Koersfiets?

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
Restyle
Mountainbiker
Berichten: 152
Lid geworden op: di 22 mei 2012 21:44
Rijdt met: Specialized Epic

Koersfiets?

Bericht door Restyle »

Ik zou graag mijn oude mtb verkopen en in de plaats een koersfiets kopen, maar ik weet niets van koersfietsen af, waar moet ik op letten, wat zijn de belangrijkste onderdelen, suggestie voor een goede fiets?
Budget: 1700€ max

Heb zelf al wat gezocht
http://www.ghost-bikes.com/en/bikes/lan ... et-x-5-lc/" onclick="window.open(this.href);return false;
De mooiste van de 3 en schijf remmen

https://www.canyon.com/en-be/road/ultim ... l-7-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
1kilo lichter als de andere 2, iets minder mooi en rim brakes

http://www.bike-discount.de/en/buy/cube ... ite-480529" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook een optie..
dago
Mountainbiker
Berichten: 296
Lid geworden op: za 21 aug 2010 22:36
Rijdt met: scoppio 201.1/ ronanda 29er/ beone crd comp

Re: Koersfiets?

Bericht door dago »

Welke maat zoekt u?
Restyle
Mountainbiker
Berichten: 152
Lid geworden op: di 22 mei 2012 21:44
Rijdt met: Specialized Epic

Re: Koersfiets?

Bericht door Restyle »

L
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: Koersfiets?

Bericht door i-Mac »

Is het dringend? Anders kan je beter naar Velofollies gaan te Kortrijk halfweg januari. Daar staan een pak merken, en kan je aan alle standhouders eens info vragen. En ga ook eens langs bij je fietsenmaker. Hij of zij heeft misschien nog een "oude"(*) fiets staan, die je voor een mooie prijs kan kopen. Bij de fietsenmaker kan je je laten opmeten. Ook niet onbelangrijk. De zitpositie op een koersfiets is niet te onderschatten.

(*) oud = fiets van vorig bouwjaar
dago
Mountainbiker
Berichten: 296
Lid geworden op: za 21 aug 2010 22:36
Rijdt met: scoppio 201.1/ ronanda 29er/ beone crd comp

Re: Koersfiets?

Bericht door dago »

Heb een mat zwart scoppio 201.1 frame met vork, Ultegra remhoeven (serie 6800 11 speed) Zadelpen, klem, zadel, Ultegra 11 speed achterderrie, compleet balhoofd, Trapas. Voor 550 €. Paar onderdelen bijzoeken en u hebt een spotgoedkope carbon koersfiets met 11 speed voor onder de 1000 €
Gebruikersavatar
IPPE
Mountainbiker
Berichten: 1013
Lid geworden op: za 17 mei 2008 22:42
Rijdt met: TURNER 5SPOT & RFX

Re: Koersfiets?

Bericht door IPPE »

Ik heb een Canyon CF SL met Ultegra en mijn vrouw een Endurace met 105 groep. Beide zijn zeer strak sturende fietsen en qua schakelen merk ik niet veel verschil. De CF SL heeft alle kabels binnenin terwijl de Endurace de kabel van de achterderry buiten ligt ( net iets minder, vind ik). Ik kom van een alu Specialized van 10kg en als je dan op een carbon fiets stapt van 7,5kg is het net alsof het vanzelf gaat. Over de velgremmen zou ik mij geen zorgen maken. Mijn oudste wielset is nu 8 jaar en de velgrand is zo goed als nieuw omdat je toch weinig remt :lol: .

Dus mijn keuze: Canyon
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Koersfiets?

Bericht door Reflex »

Zijn allemaal goede fietsen. In feite kun je voor dit geld gewoon niet veel meer verwachten. Je kunt met wat geluk nog een overjarige fiets vinden voor dit geld met een Ultegra groep wat net iets beter is, maar verder zou ik het zeker niet overdenken.

Je moet gewoon zelf kijken wat je wilt (Carbon/Alu) en welk merk je aanspreekt en goede garantie afhandeling heeft. De afmontage is meestal vergelijkbaar (Simpel wielsetje met 105 of Ultegra).
JohanB
Mountainbiker
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 31 jul 2015 12:14
Rijdt met: MTB: Scott Scale 710 27,5"+ Race: ProRace Deamon Custom

Re: Koersfiets?

Bericht door JohanB »

Schijfremmen op een koersfiets is alleen maar extra gewicht, tenzij je veel gaat afdalen zie ik het nut er niet van in om dat extra gewicht mee te zeulen.

Wat groepen betreft: binnen de Shimano familie is het zo dat de ultegra groep van dit jaar, volgend jaar de 105 groep is met enkele verbeteringen, mankementen van vorig model weggewerkt dus.
Ik heb dit jaar een nieuwe 105 laten steken, en die schakelt beter dan de 2015 Ultegra groepset, idem voor de remmen.

Als je een koersfiets wilt hebben en je wilt niet altijd kijken om persé op de weg te moeten blijven, kan je ook altijd eens zien naar de gravelbikes, een koersfiets met offroad mogelijkheden (zeg maar een koersfiets met cyclo mogelijkheden, schijfremmen, stevigere (28mm) banden..., mogelijkheid om met profiel te rijden, etc).
Plaats reactie