Transmaurienne Vanoise

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Plaats reactie
Goohooni
Mountainbiker
Berichten: 295
Lid geworden op: wo 18 mei 2011 22:37
Rijdt met: Stumpjumper ht comp 29er

Transmaurienne Vanoise

Bericht door Goohooni »

Even kort berichten over deze meerdaagse mtb wedstrijd in de Franse Alpen.

Etappe wedstrijd met één proloog en 4 etappes.

Organisatie: is minder goed dan bv BEMC of Alpentour, maar ze proberen wel. Maar tis op zijn frans zal ik zeggen. Ik ben uiteindelijk maar één keer 50m verkeerd gereden. Maar ze organiseren dan ook verschillende parcours voor de 9000, 6000 en rando/family rondes. En dat is des te moeilijker dan je maar één lus moet uitzetten. Uiteindelijk wel goed in orde. Maar sommige renners zijn door de seingevers verkeerd gestuurd. Dus foutjes zijn er nog wel.
Bij de proloog liep de timing volledig in het honderd. De eerste moest normaal vertrekken om 17h00 en was denk ik pas 17h25 weg na de briefing. Hier kunnen ze nog wa leren van bv alpentour tijdrit of deze van sudety.

Parcours: schitterend. Echt wel de reden om de Transmaurienne te rijden, als je graag technisch rijdt. De afdalingen zijn echt wel niet te onderschatten. Wandelpaden met dikke grote stenen op smalle tracks naar beneden. Ik durf zelf niet singletracks te zeggen, want op sommige paden kan je al wandelend je voeten niet naast elkaar zetten maar enkel voor elkaar. De franse rijders duiken hier echt wel af als zotten. Ook switch backs enzo zijn veel van de partij. Heerlijk mountainbike!

Prijs: is zeer betaalbaar (125 euro) voor 5 dagen racen. We kregen nog een camelbak van dare2be en een middagmaal op zondag dat echt wel deftig was. echt wel waar voor zijn geld. Sudety mtb challenge is bijvoorbeeld ook goedkoop, maar alpentour en bemc zijn toch een pakje duurder.

Zwaarte: de hoogtemeters zijn echt wel niet te onderschatten, in combinatie met soms warm weer was dit voor mij de zwaarste meerdaagse dat ik ooit reed. 2900 hoogtemeters op 52km is echt non stop klimmen. of de laatste dag 1800hm op 37, is ook heel zwaar. de eerste etappe waren ook 2900 hm op 68km, wat uiteindelijk 78km bleken te zijn.. op zen frans uitgerekend dus.

Conclusie: echt wel zeer knappe wedstrijd, echt mtb'en. Niet voor beginners, ik ben technisch een middenmoter zal ik zeggen, ben nog nooit in de problemen gekomen in belgische xcm's, sudety (en die is vrij technisch), bemc of alpentour, maar in transmaurienne ben ik bijna elke dag wel gevallen :-D, so watch out! maar zeker de moeite voor 125 euro
Gebruikersavatar
alain
Mountainbiker
Berichten: 356
Lid geworden op: do 13 okt 2005 15:25
Rijdt met: Cannondale Scalpel 2 2021 ( in bestelling )-Cannondale M500-Specialized Roubaix Expert 2020

Re: Transmaurienne Vanoise

Bericht door alain »

Zat hier voor mijn verlof in Aussois. Overtuigd van parcours heb ik besloten om volgend jaar hier aan deel te nemen .
Kan je een al-in pakket boeken of waar heb jij gelogeerd?
Momenteel hen ik scalpel 26". Is het parcours te doen met 26" of beter 29"?
Is nieuwe scalpel een optie of beter een model type Hobit?
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Transmaurienne Vanoise

Bericht door aresius »

Hmm klinkt interessant. :-D
Is deze wat te vergelijken met de Chemins du Soleil + 1 dag ?
WS
Mountainbiker
Berichten: 74
Lid geworden op: di 20 mar 2012 18:23
Rijdt met: Cannondale scalpel

Re: Transmaurienne Vanoise

Bericht door WS »

Na de saaie Zillertal-challenge vorig jaar dit jaar gekozen voor de technischere Transmaurienne. Ik sluit me aan bij de commentaren hierboven: zalige afdalingen, prachtig decor, stevig klimmen soms (enkele keren te voet gegaan), organisatie idd soms wat steekjes laten vallen ( die 77 ipv 67 km met extra berg en geen water meer aan de bevoorrading heeft me volledig gesloopt de eerste dag :-? ). Verder wel wat verschoten van het niveau van de deelnemers, ik ben altijd ergens bij de laatsten geëindigd, maar achteraan het pak was het ook gezellig. Wel veel geluk gehad met het weer: het heeft enkele keren gegoten, maar als we op de fiets zaten scheen het zonnetje steeds 8) .

Qua verblijf: wij hadden met ons vieren een appartementje in Lanslevillard. De eerste drie dagen moet je dan 10 min omhoog rijden met de auto voor de startplaats in Bessans, de laatste twee dagen is dat dan 20 min omlaag naar Aussois. Het is daar wintersportgebied dus verblijfplaatsen genoeg. Ook enkele campings gezien.
Gebruikersavatar
dannyvk
Mountainbiker
Berichten: 278
Lid geworden op: di 17 mei 2011 20:25
Rijdt met: Van alles wat

Re: Transmaurienne Vanoise

Bericht door dannyvk »

Graag zou ik deze volgend jaar rijden wie kan me helpen met de volgende informatie.
-zou graag met mijn gezin gaan dus zou ik kiezen voor formule hotel is het te doen van in 1 hotel te verblijven of toch beter twee hotels nemen ( graag suggesties ).
-is er wat te doen voor de rest van mijn gezin ( vrouw en twee kinderen van 6 jaar ).
-Is deze vergelijkbaar met de sudenty challenge ?
-ik zie nergens staan dat er massage aanwezig is klopt dit?
-hoe zit het met de randanimatie zouden mijn kinderen er aan kunnen deelnemen ( 6 jaar )
-ik heb nu geen dropper post zouden jullie dit aanraden blijkbaar zou deze nog technischer zijn dan de sudenty...
Plaats reactie