Wedstrijden voor kids

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Wedstrijden voor kids

Bericht door Yakke »

Mijn klein broertje is nu 9 jaar, en zou graags eens aan een wedstrijdje meedoen.
Maar ik geraak niet goed wegwijs in de mogelijkheden, en de formaliteiten waaraan voldaan moet worden.

Wie kent er wedstrijden waaraan zulke jonge deelnemers kunnen meedoen?

Ik dacht dat de O2bikers kids trophy wel zulke categorie had, maar vind hier geen info over op het net?

Als ik me niet vergis beginnen de wedstrijden bij de bond pas bij een hogere categorie en moet er daarvoor vanalle papieren in orde gebracht worden?
zotte mol
Mountainbiker
Berichten: 112
Lid geworden op: ma 11 okt 2004 22:04
Rijdt met: merida

Bericht door zotte mol »

Hoe het juist allemaal in elkaar zit weet ik ook niet. Ik weet wel dat er onlangs verandering in gekomen is in negatieve zin waardoor er in december al een scholenwedstrijd in Torhout afgelast is. Het is ook zo dat mijn zoontje vorig jaar de strandrace in Knokke meegereden heeft, hij kreeg dit jaar een uitnodiging om terug mee te doen maar er staat wel op dat je 12j. moet zijn, waardoor hij niet mag mee doen!
Gebruikersavatar
Quadrifoglio
Mountainbiker
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 dec 2002 12:23

Bericht door Quadrifoglio »

Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

Quadrifoglio schreef:http://www.kidstrophy.be al geprobeerd?
Thanx, dat zocht ik inderdaad.

Ook bij deze trophy moet er blijkbaar een en ander in orde gebracht worden:

REGLEMENT 2005


- De Kid's Trophy 02 BIKERS is open voor alle jongeren, meisjes en jongens, geboren tussen 1989 en 1998 inbegrepen.
- De deelnemers moeten zich houden aan de regels van de FCWB en van de WBV in het kader van het medisch reglement van het betrokken gebied waar de wedstrijden van de Kid's Trophy 02 BIKERS plaatsvinden (buitenlanders worden eveneens aanvaard mits zij in orde zijn met de federatie).
- Elk deelnemer moet een vergunning hebben, houder zijn van een wielerboekje en moet lid zijn van een wielerclub of -school.
- Anderzijds, in akkoord met de FCWB en de WBV, worden eveneens renners aanvaard die geen vergunning hebben, zij het onder volgende voorwaarden:

1. in het bezit zijn van een medisch attest dat de geschiktheid voor het deelnemen aan wedstrijden bevestigd. Dit attest mag maximaal 3 maanden voor de desbetreffende wedstrijd afgeleverd zijn.
2. voor een maximum van 3 wedstrijden (na 3 wedstrijden is de renner verplicht zich lid te maken van de federatie, zoniet wordt de start geweigerd).
3. de deelnemers zonder vergunning worden opgenomen in het klassement samen met de vergunninghouders. Er wordt geen afzonderlijk klassement meer opgemaakt over het volledige seizoen.



Dat van dat wielerboekje en vergunning kan ik nog begrijpen, maar waarom in godsnaam moet het kind lid zijn van een club of school? :-?
Weer een van die debiele maatregelen om het fietsen bij kinderen te promoten zeker...
Gebruikersavatar
laurco
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: do 30 dec 2004 15:06
Rijdt met: trek 4500 '05 +douglas fietske

Bericht door laurco »

hoe moet je eigenlijk aan zo een boekje en vergunning komen?? :wink:
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

Vergunning moet je aanvragen bij www.wielerbondvlaanderen.be
Hoe dat juist in elkaar zit, is wat puzzelwerk, want bij de bond is het altijd zo onduidelijk als het maar kan zijn...
Wielerboekje kan je samen met vergunning aanvragen (ik denk bij provinciale commisaris). Dit boekje moet dan ingevuld worden door geneesheer, ondertekent door ouder en gemeente, opgestuurd naar Medisch Verantwoord Sporten (MVS, in Brussel) en als je het dan terugkrijgt kan het eindelijk gebruikt worden :roll:
zotte mol
Mountainbiker
Berichten: 112
Lid geworden op: ma 11 okt 2004 22:04
Rijdt met: merida

Bericht door zotte mol »

Wielerbondvlaanderen richt ook kampen in voor die kleine mannen en ik moet zeggen dat wij daar héél tevreden over zijn! Mijn zoontje ging reeds 2 jaar mee naar Ieper en 't was dik in orde!
jo o
Mountainbiker
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 22 dec 2003 19:40
Rijdt met: Specialized

Bericht door jo o »

Kinderen van 8 tot 14 jaar zijn verplicht om een opleiding te volgen indien ze aan competitie willen doen. Dit wordt opgelegd door de Vlaamse regering.
Eerst vraag je een vergunning aan bij Wielerbond Vlaanderen. Dit kost 30 euro. De opleiding kost 40 euro. Bij de opleiding ontvang je een jongerensportpas ( het vroegere wielerboekje) dat ingevuld moet worden door het kind, de ouders, de arts en de burgemeester. Eenmaal ingevuld stuur je het boekje op naar het provinciaal secretariaat van de WBV. Dus niet meer naar de MVS te Brussel.
Opleidingscentra en data, vergunningsaanvragen, medische invullijsten vind je op de site van Wielerbond Vlaanderen, in de rubriek Wielergids 2005.
De O2 bikers kidstrophy is voor die gastjes echt de moeite. Zonder vergunning kan je meedoen aan drie proeven ter kennismaking. Het parcours is aangepast. Vorig jaar nam onze dochter deel aan de kids trophy in Houffalize en ze is er nog niet over uitgepraat.
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

Bedankt, dit is echt nuttige informatie.
joo schreef: De O2 bikers kidstrophy is voor die gastjes echt de moeite. Zonder vergunning kan je meedoen aan drie proeven ter kennismaking. Het parcours is aangepast. Vorig jaar nam onze dochter deel aan de kids trophy in Houffalize en ze is er nog niet over uitgepraat.
Zonder vergunning...maar moet er wel een opleiding gevolgd zijn, of zijn beide niet nodig voor de kenniscmakingswedstrijden?
Gebruikersavatar
Milan
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 07 feb 2005 15:26
Rijdt met: Trek 6500 hs 33 evo 2, Sportivo track bike & GT Ruckus dj

Bericht door Milan »

ik zelf ben 15 en zij graag meedoen in knokke Ik ben lid van de bbr en heb een lidkaart er staat dat je mag medoen vanag 15 jaar.
komt daar dan ook al dat papierwerk bij of niet?
Plaats reactie