De maat van de fiets zal wel goed zijn, maar mss niet ingesteld naar uw goeddunken.
Ik had sowiso al wat last op mijne vorige fiets en ook op degene die ik van u gekocht heb. Ik stel hem dan in met de 'richtlijnen' die ik her en der op het internet vindt.
Maar uiteindelijk besloten voor de kortste pijn en een professionele opmeting laten doen bij Smartcycling. Daar kunt ge 3 soorten opmeting laten doen. Gewoon standaardopmeting, sport/comfortopmeting, of competitieopmeting. Omdat ik rug- en nekklachten had, ben ik voor de sport/comfort gegaan die €180 kost (zonder aanpassingsstukken).
Hij haalt er uw achterwiel uit en plaatst dat op een statief gekoppeld aan rollen. Eerst wordt uw lichaam compleet opgemeten en daarna her en der witte plakkertjes geplakt om met lasers en dergelijke alles uit te meten op de fiets. Bij mij was al snel duidelijk dat de plaatjes onder mijn schoenen compleet fout stonden, waardoor ik met mijn benen open fietste en dus ook redelijk wat kracht laat liggen daardoor. Met de uiterste aanpassing, kwamen we er nog niet, en heeft hij nog raisers moeten plaatsen tussen pedaal en pedaalarm waardoor de SPD pedaal 15mm naar buiten komt en ik nu recht fiets. Komt niet veel voor, maar blijkbaar heb ik een raar lichaam

Maar de plaatsjes onder de schoenen veranderen, is eerder wel schering in inslag zei hij.
Daarna mijn zadel nog wat hoger en naar voor gezet. Waterpas zetten van het zadel deed ik thuis gewoon met de waterpas, maar voornaam is dat ge ook rekening houdt met de SAG op uw vering, want wat waterpas is op een onbelaste fiets, is niet hetzelfde als dat ge erop rijdt.
Hetgeen waar ik het meeste aan twijfelde, was de stuurpen. Toen ik hem kocht van u zat er een 70mm met 6° op en ik heb die vervangen door een 110mm met 6°. Voelde eerst beter, maar gisteren is deze ook weer vervangen door een 70mm met 17°. En wat een verschil zeg.
Dus kort samen gevat. Als ge met die slechte gevoelens blijf zitten, neem de bluts bij de buil en laat een professionele opmeting doen. De kans is zeer groot dat uw fiets dan perfect afgesteld staat. Ge krijgt ook de gehele opmeting mee zodat ge die later nog op andere fietsen kunt toepassen ... 'als' de geometrie van die fiets het toelaat. Anders opnieuw opmeten.