Forumoverzicht Productinfo Sportvoeding, drank en training slechte conditie

slechte conditie

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.

Moderators: Reflex, Angelo.


Bericht di 20 dec 2016 21:20
Mister No Chaïn Mountainbiker

Berichten: 1829
Mijn bike: heeft grote wielen
Conditie opbouwen en met een groep kameraden een TT rijden ... het is vaak geen winnende combinatie. Nummer 1 rijdt een tempo dat leuk is voor hem, nummer 2 kan ook aardig mee en nummer 3 en 4 zitten heel de rit op hun tandvlees. 1&2 worden beter terwijl 3&4 alleen maar slechter worden.
Ik ga niet verkondigen dat alle mtb'ers die in groepjes rijden fout bezig zijn maar om op te bouwen vanaf weinig conditie, ik heb daar mijn bedenkingen bij. Of je moest toevallig alle 4 exact hetzelfde niveau hebben.

Ik rijd van maart tot oktober TT's met kameraden, maar nu rijd ik veel op de baan en dit doe ik meestal alleen. Zo traag als ik wil, variaties, sprintjes, enkel wat ik nodig acht om beter te worden. Je moet het ook kunnen opbrengen om 3u op de koersfiets te rijden aan amper 25 gemiddeld. Het is plezanter om een TT te rijden met kameraden maar tijdens de winter kies ik er voor om te investeren in mijn conditie.
Ik vind het ook gewoon fijn om de mtb even op kant te zetten en pas terug vast te nemen wanneer het seizoen start, dan heb ik er eens zoveel goesting in!

Bericht di 20 dec 2016 23:07
tim001 Mountainbiker

Berichten: 2
Allemaal bedankt voor de reactie.

Ik wil toch even duidelijk maken dat ik al 20 jaar bijna elke week bike. Mijn conditie is goed. Dat wees ook een inspanningstest met cardio controle uit in november 2015. Die test was heel goed, zelfs even goed als 10 jaar geleden. Ben wel iemand van de korte afstand 40 a 50 km.

In april 2015 heb ik mij aangesloten bij een club en had in het begin wel moeite om de besten te volgen maar al vlug kon ik ze wel beter volgen.

Ervoren heb ik jaren alleen gereden in toertochten maar dan altijd op een redelijk niveau. Wilde altijd mee met diegene die ik net kon volgen. nu ik heb altijd al van begin af aan vlug een hoge hartslag maar kan dit ook lang volhouden. Ik zit altijd tussen de 160 a 170 gemiddelde hartslag. Hoe lang mag ik over mijn drempelwaarde gaan in een tt?

greetz.

Bericht wo 21 dec 2016 12:38
Reflex Avatar gebruiker
Forum beheerder

Berichten: 3365
Mijn bike: Trek Superfly 9.6 2016
Dat uit een test van November 2015 blijkt dat je een goede conditie hebt zegt niks. Zoals eerder gezegd is goed voor jou weer slecht voor een ander. Conditie is betrekkelijk en wat is goed? Wat je wel kunt zeggen is dat je huidige conditie vermoedelijk minder is als in November 2015 of dat je ploeggenoten hun conditie hoger is als toen. Voor het eerste hebben we al een verklaring gegeven, je probeert ten koste van jezelf aan te klampen en gaat achteruit. Voor het tweede is de enige remedie om zelf gerichter te gaan trainen om een betere conditie te krijgen of ze te laten rijden en te beseffen dat je niet genoeg tijd hebt om die gasten te volgen. Tenslotte valt het wel op dat je bijna 20 jaar fietst en sinds je bij de club zit problemen krijgt.

Die hartslagwaardes zeggen mij totaal niks. 160-170 kan voor de ene persoon rustig zijn en voor de andere diep in het rood. Wanneer 160-170 rond of over je omslagpunt is dan is dat inderdaad niet zo best. Als je dit wekelijks doet als enige training dan zul je niet beter worden. Zoals eerder aangegeven raad ik aan om niet veel langer dan 30min in totaal in het rood te rijden. Of iets langer maar dan met een stuk ertussen waarbij de hartslag zakt.

Simpel voorbeeld, mijn max is 200 en omslagpunt rond de 180. Een MTB wedstrijd van een uur gaat bij mij aan een gemiddelde van rond de 184-187. Gedurende de wedstrijdperiode gaat de conditie dan ook achteruit. Daarom kun je dit niet een heel jaar volhouden en zul je op een gegeven moment rust moeten nemen. Je bouwt conditie op in training richting de wedstrijdperiode, tijdens gaat je conditie achteruit en daarna bouw je weer op. Dat is ook de reden dat profs niet een heel jaar goed kunnen zijn. Wat jij eigenlijk doet is enkel maar wedstrijden rijden (vergelijkbaar dan toch).

Wat je met deze informatie wilt doen moet je uiteraard zelf weten. Niet iedereen wil hele dagen trainen en overal rekening mee houden. Enkel de informatie telt wel voor iedereen. Wil jij blijven fietsen met de club dan zal je voor lief moeten nemen dat het zeker niet gaat beteren. Je kunt eens een goede dag of periode hebben maar echte verbetering zal er niet zijn. Wil je wel verbetering dan zal je de komende maanden even moeten investeren om over een tijd weer met de beste mee te kunnen.

Bericht do 22 dec 2016 13:00
Dickie Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 4000
Mijn bike: 29'er Hardtail, singlespeed en fully
Teveel sportieve ambitie krijgen in combinatie met werk, gezin, wel of geen bourgondische levensstijl, stress, laat gaan slapen,
Na de tt nog eens flink wat potten pakken, spijtig dat die dan juist zo goed smaken :lol: .
Dat kan mss wel eens de balans doen doorslaan?

Bericht zo 25 dec 2016 11:22
Jemp Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1500
Mijn bike: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Interessant topic :-)

Ik heb 2 vraagjes:

1) Kan je de LSD tranig (low speed distance) die je gebruikt voor de opbouw van je basisconditie combineren met andere trainingen? Bijvoorbeeld: ik doe een LSD training van 3.5 uur op zondag, 1.5 uur LSD op dinsdag en een interval of klimtraining op donderdag. Kan dit zo gecombineerd worden of is het in de LSD periode enkel de lage hartslag trainingen?

2) Als je reeds een bepaalde training achter de rug hebt en op een bepaald niveau blijft hangen, hoe bepaald je als harder moet trainen om verder te komen of net wat gas moet terug nemen omdat je misschien net overtraind begint te geraken.

Bericht ma 02 jan 2017 21:33
Jemp Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1500
Mijn bike: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Topic precies wat stil gevallen. 8-[

Iemand advies voor onderstaande vragen? ;-)


Jemp schreef:
Interessant topic :-)

Ik heb 2 vraagjes:

1) Kan je de LSD tranig (low speed distance) die je gebruikt voor de opbouw van je basisconditie combineren met andere trainingen? Bijvoorbeeld: ik doe een LSD training van 3.5 uur op zondag, 1.5 uur LSD op dinsdag en een interval of klimtraining op donderdag. Kan dit zo gecombineerd worden of is het in de LSD periode enkel de lage hartslag trainingen?

2) Als je reeds een bepaalde training achter de rug hebt en op een bepaald niveau blijft hangen, hoe bepaald je als harder moet trainen om verder te komen of net wat gas moet terug nemen omdat je misschien net overtraind begint te geraken.

Bericht di 03 jan 2017 21:39
mtber1975 Mountainbiker

Berichten: 34
Wil hier niemand gaan vertellen hoe het moet, maar mijn ervaring is specifiek trainen is goed maar is voor nog die kleine percentage te winnen.ik trainde tss 7 a 10u per week en werd niet veel beter.
Al dat specifieke trainen gelaten en gewoon meer uren op de fiets,met maximum 1x per week regelmatig over omslagpunt(op zondag )heb meer gewonnen door uren op te drijven dan specifiek te trainen. Probeer maar eens 2u meer per week en je voelt resultaat.mvg

Bericht di 03 jan 2017 21:45
Jemp Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1500
Mijn bike: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

mtber1975 schreef:
Wil hier niemand gaan vertellen hoe het moet, maar mijn ervaring is specifiek trainen is goed maar is voor nog die kleine percentage te winnen.ik trainde tss 7 a 10u per week en werd niet veel beter.
Al dat specifieke trainen gelaten en gewoon meer uren op de fiets,met maximum 1x per week regelmatig over omslagpunt(op zondag )heb meer gewonnen door uren op te drijven dan specifiek te trainen. Probeer maar eens 2u meer per week en je voelt resultaat.mvg


Geen discussie dat meer uren, als ge niet te zot doet, meer oplevert, maar hoe de uren die ge hebt zo optimaal benutten....

Bericht di 03 jan 2017 23:06
Reflex Avatar gebruiker
Forum beheerder

Berichten: 3365
Mijn bike: Trek Superfly 9.6 2016
mtber1975 schreef:
Wil hier niemand gaan vertellen hoe het moet, maar mijn ervaring is specifiek trainen is goed maar is voor nog die kleine percentage te winnen.ik trainde tss 7 a 10u per week en werd niet veel beter.
Al dat specifieke trainen gelaten en gewoon meer uren op de fiets,met maximum 1x per week regelmatig over omslagpunt(op zondag )heb meer gewonnen door uren op te drijven dan specifiek te trainen. Probeer maar eens 2u meer per week en je voelt resultaat.mvg

Dat is de rollen omdraaien. Niemand heeft gezegd dat weinig trainen de sleutel is tot succes. Je zult wel degelijk veel moeten investeren om het beste uit jezelf te halen. Je zult iedere keer vlak na je herstel (op het supercompensatie punt) een nieuwe training moeten inlassen. Stelselmatig gedurende een aantal jaren steeds opbouwen tot je een degelijke trainingsbelasting aankunt en tegen je max aan zit. Daarnaast nog met de juiste voeding spelen.

Doch heeft niet iedereen de tijd om 15 tot 20 uur in de week te sporten of zelfs maar een uurtje extra te investeren. Daarom geven we aan dat je met minder uren ook nog een goede vorm kunt halen. Het is dan wel zo dat je iets specifieker zult moeten trainen. Als je maar 5 tot 8 uur kunt fietsen in de week heeft het weinig nut om dat enkel maar op lage hartslag te doen. Dat moet enkel maar als de basis echt enorm slecht is.

Bericht di 03 jan 2017 23:14
Reflex Avatar gebruiker
Forum beheerder

Berichten: 3365
Mijn bike: Trek Superfly 9.6 2016
Jemp schreef:
Interessant topic :-)

Ik heb 2 vraagjes:

1) Kan je de LSD tranig (low speed distance) die je gebruikt voor de opbouw van je basisconditie combineren met andere trainingen? Bijvoorbeeld: ik doe een LSD training van 3.5 uur op zondag, 1.5 uur LSD op dinsdag en een interval of klimtraining op donderdag. Kan dit zo gecombineerd worden of is het in de LSD periode enkel de lage hartslag trainingen?

2) Als je reeds een bepaalde training achter de rug hebt en op een bepaald niveau blijft hangen, hoe bepaald je als harder moet trainen om verder te komen of net wat gas moet terug nemen omdat je misschien net overtraind begint te geraken.


Een LSD is "Long slow distance" met nadruk op long. Een ritje van 1.5 uur kun je geen LSD noemen. Je Zondagritje is prima maar je rit van Dinsdag zou afhankelijk van je gevoel best wat extra's mogen gebruiken. Dat wil niet zeggen dat je daar vol in het rood moet gaan, maar enkele blokjes D3 of extensieve interval mogen best. Dus bijvoorbeeld 15 min warmrijden, 2x15min extensieve interval (met 20min D1 ertussen) en daarna weer op D1 of D2 lekker uitrijden. Of juist een uur D1 en een half uur D3. Kortom prikkel je lichaam door er wat tempostukken in te gooien maar ga niet in het rood. Dat doe je Donderdag al.

Een interval koppelen aan een duurtraining wanneer je echt niet anders kan is mogelijk maar het liefst doe je dit wel apart. Als je het wilt combineren moet je wel gelijk na het warmrijden je interval doen want als je vermoeid bent is het niet effectief. Daarna kun je rustig je ronde fietsen. Let wel op dat je herstel langer duurt dan na een normale LSD.

Wat je ook moet doen is je duurtraining afwisselend houden. Dan eens op een zwaar verzet, dan eens super licht. Je mag ook best wel eens wat korte sprintjes erin gooien. Ik noem dat vormsprintjes, gewoon op je verzet waarop je staat ff kort sprinten. Zomaar enkele seconden en dat een paar keer. Geeft je lichaam een mooie prikkel.

Overtraindheid is een moeilijk iets, ik heb het daar ook wel eens moeilijk mee. Let op je rusthartslag en gemoedstoestand. Hier kun je het meeste uithalen. Ben je moe, heb je geen zin, slaap je slecht, herstel je moeilijker, gaat je hartslag niet meer tot zijn max, allemaal indicatie van vermoeidheid. Het is zeer persoonlijk en ook je privé leven heeft er veel invloed op. Maar als je al een tijd hetzelfde doet zal de stagnatie vermoedelijk zijn omdat dit met je huidige trainingsvormen en investering je max is. Door de tips te volgen en eventueel als je kan rustig wat meer te trainen zul je beter worden.

VorigeVolgende

Keer terug naar Sportvoeding, drank en training





cron