 1 kant, dan zit immers ook het kamwieltje een beetje schuin tov de ketting. Dan kan de ketting er ook makkelijker aflopen.

Ben je zeker dat de kettinglijn recht loopt?
Met een kettinglijn van 54mm van de Pinion gearbox, moet achteraan het center vh wieltje op 13.5 mm van de dropout zitten.(In geval van 135mm frame)
Staal lijkt me ook al een felle verbetering.
Vooraan zul je evenwel enkel het Pinionkamwiel kunnen gebruiken?

Er klopt toch iets niet als je na elke rit de ketting moet opspannen, zeker niet te hard opspannen.
Ze moet ze nog ca 1 a 1.5cm kunnen induwen halfweg tussen voor- en achterblad op de 'strakste' positie (drivetrain loopt zelden perfect rond).
Gebruikersavatar
CBo
Mountainbiker
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 01 nov 2010 21:48
Rijdt met: Pilot

Re: pinion

Bericht door CBo »

Ik ben vandaag een jaar trotse eigenaar van een Pilot met Pinion aandrijving.

In het begin heb ik ook wat problemen gehad. Maar Pilot heeft dit met de nodige ernst helpen oplossen.

Tijdens de Raid des Hautes Fagnes leek het of ik een tand overtrok wanneer ik bijzonder zware hellingen op reed. Ik heb de rit moeten staken en thuis onderzocht. Het gates tandwiel sneed door de body van de tune single speeder. Deze is uit aluminium maar eerder aan de zachte kant, terwijl Gate nogal scherp RVS is. De kracht dat uit een pinion komt is bijzonder groot. Met mijn 95kg moet ik dan ook behoorlijk wat stampen en volgens Pilot ben ik de enige die het probleem mee gemaakt heeft. Ze hebben met zowel Tune als Gates contact genomen en uiteindelijk is Gates met een ander tandwiel op de markt gekomen. Contact oppervlak verdubbeld. Sinds dan heb ik geen enkel probleem meer gehad. Zalige bak :)

Tune body:
Afbeelding


Nieuw vs oude Gates tandwiel
Afbeelding
Hornet
Mountainbiker
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 25 jul 2008 21:58
Rijdt met: Herne

Re: pinion

Bericht door Hornet »

Zijn er al ervaringen met de riemaandrijving? Heb deze gezien op de TT in Lasne en de rijder was vol lof.
Plaats reactie