Trek procaliber vs scott scale

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
marcx
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: di 03 okt 2006 23:18
Rijdt met: specialized 29"/ scott scale 26"

Trek procaliber vs scott scale

Bericht door marcx »

Toch ook maar uitkijken voor een 29"
Twijfel nog tussen procaliber 8.9sl 2017 en scott scale 910 2017.
Allebei top qua frame maar wat is jullie advies. Verschil qua prijs is €300 in voordeel van de scott na korting.
Trek heeft carbon wielen, en nieuwe sram level remmen. 1x11 is net maar zou het ook doenbaar zijn in bv de ardennen? Scott heeft de 2x11 speed.
Vooral recreatief gebruik en zowel toertochten in de kempen met af en toe ardennen, vogezen tocht.
Graag de pro en contra's die ik vergeet in mijn vergelijk.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Trek procaliber vs scott scale

Bericht door madskatingcow »

Het systeem van de Procaliber werkt enkel al zittend. Zodra je rechtstaat op de pedalen heeft het geen effect.
In een test van het Duitse Bike Magazin werd de vergelijking gedaan met de nieuwste BMC Team Elite (onderhoudsintensief vanwege de glijbussen). De Cannondale FS-Ik had meer comfort dan de Trek (10mm) evenveel als de BMC (15-17mm), zonder die speciale foefjes. Voor mij moet een hardtail relatief onderhoudsvrij zijn, anders koop je best een echte fully. De FS-I heft dan ook nog eens een speciale voornaaf en excentrisch gespaakt achterwiel.
De nieuwe Scale is ook op comfort gericht, maar je moet minstens de 920 kopen of je hebt het 'oude' frame.
Bij de Canyon Exceed komt het comfort voor een zeer groot deel uit de zadelpen.
Een Syntace P6-HiFlex zadelpen maakt ook al een merkbaar verschil.
Over de 1x11 zou ik me geen zorgen maken, met een 30T / 10-42 SRAM kom je overal boven, of een Shimano 32T / 11-46T is ook perfect. Mijn voorkeur, moet geen 2X meer hebben. Zou ik als eerste verkopen, en doe ik ook als mijn nieuwe fiets weldra geleverd wordt.
Ik zou voor de Scott gaan, maar dan in 1x11.
marcx
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: di 03 okt 2006 23:18
Rijdt met: specialized 29"/ scott scale 26"

Re: Trek procaliber vs scott scale

Bericht door marcx »

Dank je voor de info
En de fox vs RS vork? Zit hier veel verschil in of te verwaarlozen. Ik vind de lockouthendel op het stuur bij de Fox wel vrij fors maar dat is een detail.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Trek procaliber vs scott scale

Bericht door madskatingcow »

Fox spreekt over het algemeen wat soepeler aan. Heb zelf de Step Cast 32 Fit 4, een echte game changer.

Scott heeft zijn 'eigen' remote voor Fox, beste op de markt. Kan je zelf op een andere fiets namonteren ;) Nu vind ik persoonlijk dat je voor die nieuwe Fit 4 vorken die remote niet nodig hebt, ik rijd een altijd in de 'open' stand, echt super.

Rockshox is voor zijn 2017 modellen van zijn hydraulische lockout afgestapt, teveel problemen met de betrouwbaarheid. Die nieuwe remote is nu ook niet bepaald elegant.
marcx
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: di 03 okt 2006 23:18
Rijdt met: specialized 29"/ scott scale 26"

Re: Trek procaliber vs scott scale

Bericht door marcx »

Heb de hendel van RS vorken enkel op model 2016 zien staan. Wielen van trek zouden ook een upgrade hebben tov model 2026, nu carbon velgen.
Sowieso dank voor de feedback
Zijn er al gebruikers van een van deze fietsen

Dus samengevat:
Scott met verwijderen van shifter, voorversnelling, enkel tandwiel , lockouthendel....is voorlopig de betere keuze.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Trek procaliber vs scott scale

Bericht door Mister No Chaïn »

Ik rij met een Procaliber. Het isospeed systeem haalt de scherpe kantjes er van af maar voor de rest is het een echt race-machien, elke trap is raak. Ik heb met enkele 29'ers gereden en op de Trek voelde ik me meteen thuis, vlot handelbaar (wat ik bij sommige echt wel miste)

Wat 1x11 betreft, daar zijn hele dikke topics over te vinden. Ikzelf zou niet meer voor een dubbel kiezen al is 1x11 niet alles omvattend. Met een 32x46 zal je overal wel boven geraken maar dan zit je qua zwaarste verzet wel "maar" met een 32x11. Bij Sram heb je een 10, dat scheelt.
Als je weet welke verzetten je nu rijdt kan je voor jezelf wel uitmaken wat de beste combinatie is, en of 1x11 iets voor jou is.
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Trek procaliber vs scott scale

Bericht door Kevin82 »

Mister No Chaïn schreef:Ik rij met een Procaliber. Het isospeed systeem haalt de scherpe kantjes er van af maar voor de rest is het een echt race-machien, elke trap is raak. Ik heb met enkele 29'ers gereden en op de Trek voelde ik me meteen thuis, vlot handelbaar (wat ik bij sommige echt wel miste)

Wat 1x11 betreft, daar zijn hele dikke topics over te vinden. Ikzelf zou niet meer voor een dubbel kiezen al is 1x11 niet alles omvattend. Met een 32x46 zal je overal wel boven geraken maar dan zit je qua zwaarste verzet wel "maar" met een 32x11. Bij Sram heb je een 10, dat scheelt.
Als je weet welke verzetten je nu rijdt kan je voor jezelf wel uitmaken wat de beste combinatie is, en of 1x11 iets voor jou is.
Welke maat heb jij in jouw procaliber? Ik vraag dit omdat ik vroeger een 15,5" had in 29" voor mijn Superfly maar de maten zijn intussen gewijzigd. Nu is een 17,5" eigenlijk een 16,5". Ik zou normaal moeten passen op een 17,5" maar de bovenbuislengte is toch maar op de rand. Voel je het comfort van het isospeed systeem echt goed tov een "gewone" hardtail? @topicstarter: Sorry voor de tussenvraag...
marcx
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: di 03 okt 2006 23:18
Rijdt met: specialized 29"/ scott scale 26"

Re: Trek procaliber vs scott scale

Bericht door marcx »

Het is de trek procaliber geworden, wel model 2016.
Reden model 2016
- xt remmen welke voorkeur hebben op sram
- goede prijs gekregen voor model 2016 en nog in zwarte kleur gevonden
Voordeel van de trek tov Scott, heb nu een 18.5 welke compacter aanvoelt tov de scale L.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Trek procaliber vs scott scale

Bericht door Mister No Chaïn »

Kevin82 schreef:
Mister No Chaïn schreef:Ik rij met een Procaliber. Het isospeed systeem haalt de scherpe kantjes er van af maar voor de rest is het een echt race-machien, elke trap is raak. Ik heb met enkele 29'ers gereden en op de Trek voelde ik me meteen thuis, vlot handelbaar (wat ik bij sommige echt wel miste)

Wat 1x11 betreft, daar zijn hele dikke topics over te vinden. Ikzelf zou niet meer voor een dubbel kiezen al is 1x11 niet alles omvattend. Met een 32x46 zal je overal wel boven geraken maar dan zit je qua zwaarste verzet wel "maar" met een 32x11. Bij Sram heb je een 10, dat scheelt.
Als je weet welke verzetten je nu rijdt kan je voor jezelf wel uitmaken wat de beste combinatie is, en of 1x11 iets voor jou is.
Welke maat heb jij in jouw procaliber? Ik vraag dit omdat ik vroeger een 15,5" had in 29" voor mijn Superfly maar de maten zijn intussen gewijzigd. Nu is een 17,5" eigenlijk een 16,5". Ik zou normaal moeten passen op een 17,5" maar de bovenbuislengte is toch maar op de rand. Voel je het comfort van het isospeed systeem echt goed tov een "gewone" hardtail? @topicstarter: Sorry voor de tussenvraag...
Ik heb een 17.5" voor 1m76, voor mij was dat randje richting 18.5".
Je voelt wel echt een verschil met de Isospeed. De kleine oneffenheden worden meer gefilterd, harde klappen heb je niet echt meer.

Proficiat met de aankoop Marcx! Aan zo'n 9.8 heb je meteen een topfietsje, en er is geen reden om niet voor een 2016 te gaan aangezien er qua frame toch niets veranderd is.
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Trek procaliber vs scott scale

Bericht door Kevin82 »

Bedankt voor de feedback. Ja idd 2016 model is echt wel aantrekkelijk al geven ze nu op de 2017 modellen carbon wielen. Ik ben 1m68 dus zou de 17,5" normaal wel moeten lukken. Zou is moeten rondhoren of er in de buurt een dealer is die deze maat op voorraad heeft.
Plaats reactie