Waarom een fully voor de bergen?

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
Sharkbites
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 07 sep 2016 12:56

Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door Sharkbites »

Long time lurker, nu maar eens posten.

Ik zie dat er voor in de bergen erg vaak voor fullies wordt gekozen, en dat die blijkbaar stabieler zijn bij afdalingen, maar tijdens afdalingen dan sta je toch op je pedalen, of niet? Heb je dan nog nut van je fully, of hoe moet ik dat zien.

Ook ben ik me aan het oriënteren (en wat aan het doorsparen) voor een fiets, mijn droomfiets is een Epic (want Kulhavy held (o) maar ik lees dat dat meer XC gericht is, zou ik daar in de alpen ook plezier op kunnen hebben?

bedankt gasten, en whoopwoop eerste post :)
Gebruikersavatar
Sharkbites
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 07 sep 2016 12:56

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door Sharkbites »

Valt me precies een beetje tegen, niemand een theorie?
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door Free_ltd »

Geen nood, antwoorden gaat ge wel krijgen.

Zelf kan ik daar niet op antwoorden, want nog niet in de bergen geweest. Voor mezelf wordt de volgende een fully, maar dan omwille mijn rugproblemen. Heb hier nog ne oude fully staan en als ik daarmee af en toe eens rij, doet dat toch veel beter aan mijne rug.
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door TaurineR »

Voor het afdalen zal deze zeker meer comfort geven.
Mijne XC wilt wel nogal eens op en neer te 'wippen', waardoor ik minder vertrouwen krijg.
Echter 'bergen' zegt voor mij ook veel klimmen, en dan vind ik het extra gewicht weer een nadeel.
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door vedet »

Ja wel een goede vraag haha. Geen idee of een fully meer of minder wipt dan een hardtail wanneer u rechtstaand afdaalt.

Ik heb ook een Epic, supercontent van, alleen nog niet veel bergen gezien.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door aresius »

Je moet op een fully inderdaad ook rechtstaan tijdens afdalingen, je armen en benen zijn de beste veerweg. (o)
Maar een fully absorbeert ook al heel veel en dat is op lange afdalingen veel comfortabeler omdat je lichaam dan veel minder klappen te verwerken krijgt.

Maar ondeweg naar boven op zware klims met veel wortels en losse stenen heeft een fully ook voordelen vind ik. Zo'n ding blijft veel beter tractie behouden dan een hardtail. Op een hardtail moet je dan veel harder werken en betere lijnen kiezen.

Gewicht kan ik moeilijk vergelijken m'n stalen hardtail is ongeveer even zwaar dan m'n alu fully. :-D

Zo'n race fully (epic) zal toch nog iets minder comfortabel zijn dan een meer allround mountainbike.
Of het sneller is, hangt van het ventje of vrouwtje dat trapt af :-D
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door _anonymus_ »

Je hebt sowieso meer controle: wanneer je afdaalt en je neemt een grote drop, wordt de schok gedempt, maar blijft het wiel bij het terug uitveren normaal gezien ook aan de grond gedrukt. Bij een hardtail kan het zijn dat je achterwiel weer wat opwipt en van de grond los komt, waardoor je minder controle over de fiets hebt.
Ook bij het klimmen zorgt de vering voor wat meer tractie, waardoor je makkelijker kan blijven op je zadel zitten en je achterband minder snel zal gaan doorslippen.

Ik heb echter een hardtail en daarmee rij ik op de ritjes die ik doe (Ardennen, Alpen, wel geen superextreme toestanden) vlot genoeg naar beneden.
In afdalingen heb ik niet het gevoel echt een fully nodig te hebben. Fully lijkt mij vooral aanlokkelijk voor het extra comfort op lange ritten.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door aresius »

" onclick="window.open(this.href);return false;

het bewijs dat fully's overbodig zijn ... fully's hebben wel meer comfort en er is meer ruimte voor rijdersfouten.. :-D
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door TaurineR »

aresius schreef:

het bewijs dat fully's overbodig zijn ... fully's hebben wel meer comfort en er is meer ruimte voor rijdersfouten.. :-D
Ik zie diene toch niet veel op zijn zadel zitten......
Ik denk dat mijn zadel veeel te hoog staat voor zoiets :-? .
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Waarom een fully voor de bergen?

Bericht door aresius »

Daarom dat ze dropper zadelpennen hebben uitgevonden :wink:

Vroeger had je dat ook al en dan noemden ze het snelsluiters
Plaats reactie